Joakims 1966 96 Totakt

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Sep 2013, 19:26

De ordene der har jeg også hørt! :lol: Hva har du fra før?
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Stein Are » 05 Sep 2013, 19:38

72mod 95 varebil som står i sju stein og 00 9-5. Jeg solgte min 73 96 for et par år siden, savner å kjøre gammelbil nå!
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 05 Sep 2013, 20:05

Åh! Du må få igang 95 varebilen!! :shock: Det burde gå fint :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby kanonjon » 07 Sep 2013, 23:00

Dette blir bra! Venter spent på neste oppdatering :D

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Sep 2013, 16:17

Valgdagen har selvfølgelig ikke bare blitt brukt til å gjøre min borgerplikt. Jeg har også utført Saab-plikten og både lest i verkstedhåndboka og delekatalogen. Den inneholder forøvrig mer enn bare delenavn og -nummer som jeg regna med. Det er også mange fine illustrasjoner :mrgreen:

Fant ut at det var litt ledninger som mangla her og der og var ute en tur og fikk kobla de på sine respektive plasser samt gått over tenningsdetaljer. Deretter kunne man ikke dy seg og smatt innfor døra for å vri om nøkkelen.

Rady, set.. Så er det bare å vri på starteren..

IGNITION! Sporenstreks starta motor med et brak og i et drøyt sekund fikk den både ører, nese og hjerte til å stoppe opp i fryd og gledesrus!

Med et stort glis var det nesten så jeg sto å hoppa rundt på gårdsplassen idét kona kom kjørende hjem mens røyken la seg :D
Bilen har jo ikke noe eksos montert så både lyd- og eksosbilde var noe drøyt..

Jeg må se til å få fatt på noen greier. I utgangspunktet er bilen komplett, men bilen er jo ikke strøken og diverse deler ligger på samme nivå.

Jeg mangler viftereim og finner heller ikke det som skal være mellom slave og hovedsylinder til clutchen men det må jeg lete mer etter før jeg "etterlyser". Eksosanlegg har jeg vel på en måte dobbelt opp av, men fremre potte har jeg én av og den er hullete. Det ser for meg ut som festet for videre rør også er rustet opp og knekt av, så jeg må nok ha det også.

Ikke flust med penger (da hadde jeg nok kjøpt en dyrere totakter i utgangspunktet) så blir nok ikke store deleshoppinga helt enda. Men føler jeg må få tak i den reima så jeg kan få på plass det jeg har som fungerer.

Er det noen som har eller er det rimelig å få tak på ny? Eksos blir vel straks litt dyrere?

Videre blir det clutch og bremser. Bremsene er vel komplette og montert, men uttørket så må bytte slanger og gå over rubbel og bit.
Clutch og slave er montert men alt fra slave og opp til pedal er demontert. Der trenger jeg etterhvert også deler tror jeg, men den tid den sorg.

Noen i trøndelag som har et lager eller har reim/eksos billig? :?

Mer kommer når det er mer å fortelle! Kan ikke bare stå på huet i garasjen når man har familie med små barn.. :oops:

Med fare for å få passet påskrevet pga ett eller annet (Det er helt greit, jeg er fersk på totakt) legger jeg ut link til youtube og oppstart også :D

https://www.youtube.com/watch?v=i7miUQ4DMr8
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Morten S. » 09 Sep 2013, 19:15

Tøft at du har fått startet den! Mye røyk tyder på bra konservering, eller mye olje i tanken.

Det skal være en slange mellom slave og hovedclutchsylinder. Jeg har diverse liggende.
Det er forskjellig diameter på skruen som fester slangen i sylindrene, på totakt kontra V4.

Fra frampotte og bakover kan du bruke eksosanlegg tilsvarende V4.
Komplett 2" system til totakt kan du få via Svenske Saabkluben

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9

Bare fremre potte koster; https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 09 Sep 2013, 20:08

Morten S. wrote:Tøft at du har fått startet den! Mye røyk tyder på bra konservering, eller mye olje i tanken.

Det skal være en slange mellom slave og hovedclutchsylinder. Jeg har diverse liggende.
Det er forskjellig diameter på skruen som fester slangen i sylindrene, på totakt kontra V4.

Fra frampotte og bakover kan du bruke eksosanlegg tilsvarende V4.
Komplett 2" system til totakt kan du få via Svenske Saabkluben

https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9

Bare fremre potte koster; https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... egory_id=9
Takk Morten!

Trodde jeg hadde slangen, men det var til noe helt annet. Ser ikke ut som den gjemmer seg i noen av eskene/kassene som var med heller, så hvis du har som passer til meg så er jeg nok ganske interessert i det! Få satt sammen og gått over motor nå så blir Clutch neste prosjekt.

Har tre slaver og to hovedsylindere så hvis jeg har en slange i tillegg skal det nok bli komplett clutch også!
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 11 Sep 2013, 18:34

Da har jeg fått på viftereima! Av to radiatorer måtte jeg jo også finne den som ikke var duganes først :lol: Men det tar jo ikke lange tida å bytte om så plutselig sto det en tett på plass. Slangene var stort sett nesten tette også så i dag fikk den putre å gå en liten stund og jeg syns den går fint. Riktignok bør det vel gåes over uansett og det vil jeg nok gjøre etterhvert også.

Jeg beveger meg over på clutchen nå. Litt mer lesing og sjekke om jeg har et komplett repsett til hovedsylinder så går jeg løs på moroa 8-)

Image
IMG_7990 by jkjoede, on Flickr

Er det normalt at man kan sette den i 1. og 2. gir uten clutch men ikke 3.,4. og revers? Litt sprukket ved girspak og ikke særlig pent heller. Bør jeg bytte eller holder det en stund om man girer med "kjærlighet" og ikke makt..? :lol:

Image
IMG_8005 by jkjoede, on Flickr

Slenger med litt ekstra bilder da det jo er morsommere med en bilderik tråd (håper dere er enig)

Image
IMG_7995 by jkjoede, on Flickr

Her, som mange andre steder, må jeg nok rengjøre etterhvert. Skitten, men den er ikke så ille inni og fungerer bra.

Image
IMG_8013 by jkjoede, on Flickr

"Hjulbuer" og understell er sandblåst og tectylert av forrige eier og det ser riktig så fint ut. Samme med gulvet inni bilen.

Image
IMG_8022 by jkjoede, on Flickr

Bak har jeg bare støvsugd og her er det tørt og fint og ser bra ut. Det liker vi!

Image
IMG_8026 by jkjoede, on Flickr

Image
IMG_8025 by jkjoede, on Flickr

Fremre potte er ikke mye å spare på så den bryr jeg meg ikke om å sette på heller..

Image
IMG_8019 by jkjoede, on Flickr

Det nærmeste jeg kommer sidespeil.. Det vil jeg nok også prøve å få fatt i etterhvert :roll:

Image
IMG_7998 by jkjoede, on Flickr

Bremsene blir nok kanskje litt arbeid med. Det er tomt for bremsevæske, men ikke tørt. Kom gjerne med innspill til hvordan jeg bør gå frem her om noen føler for det :mrgreen:

Det var det jeg hadde for denne gang! Kort oppsummert; om noen har ei fremre potte som støver og ikke skal ha en formue for det så send gjerne en PM!

Edit: legger med link til youtube igjen fra test i dag også;
http://youtu.be/0Zz7ln1CsbQ

Ha en fin kveld :mrgreen:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Anders_O » 12 Sep 2013, 13:53

På bremsefronten ville jeg i alle fall byttet gummislangene forran og bak dersom de er noen år gamle. Ellers pleier vel ofte mekanikken inn de bakre bremseklokkene å svikte (uten at det ser ut til å ha nevneverdig effekt på bremseevne, da 90% av bremsingen virker å bli utført av forbremsene). Ville åpnet opp klokkene i alle fall og renset opp og sjekket av alt var helt og fint inni der.

På min V4 fra 68 er det skivebremser fremme, men du har kanskje klokker (nav bremser??) fremme også?

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: Joakims 1966 96 Totakt

Postby Jokke900 » 12 Sep 2013, 17:04

Anders_O wrote:På min V4 fra 68 er det skivebremser fremme, men du har kanskje klokker (nav bremser??) fremme også?
Er nok ingen skivebremser på denne kjerra nei, så bør nok iallefall gå over fremme også.

Ja, jeg har blitt anbefalt å bytte gummislanger så jeg tenkte å få tak i det å bytte både foran og bak. Hvis det er ofte svikter i klokkene er det vel like greit å gå over der også sikkert. Hovedsylinder til bremsene ser ikke ut utvendig men det ser blankt og fint ut inni.

Foreløpig er jeg ganske optimistisk til å få skilt på den uten alt for mye hokus pokus. Det betyr riktignok ikke at det ikke vil bli gjort mer med den, men jeg er jo selvfølgelig veldig gira på å kunne sette meg inn og fise avgårde! :lol: :D

Har sett over slanger fra 99L'n som er under nedplukking og fant ut at radiatorslangene er ca samme dimmensjon, så tror jeg tar en spansk og kapper til dem til. Hele og fine og lange nok. Slanger til varmeapparat får vi finne en annen plass men det burde ikke by på problemer..
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest