Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 29 Oct 2013, 10:32

Morten S. wrote:Skikkelig bærtur :D

Rattlagerbukken er hele klumpen som er skrudd fast i dahbordet. Justeringsskruene kommer du til under dashbordet.
Splinten som utgjør girlåsen sitter på selve rattstammen.

Splinten du har tatt bilde av er vel en del av tenningslåsen/hylsen.
Ante meg :lol: Takk!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 08 Apr 2014, 23:35

Hoj! Her har det vært stillstand.. :shock:

Mye og lite har skjedd ellers i min lille verden, men min kjære totakt har stort sett bare fått lengselsfulle blikk og en klapp på skjermen en gang i blant ganske lenge nå. Et par besøk i ny og ne også, men ingen kjærlighet.

På lørdag var jeg en tur i Trondheim og fikk i samme slengen henta takgrind til totakten. Må jo ha takgrind :mrgreen: Den ble selvfølgelig satt på med en eneste gang jeg kom hjem! Riktignok bare så jeg så hvordan det blir, men neste dag ble den satt på skikkelig.

Image

Det har heldigvis blitt varmt i været nå, og etter noen dager i hagen ble det for mye greiner, jord og røtter..

Måtte ned i garasjen en tur.. Først få på plass fremstoler skikkelig. Det er jo kjedelig å dagdrømme i bil uten stol å sitte i. Dessuten ser det best ut med to fremme. Når det vr gjort fant jeg ut at det var jo nitrist å sitte i en bil der bare passasjerdøra hadde dørtrekk. Så etter å ha sjekka litt og funnet ut at det ikke er noe videre å ta seg til i første omgang der uansett, så klinte vi på plass dørtrekk på førersida og bak også. Baksetet ble også satt på plass. Resultatet ble mye triveligere. Nå kan jeg sette meg i bilen og drømme enda mer mellom slagene :lol:

Image

Etter at det var gjort fikk jeg blod på tann og fortsatte med småting.. Venstre bakskjerm var jo løs, så den måtte på. Grillen ble satt på, og når den var på plass så var det jo også greit å slenge på baklykter og fangere også for å se hvordan det egentlig skal se ut!

Image

Image

Image

Mens totakten var ute og solte seg fikk jeg også rydda litt i guttebula mi. Da blir det så mye triveligere å holde på fremover. Og nå når den er "montert" er jo lysta større enn noen gang til å få den kjørbar. For de med sans for detaljer kan jeg bekrefte at takstativet fra Thule er montert også, da det var like greit å oppbevare det på taket sammen med takgrinda. Vet ikke om jeg skal ha både pose og sekk men inntil videre får det iallefall holde grinda med selskap.

Clutchen tenkte jeg skulle få en omgang med rep-sett, men disse later til å inneholde nye gummidetaljer men ikke stort mer? Gummien er fin på flere av sylinderene, men det er værre med vandringa til stempelet. Følger det med ny returfjær på rep-sett eller er jeg shit out of luck som yankeefolket sier?

Bremsene funker fint til å bremse med, men henger seg opp. Skulle vært inni klokkene og rengjort og sjekka/bytta deler. Er det virkelig så tungvindt å få de av eller er det noen tjuvtriks?

Satser på litt fremgang utover våren nå. Det hadde gjort seg med skilter i løpet av sommeren! Har en hårete drøm om å kjøre den på prøveskilt til treff i Trondheim 11. Mai :roll: ..så får vi se hva det blir til da..

Ha en Saabla fin vår!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 09 Apr 2014, 05:51

Ser straks mer ut som en bil, ja! "Bare" å få gort resten nå :D
Vedrørende lang vandring på clutchen, har du justert klaringen? Fått ut all luft av systemet?


Dersom bremsene fungerer når du trykker inn, men henger seg opp kan det like gjerne være på tide å skifte bremsslangene.
De sveller opp innvendig over tid, og då går ikke trykket ned igjen.
Clutchen tenkte jeg skulle få en omgang med rep-sett, men disse later til å inneholde nye gummidetaljer men ikke stort mer? Gummien er fin på flere av sylinderene, men det er værre med vandringa til stempelet. Følger det med ny returfjær på rep-sett eller er jeg shit out of luck som yankeefolket sier?

Bremsene funker fint til å bremse med, men henger seg opp. Skulle vært inni klokkene og rengjort og sjekka/bytta deler. Er det virkelig så tungvindt å få de av eller er det noen tjuvtriks?
Last edited by Morten S. on 09 Apr 2014, 11:30, edited 1 time in total.

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 09 Apr 2014, 07:49

Topp Jokke! Ta et rykk de neste mnd nå, så treffes vi i "nybiler" til sommern!

SA
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Apr 2014, 10:04

Morten S. wrote:Ser straks mer ut som en bil, ja! "Bare" å få gort resten nå :D
Vedrørende lang vandring på clutchen, har du justert klaringen? Fått ut all luft av systemet?
Har nok IKKE justert noe klaring nei. Gikk over sylindere, monterte og prøvde å lufte, men det viste seg at stempelet ble pressa inn når pedalen trykte inn, men kom aldri ut igjen på mastersylinder. Snakker da om fjæra i sylindern. Tenkte kanskje det var med fjær i repsett og at jeg kunne bytte denne og få guffe i den igjen men..

Lita stund siden jeg holdt på nå, men mener bestemt at jeg fikk flytta stempel frem og tilbake for hånd "feil vei" før jeg monterte, så fjæra burde jo klare å føre det tilbake når pedalen slippes løs..
Morten S. wrote:Dersom bremsene fungerer når du trykker inn, men henger seg opp kan det like gjerne være på tide å skifte bremsslangene.
De sveller opp innvendig over tid, og då går ikke trykket ned igjen.
Nye bremseslanger står på handlelista sammen med diverse kjølevannsslanger. Men tenker det kan være greit å gå over tromlene også. Har du noen tips og triks for å få av klokka, Morten?
Stein Are wrote:Topp Jokke! Ta et rykk de neste mnd nå, så treffes vi i "nybiler" til sommern!

SA
Hadde vært syyykt kult å cruise totakt i sommer og like kult å se 95:an din :mrgreen: Skal stå på etter beste evne :D
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 09 Apr 2014, 11:46

Da har vi en avtale til uti juli en gang.
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Apr 2014, 12:16

Stein Are wrote:Da har vi en avtale til uti juli en gang.


Spenningen steg flere hakk allerede.. :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby kanonjon » 09 Apr 2014, 14:37

Denne får du kjørbar innen sommeren er omme iallefall! Blir fett som f dette her! :)

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Apr 2014, 18:43

kanonjon wrote:Denne får du kjørbar innen sommeren er omme iallefall! Blir fett som f dette her! :)
Det burde la seg gjøre iallefall! Får se hvordan det blir med tid, penger, andre biler og ikke minst familien :lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Apr 2014, 21:01

..måtte jo se over de der forb@ska sylinderene til clutchen.. Slaven virker å være grei (tror jeg). Slangen mellom er hel og ingenting som tetter den inni heller. MASTER derimot.. Mente å huske at jeg var ute med stempel på den ene og at de var tilsynelatende greit der også, men må nok sjekke hukommelsen litt :?

Stempelet sitter i sju stein på alle tre jeg har :evil:

Er altså en slik jeg driver å krangler med:

Image

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan få løsna opp nedi der og få demontert. Får det ikke lenger inn og får heller ikke rikka det utover med trykkluft.

Om noen har en fungerende, brukt liggende til overs kan jeg være interessert også :geek:

Joakim
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest