"Latsaab II" 1973 96 V4

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 23 Oct 2014, 23:33

Blir for konvensjonelt for meg ;)

User avatar
Yngve Knutsen
Posts: 1145
Joined: 30 Aug 2014, 19:36
Location: Berlevåg
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Yngve Knutsen » 23 Oct 2014, 23:43

Du har jo en annen v6'r som er liten og lett.
Motoren som står i Mazda Mx3. Den er vel på rundt 1800 ccm og 132 hk v6'r og forhjuldreven. Men da var det girkassa da + litt elektronikk.
Mobil 90191238

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 23 Oct 2014, 23:55

Da mister jeg rattgir, det har jeg ikke lyst å miste :(

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Jokke900 » 24 Oct 2014, 00:14

Først fikser du bilen og får den til å gå fint med skilter, Jon..

Derifra bruker du den mens du grubler mer og finner ting du trenger til det du kommer frem til. Må jo leke litt mens man tenker.
Så, når garasjeplanen din er satt ut i livet og du har det du trenger av deler og alt (verktøy/utstyr), smeller du til og gjør akkurat det du vil!

Ser jo i videoen (første kjøreturen) at det er morsomt uansett, så lek litt først mens du tenker! :mrgreen:

(Slår du til og skal bygge om før du gjør noe som helst blir det lenge til du får kjørt bilen og det kan du ikke krangle på at blir kjedelig!)
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Henning » 24 Oct 2014, 05:56

Stemmer på Peter sitt forslag, finn ut hvor mye du sparer på å kjøpe panser, og framskjermene i glassfiber fra RP - du skal jo sikkert ha bredda skjermer alikevel - kan sikkert fort spare en 10 kilo pluss her, noe på batteri, en kilo på svinghjul - tror det blir bra cruiser etterhvert jeg da:)

Ellers så er jo de nyeste 3 sylindra 1 liters motorene til Ford svinelette og kan yte mot 160 hester - men da er det jo andre problemer og priser igjen.... Og elektronikk.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Morten S. » 24 Oct 2014, 06:33

Mon tro om jeg ikke har ett ekstra sett liggende. :mrgreen:
framskjermene i glassfiber fra RP
og dersom jeg ikke har ferdig så har jeg støpeformer :shock:

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Tore T » 24 Oct 2014, 06:52

Hva med å gjøre noe skikkelig unikt i stedet ?
Stapp inn en fet v-twin mc- motor !
Hvis du f. Eks får tak i motor fra en Honda firestorm eller en Suzuki TL1000 ?
Da får du over 100 hester, og antagelig vekt mindre enn en 2-takt-motor.... Pluss superfet lyd !
Vil vel kreve litt jobb å matche motor, clutch og girkasse, men alt går vel med litt innsatsvilje...



Sent from my iPhone using Tapatalk
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Henning » 24 Oct 2014, 12:12

Det sistnevnte er gjort før med hayabusa motor - genialt - men tror man sliter fælt med å få dette godkjent her i Norge...... Men morro! Så absolutt:)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby Tore T » 24 Oct 2014, 12:37

på Hayabusa-installasjonen har man vel brukt både motor og girkasse fra motorsykkelen..

Hvis man tar en v-twin, og bruker Saab'ens originale girkasse derimot...

Moto Guzzi motorer har jo "bil-lignende" svinghjul, clutch og clutchhustilkobling...:

Image

Ser at det er brukt slike motorer på Boble-girkasse før...

Image

...Så da skulle det jo gå å få den i en Saab også !
Men det er klart...man må jo finne på noe smart for kjøling på en slik motor da !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: "Latsaab II" 1973 96 V4

Postby kanonjon » 24 Oct 2014, 14:52

Takk for innspill folkens. Tror ikke en Hayabusa-motor er en budsjettsløsning for å si det slikt, samt jeg også mister rattgiret, det har jeg ikke lyst til :p

Jeg kan godt spytte inn penger i glassfiberdeler, har lyst på bredda skjermer som Eimund Lunde på sin oransje lynbil :) Det gir jo rom til å ha på OG900 felger. Et nytt panser hadde også vært greit, slipper å tenke på rust :)

Men skal skal nok gjøre det som Jokke900 sier, skal først fikse rusta og sveise inn nytt metall, slik at karossen blir 100% sikker. Motoren må jeg få en ordnings på, er litt blårøyk fra eksosen når jeg kjører. Bremsene må total overhales, har lyst på bremser fra OG900 om det lar seg gjøre...


Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest