Re: Joakims 1966 96 Totakt
Posted: 05 Apr 2016, 09:51
I går tok ungene og jeg mot til oss og gikk løs på en kilde til (lite, men..) frustrasjon. Er veldig glad i bilen og den er en sann fryd å kjøre, men ettersom den blir kjørt en del (må jo brukes) så er det ikke alltid like morsomt med de gamle beltene. Så da inngikk vi et samarbeid der jeg var bas og de var i variert grad assistenter.
Etter mye lek, morro og litt arbeid kom vi til slutt i mål med rullebelter fra 99an som gikk til de evige Saabmarker i fjor. HERLIG!
Tok også en spansk en, eller forsøkte iallefall, med å montere turteller. Det var riktignok en biltemateller til firtakter, innstilt på 6 sylindere, meeeen, det funker ikke helt som det skal. Naturlig nok tenker sikkert mange, men var uansett verdt et forsøk. Kan den brukes i det hele tatt eller må jeg ha til totakter? Ikke så lett å finne turteller som går på tresylindra totakt..
Nå har jeg igjen 3 punkter på "to do" lista.
Clutchen skal byttes når det blir ledig i garasjen. Kan ikke forstå annet enn at det er sliten clutch når ting funker som det skal men den glepper i 3. og 4. ved pådrag eller i bakker. Første og andre også forsåvidt, men sjeldent jeg gir på så det blir nok moment til å slurre da. Blir værre etterhvert som jeg kjører (tempen stiger) også så jeg går ut ifra det er der problemet ligger. Ny lamell fulgte med på kjøpet så det skulle vel bare være å bytte? Eller trenger jeg mer?
De to andre punktene er fortsatt tempmåler, eller iallefall kabelen. Skal det være bare å trekke den ut av måleren på toppen eller må jeg bytte føler OG kabel?
Siste er tankmåler. Instrumentet i dash funker og jeg mistenker at det er slitasje på sele måleren i tanken. Går det å fikse eller må jeg bytte? Og hvor finner jeg en sånn??
KLARER meg uten tempmåler og tankmåler, men det er unektelig greit å ha
Etter mye lek, morro og litt arbeid kom vi til slutt i mål med rullebelter fra 99an som gikk til de evige Saabmarker i fjor. HERLIG!
Tok også en spansk en, eller forsøkte iallefall, med å montere turteller. Det var riktignok en biltemateller til firtakter, innstilt på 6 sylindere, meeeen, det funker ikke helt som det skal. Naturlig nok tenker sikkert mange, men var uansett verdt et forsøk. Kan den brukes i det hele tatt eller må jeg ha til totakter? Ikke så lett å finne turteller som går på tresylindra totakt..
Nå har jeg igjen 3 punkter på "to do" lista.
Clutchen skal byttes når det blir ledig i garasjen. Kan ikke forstå annet enn at det er sliten clutch når ting funker som det skal men den glepper i 3. og 4. ved pådrag eller i bakker. Første og andre også forsåvidt, men sjeldent jeg gir på så det blir nok moment til å slurre da. Blir værre etterhvert som jeg kjører (tempen stiger) også så jeg går ut ifra det er der problemet ligger. Ny lamell fulgte med på kjøpet så det skulle vel bare være å bytte? Eller trenger jeg mer?
De to andre punktene er fortsatt tempmåler, eller iallefall kabelen. Skal det være bare å trekke den ut av måleren på toppen eller må jeg bytte føler OG kabel?
Siste er tankmåler. Instrumentet i dash funker og jeg mistenker at det er slitasje på sele måleren i tanken. Går det å fikse eller må jeg bytte? Og hvor finner jeg en sånn??
KLARER meg uten tempmåler og tankmåler, men det er unektelig greit å ha