Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Feb 2016, 23:08

Var tilbake i jobb på mandag og har gått i surr siste knappe uka her, MEN nå har jeg fått bytta pluggene også. Tok en testtur med kjærringa bak rattet i vaktbilen bak (så hadde jeg noe å dra den hjem med hvis det skulle gå galt). Starta fint, gikk fint og jaggu gikk ikke hele turen kjempefint den også. Har kjørt to testturer til og det ser ut som ting funker som det skal igjen. Heldigvis. Nå er det skikkelig vinterføre også, og dæven som jeg koser meg!

Nå er det bare om å gjøre å få kjørt den så jeg stoler skikkelig på den igjen så satser jeg på å ta den med på besøk til moderlandet når årets Svensketreff kommer første helga på mars. Har en del ting jeg vil ta tak i før den tid, men nå funker den iallefall, så jeg må trille 9-5an inn i garasjen og jobbe litt med den før jeg gjør noe mer dill.

Tempgiveren funker ikke og tankmålern har også kutta. Den står på full pupp hele tida, men noe må den jo lese av, for rødlampa tenner når det er lite, så det må jeg finne ut av også.

En ting til..

ALLE BURDE KJØRE EN TOTAKTER PÅ VINTERN I LØPET AV LIVET!!!

Det er det morsomste jeg har gjort på lenge! Slår kanskje ikke trekk bak, men dæven det slår alt som er av RWD iallefall!!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 06 Feb 2016, 09:15

Topp å høre :D
Den står på full pupp hele tida, men noe må den jo lese av, for rødlampa tenner når det er lite, så det må jeg finne ut av også.
Kan det være noe så enkelt som at pilen har satt seg fast? Har du prøvd å banke på glasset?

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby knut » 06 Feb 2016, 11:25

Godt å høyre at ting går rette vegen. Eller kanskje litt breidt i svingane, no på vinterføre? :)

Når det gjeld tankmålaren, så går det jo to signal frå givaren i tanken, med kvar sin ledning. Ein til lampa, og ein til visarinstrumentet. Slik er det i alle fall på 72-modellen min. Det er ei stund sidan eg plundra med dette, men eg meiner at brudd i ledaren til dreiespoleinstrumentet (eller vakkel i motstandsbanen åt flottøren, i mitt tilfelle) ga fullt utslag på målaren - ikkje berre "full", men med visaren heilt ute i kanten av instrumentet. Nåla banka og slo i takt med kontakt/ikkje-kontakt, men varsellampa funka som før.

Om eg hugsar rett, får varsellampa jording frå givaren i tanken først når det er att sju-åtte liter eller så. Men dette er det sikkert nokon på forumet som har stålkontroll på!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 07 Feb 2016, 23:26

Morten S. wrote:Kan det være noe så enkelt som at pilen har satt seg fast? Har du prøvd å banke på glasset?
Nei, så enkelt er det desverre ikke. Nåla går ned når jeg skrur av tenninga og fiser opp på absolutt maks når jeg skrur på tenninga igjen..
knut wrote:Godt å høyre at ting går rette vegen. Eller kanskje litt breidt i svingane, no på vinterføre? :)

Når det gjeld tankmålaren, så går det jo to signal frå givaren i tanken, med kvar sin ledning. Ein til lampa, og ein til visarinstrumentet. Slik er det i alle fall på 72-modellen min. Det er ei stund sidan eg plundra med dette, men eg meiner at brudd i ledaren til dreiespoleinstrumentet (eller vakkel i motstandsbanen åt flottøren, i mitt tilfelle) ga fullt utslag på målaren - ikkje berre "full", men med visaren heilt ute i kanten av instrumentet. Nåla banka og slo i takt med kontakt/ikkje-kontakt, men varsellampa funka som før.

Om eg hugsar rett, får varsellampa jording frå givaren i tanken først når det er att sju-åtte liter eller så. Men dette er det sikkert nokon på forumet som har stålkontroll på!
Den står stabilt på full pupp, så da er det iallefall fullstendig brudd i tilfelle og ikke bare dårlig kontakt. Har ikke hatt så mye tid til å se veldig nøye på det heller. Bilen funker igjen, så det får være sånn ei lita stund. Nå MÅ jeg få 9-5an gjennom EU så vi har bil å stole på i husholdninga. Når dét er gjort så skal det høvles godt over totakten i forkant av Sverigetreff, for dit har jeg lyst til å kjøre gammelt!

Men takk for gode innspill, Knut! Tror det er, om ikke helt likt, så iallefall samme type instrument på min. Det er flottør, arm og vakkel i mostandsbanen. Kan vel være brudd i ledning fra tanken og frem eller brudd i vaklinga på motstandsbanen eller noe. We shall se about it!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Feb 2016, 20:39

Tidstyv vinterstid :lol:

Image

og i taket har vi ei lampe som lyser sånn her, slik at det blir riktig stemning uansett hva som kjøres på skjermen :lol:

Image

Testkjøring med lyset på

1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby kanonjon » 09 Feb 2016, 21:39

Dette er det man kaller et gutterom! :D :D Ser konge ut!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 07 Mar 2016, 23:48

Da kan man vel trygt si at man har testa gamlingen skikkelig. 50 mil på ei helg, halvparten tilbakelagt i moderlandet og alle på vinterføre.
Many smiles created og thumbs up given! Vintertreffet i Sverige var great success og det eneste som holdt meg tilbake langs veien var en Discovery som fikk litt blårøyk å bryne seg på.. Ingen nevneverdige problemer i det hele tatt (for min bils del iallefall).

Men jeg tror nok clutchbytte i løpet av året vil være innafor. Også burde jeg hatt kloa i en ny tankmåler så jeg har litt bedre oversikt. Og kanskje også tempmåler til toppen. Aner ikke nivå på verken temp eller tank for tida.. :?

Igjen: Har du ikke kjørt totakter på vinterføre går du glipp av noe...

Image

Image

Den gamle leder an..
Image
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 08 Mar 2016, 06:27

:D Herlig å se at den er i godt slag igjen!

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Tore T » 09 Mar 2016, 11:10

Knall, Jokke !

Er det denne som er hverdagsbil for tiden ?
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 10 Mar 2016, 01:57

Tore T wrote:Knall, Jokke !

Er det denne som er hverdagsbil for tiden ?
Stemmer ganske bra det 8-) Håper riktignok jeg får høvla over 9-5an så den er back in bizniz snart, men noe sier meg at jeg kommer til å bruke totakten når jeg kan uansett..

Årets autofile plan er derfor først nå å mekke 9-5 tilbake i drift, deretter bytte clutch på totakten og så må 99an få justeringer og kjærlighet så den er klar til STCN sitt landstreff. Ellers blir det vel en del digital racing og kanskje litt familieliv også :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest