Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Jokke900 » 10 May 2015, 08:01

Det var da jammen på tide med en oppdatering her! :lol:

Herlig å se at Robert har det bra! Håper å se han i løpet av sommeren!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Henning » 10 May 2015, 08:15

Sen men velkommen oppdatering, noterer meg alle feil og fiks, sånne ting er gull å få greie på til man selv sliter med noe liknende - feilsøking tar tid!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby kanonjon » 10 May 2015, 22:51

Godt å se denne med skilter og på veien! Bra jobba!

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 26 May 2015, 01:20

På grunn av nattevakt, dugnadsarbeide og andre vårlige oppryddinga så har æ ikke fått gjort så mye. Men likevel så får æ i små krampetak gjort noe, og det siste (nå som jeg er på nattevakt) var å rive opp mattene. Det var ikke det blideste synet, men det virker heldigvis å være overfladisk. Er nokså sikker på at rusten skyldes vann som lekker inn en eller annen plass (sannsynligvis vinduspakninga). Har samme problem i bagasjerommet. Hvor får jeg tak i nye pakninger?
ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr

Tips til en enkel, billig løsning uten å rippe karosseriet og sandblåse underlivet(?) tas i mot med takk. Har hørt om noe som kalles "soda-blasting", som visstnok bare tar av lakk/rust på overflata uten å slipe stålet?

Et anna alternativ som jeg tenkte på er å bruke en sliperondell eller en stålbørste på drill (eventuelt begge deler) for å få bort, og så lakke med en sort lakk typ hammerlakk. Tips tas fortsatt imot med takk!

Her kommer og bilder av den improvisoriske løsninga med hvor og hvordan den bakre potta blei festa. Rett ut under, med patentbånd og gummibuffere fra Biltema, fungerer feiende flott! Må bare tette fisehullene i skjøtene :D

ImageUntitled by Tord-André Kåven Ganske tjukk i ræva på detta bilde :lol:

ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr

ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr

Og sommerdekkene er kommet på plass. Gamle, harde Michelin dekk med foldete pølsemønster, men dog bra mønster. Får holde gjennom denne sommeren i hvertfall, så fremst jeg kjører forsiktig ned til Haugesund :D

ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr

ImageUntitled by Tord-André Kåven, on Flickr
Last edited by tord_ on 26 May 2015, 02:36, edited 1 time in total.

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 26 May 2015, 02:34

Jokke900 wrote:Det var da jammen på tide med en oppdatering her! :lol:

Herlig å se at Robert har det bra! Håper å se han i løpet av sommeren!
Blir en obligatorisk pit-stopp med tilhørende "leskedrikk" på vei ned til Haugesund ;)

Er det flere GSVere/entusiaster jeg bør stoppe hos på veien? Kjører Tromsø-Haugesund via Helgelandskysten med telt og godt mot

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 26 May 2015, 02:41

Henning wrote:Sen men velkommen oppdatering, noterer meg alle feil og fiks, sånne ting er gull å få greie på til man selv sliter med noe liknende - feilsøking tar tid!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Leste meg litt opp på både din og Joakims tråd, og bremseluftings-marerittet ser ut til å være en gjenganger. Jeg holdte på i timesvis/dagesvis å lufte og styre, og oppdaget etterhvert at ene kammeret i bremsevæskebeholderen gjerne tømmes før det andre... med andre ord, alltid følg nøye med på væskenivået i BEGGE kammer :D

Nevnte og på tråden til Yngve Knutsen (sikkert nevnt det i denne tråden og) at man må passe på at boltene til innsugsmanifoldet ikke stikker opp i forgasseren. For meg så ble det en liten glip som jeg brukte laaaang tid med feilsøking og tenking på å finne, og med en gang den var fikset så gikk motoren rolig og fint.

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Yngve Knutsen » 30 May 2015, 15:10

Ta og søk på Corrofix Tord.
Den er faen hakke helt fantastisk og det sier jeg som trur alt er bøff og svindel.
Kjøpte en start pakke og der er det
1fl corrofix. Tynt som vann og etser vekk rust
1fl rustkiller. Tynt som vann. 3 lag 12t herding
1 boks Ferroprimer. Nøytraliserer halv spenninger
1 boks Isogrunn. Tjukk som graut, våtslipes, lakk på.

Trur de 2 fl dekker hele gulvet innvendig.
Les her
http://nettkurven.mamutweb.com/Shop/Lis ... r-bil/42/1

http://www.chemical.no/
Mobil 90191238

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 06 Jun 2015, 22:03

Takk for tips, Yngve! :)

Som vanlig så dukker det stadig opp problemer, og nå er det noe med radiatoren. Den er både lekk ut, men har sannsynligvis en indre blokkering i tillegg da kjølevæske verken går inn eller ut av ekspansjonstanken.. Det betyr at den må byttes, og helst fort! Vil radiator fra en 68-mod fungere?

Neste ting, som en Volvo-entusiast av en nabo (trivelig type altså), bemerket var at bilen rister under aksellerasjon og at det kunne være drivknutene. Nå har jeg stukket handa ned i motoren og dradd litt i drivakselen, og det virker som det er litt slakk i begge. Aner dog ikke om det er indre eller ytre drivknute, eller om det er hjullager (innspill?). Holder det muligens å demontere drivakselen og smøre opp begge drivknutene? :?

tord_
Posts: 28
Joined: 02 Nov 2012, 01:44
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby tord_ » 11 Jun 2015, 18:33

Så... Jeg fikk tak i radiator! MEN den passet jo selvfølgelig ikke. Dette fant jeg og selvfølgelig ut etter jeg hadde skrudd av panser, front, den kjipe radiatoren, skyllt gjennom den kjipe med masse vann for å avdekke feilen. Feilen var, som jeg mistenkte, at kanalen inn til ekspansjonstanken var potte tett av rust-groms og dette medførte trykl i systemet som kom til uttrykk gjennom en lekkasje i en svak sveiseskjøt. HELDIGVIS var lekkasjen på den mest synlige plassen, der øvre radiatorslange festes.. Så nå er jeg egentlig in-need-of-a-radiator-that-funks-fort-som-f!

Lærdom man sitter igjen med: panser kan fint tas av på egenhånd, mye rart i form av skruer og oljepåfyllingslokk ligger gjemt under radiator, og sjekk alltid at den ekstra radiatoren passer før du "sløser" bort tida di (radiator fra 68-modell passer ikke 74-modell, takk skal du ha!) :D

Så om noen har en kjenning her oppe med en radiator til overs så belønnes det med en flaske munngodt og lovord fra nord

ImageRobert in midnight-light by Tord-André Kåven, on Flickr

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Roberts spa-opphold (1974 96V4)

Postby Morten S. » 11 Jun 2015, 20:49

Så kjedelig da!
Radiator fra 1965 til og med 1968 er mye smalere.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest