Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 12 Apr 2014, 00:08

Noen som vet hvor jeg kan få tak i belter til bilen? :shock:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 12 Apr 2014, 06:46

Skal du ha originale eller rulle seler?
Dersom sistnevnte så har jeg brukt fra 900 2/3 dørs i min.
Mulig jeg har liggende et sett originale 3 punktsbelter.
Jokke900 wrote:Noen som vet hvor jeg kan få tak i belter til bilen? :shock:

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 12 Apr 2014, 07:28

Morten S. wrote:Skal du ha originale eller rulle seler?
Dersom sistnevnte så har jeg brukt fra 900 2/3 dørs i min.
Mulig jeg har liggende et sett originale 3 punktsbelter.
Jokke900 wrote:Noen som vet hvor jeg kan få tak i belter til bilen? :shock:
Har 3-punktsbelter fra en 99L jeg aldri blir ferdig med å plukke ned som jeg kan sette inn, men det frister jo med originale egentlig, så det var egentlig det jeg sikta til. Ser ikke ut til å være det letteste å finne til bilen iallefall. Har vel neppe veldig mye å si for estetikken i bilen om jeg går for 99-belter men litt kræsj blir det iallefall..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 12 Apr 2014, 17:28

Hvordan er de originale da? Jeg har grå klippan med bøyle i gulvet i min, men vurderer å bytte dem ut. Om det er sånne du skal ha...
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 12 Apr 2014, 18:08

Ja, det er samme type som stod originalt i min totakt Stein Are

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 12 Apr 2014, 19:48

Stein Are wrote:Hvordan er de originale da? Jeg har grå klippan med bøyle i gulvet i min, men vurderer å bytte dem ut. Om det er sånne du skal ha...
Står en bøyle i gulvet så det er vel sånne det skal være ja. Sikkert bedre om jeg setter inn 99-selene, men det blir så "stygt" :roll:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 12 Apr 2014, 19:50

Hva er å anbefale forresten? Sette i seler fra '78 99L eller originalt? Tenker på alle måter egentlig. Praktisk, estetisk osv.. Sikkerhetsmessig er det vel ingen diskusjon men..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 30 Apr 2014, 20:49

HURRAAAA!!!

Fest i garasjen! Etter å ha gått i garasjen med bestemte skritt og det formål å få den j@vla mastersylindern med på laget så har det skjedd ting!
Kjøpte grease i dag og mekka forlenger på en børste til Dremeln som jeg satt på drillen. Etter mye om og men fikk jeg blåst stemplet på slave ut og gikk grundig over og satte sammen igjen. Deretter var det den forb... mastersylindern sin tur. Smalt stempelet i bunn og gikk over med børste og rengjorde etter alle kunstens regler og etter mye frem og tilbake fikk jeg blåst ut det også. Deretter ble det rengjort enda mer slik at sylindern var så ren og pen som den bare kunne bli.

For ikke å utbrodere særlig mye mer så fikk jeg da til slutt sammen spetakkelet og det var tid for å prøve å lufte systemet. Først trodde jeg ikke jeg hadde lyktes noe særlig, men så kom det! Og jaggu ser det ikke ut til at jeg har fått det til!

Nå gjenstår riktignok en test. Dessuten er jeg veldig usikker på hvordan det her skal være mtp skiver og sånt. Det kjennes forsåvidt greit ut og det er minimalt med dødgang før det tar tak kjennes det ut som så da er jeg kanskje ikke på bærtur som det er.

Ellers har jeg fikla med lys rundt om. Kjørelys er check! De funker rundt hele veien.

(må jo legge ved et bilde så det ikke blir alt for kjedelig å lese)
Image

Er det nederste pære bak som er kjørelys og midterste brems? :roll: Når det gjelder bremselysene er jeg ikke fullt så tilfreds. Der får jeg ikke noe til å lyse. Her må det vel være en kontakt et sted som jeg har oversett. Skal innrømme at jeg ikke har lett så veldig hardt og heller ikke lest så mye i verkstedhåndboka enda..

Når det gjelder blinklysene er jeg litt usikker. Det står like pærer i rundt hele veien, og jeg får venstre blinklys fremme til å blinke. Det blinker ganske kjapt, men det blinker og jeg kjenner at reléet funker. Ingen elektronikkekspert, men er det ikke sånn at reléer enten funker eller ikke funker? Da skal det i mitt hode, etter å ha lest i bibelen, være pærer (eller kontakt) det skal være feil med. Husker ikke i farta hva som står i, men er det like greit å bytte relé? ..eller har noen en fasit på hvilken type pære som skal i?

I morgen den dag skal jeg se om ikke bilen har lyst til å flytte seg litt for egen maskin for første gang på lenge lenge :D

Spenning i hverdagen!!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

Twangyman
Posts: 201
Joined: 28 Oct 2012, 22:54
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Twangyman » 30 Apr 2014, 21:00

Kan være lurt å sjekke jording på blinklysa. Snasen bil forresten!

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 30 Apr 2014, 21:08

Twangyman wrote:Kan være lurt å sjekke jording på blinklysa. Snasen bil forresten!
Det har du rett i.. liten vits at jordinga FRA blinklys er ok om det ikke er det i andre enden.. :lol: Ikke sjekka enda, men det må gjøres!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest