Latsaab 900 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 22 Jan 2016, 21:19

Åjadda! Fikk cruisen til å funke igjen, hadde koblet vakuumslangen feil! Har også fått skiftet kupefilter, den gamle var skikkelig skittent!
Har også gått fra 82graders termostat til 88, holder meg til original-spec på det heretter.

Hadde meg en liten kjøretur idag!

Image
Image
Image
Image
Image
Image

Klar for Dagali :)

User avatar
96GT
Posts: 1436
Joined: 30 Oct 2012, 22:26
Location: Oslo
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby 96GT » 22 Jan 2016, 21:36

Flott Saab og flotte bilder
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 23 Jan 2016, 09:07

Takk takk, blir bare mer og mer fornøyd med bilen, har strevd lenge med å få den slik, gleder meg til neste runde på benken :mrgreen:

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 23 Jan 2016, 23:56

Jammen ble det litt syssling idag og!

Image
Utrolig hva noen LED-lys kan gjøre :D

Fikk også lagt inn nye varmematter inni førersetet idag og, nå har jeg både varme i rompa og i korsryggen, digg!

Om været holder seg imorra, så blir det reprasjon av vindhusheis på passasjersida, den har hengt seg :/ Men tar ikke lange tida.
Alltid noe å gjøre :p

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 24 Jan 2016, 19:25

Jupp!

Fikk jammen fikset passasjervinduet, byttet over til orange sideblinklys, ryddet i bilen og fått montert en ekstra rad med LED-lys på motsattside av bagasjerommet idag. Nå funker alt i bilen, synes bilen føles komplett nå, dette er en følelse jeg aldri har hatt før... :cry: :cry:

Image


Gleder meg til Dagali... :)

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 27 Jan 2016, 19:58

Vel, hadde litt mer å gjøre med bilen, heh. Men det var ikke noe voldsomme greier :)

Image
Forsterka tauekroken, jeg røkket jo hele dritten fra karossen ifjor på Dagali. Så nå har jeg flyttet belastningspunktet for kroken til der tilhengerfestet monteres. Bør holde nå :D

Image
Mer LED-lys!

Og joda...dette var gøy! Tredje gang det skjer.... :evil: :evil: :evil:
Image

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 18 Feb 2016, 00:26

Fikk vært på Dagali nå sist helg, helt rått! Fikk kjørt bilen litt på isen, veldig morro, men trenger et nytt sett med piggdekk! 3. sesongen jeg bruker de nå, hehe.

Image
Var bare fire OG900er på treffet, litt lite synes nå jeg, men uansett morro å se andre 900er på treff :)


Ellers så har det skjedd ikke så mye, men litt, på 900-fronten!

Image
DC-omformer, strøm via USB-kabel (uavhengig av tenningslås), trenger denne hver gang ECUen må flashes (16v). Ikke så ofte det gjøres, men et greit lite verktøy, kostet meg under 50kr å lage :)

Image
Fikk endelig nye tåkelys idag, bestilte disse for noen uker sida. Håper disse holder litt lengre enn de andre lysa jeg har hatt. Disse er fra Hella, virker til å være mer solide, satser på at de holder!

Image

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 28 Feb 2016, 22:21

Jeg har en liten nøtt til dere alle her!

Bilen min bruker olje, ca 1.2 liter olje per 3000km, noe som irriterer ræva av meg. Nesten litt deprimerende. Motor ble overhalt ved 300k km, nye lagere, tetninger, honing, nye ringer etc etc. Men har brukt olje helt siden motoren ble overhalt. Motoren har nå godt ca 324k km.
For 3000km siden så gikk jeg fra 5W-40 full syntetisk Castrol Magnatec olje til Biltema 10W-40 mineral. Før dette så var pluggene knudrete og hadde en del karbon oppbygging. Nå som jeg bruker Biltema oljen da er pluggene helt fine, ingen betydelig karbon oppbygging i det hele tatt. Virker som det har hjulpet litt på oljeforbruket iallefall.

- Det er ingen blårøyk eller sur lukt fra eksos. Ved pådrag så kan jeg se ingen røyk bak bilen, iallefall ikke ved bruk av speilet når jeg kjører. (Se video i bunnen)

- Innsuget er helt fritt for olje. Slangen rett etter turbo har en antydning til oljefilm, men dette skal være normalt.

- Som nevnt, pluggene er fine.

- Når peilepinnen er skrudd fast (lokket altså), så kommer det litt damp ut av den. Når jeg tar den helt av, så blir det enda mer.

- Olje oppsamleren til veivhusventilasjonen har endel vann. Første gang jeg har sett tilstanden på dette via målerstand-slangen på samleren. Ble tømt ved forrige oljeskift.

- Bilen ble benket for 5k siden. 207hk/318nm ble resultatet

- Bilen går fremdeles godt, drar jevnt og fint oppi fart. Blir dradd fint inni setet for å si det slikt.

- Bilen bruker ca 0.8l på mila ved langkjøring

- Motoren har en liten oljelekkasje fra toppdeksel, men ikke i en så stor grad, ingen drypp under motor enda.

- Turbo ble overhalt i sammenheng med motoren. Mitsubishi TE05-12B

Data fra November 2015
Komptest : Ligger mellom 12.1- 12.8 i komp på sylinderne
Lekkasjetest : Cyl 1 er 89% tett, mens de andre ligger på 95%

Komptest fra i dag
Komptest resultater (målt i bar) :
Cyl 1 : 12.1
Cyl 2 : 12.3
Cyl 3 : 12.4
Cyl 4 : 12.3

Plugger :
Image

Endoskopbilder

Cyl 1 :
Image

Cyl 2 :
Image

Cyl 3 :
Image

Cyl 4 :
Image

En av eksosventilene, fikk bare sett den ene :

Image

Innsugsventiler, alle er like :
Image

Turbo :
Image
Image

Lambda :
Image

Video av eksos, det låter godt, men ser ikke helt bra ut, puster ut litt røyk ved høye turtall


Samtidig så har jeg mulig et lite gjennombrudd idag, når bilen hadde stått en stund og ved oppstart så røyk det litt under turboen og det var hvitt rundt gjennomføringa til wastegate-hendelen. Internlekkasje i turbo? Hva mener dere?

User avatar
Tore T
Posts: 728
Joined: 04 Nov 2013, 11:28
Location: Kristiansund
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby Tore T » 29 Feb 2016, 07:34

Ikke lett å si 100% sikkert, men minner meg om symptomene på min og9-3.... Fikk turboen overhalt to ganger, men ble ikke helt bra. Kjøpte til slutt ny senterdel til turboen og flyttet over viftehusene fra den gamle... Da ble den endelig kvitt blårøyk og oljeforbruk :)
Jeg kjører forresten også nå Biltema 10W-40... Billig og etter min erfaring bra !
Håper du finner ut av det ... Lykke til !
mvh Tore T
---------------------------------------------------
2 x 1971 Saab 96 V4, 2000 Saab 9-3 SE turbo

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Latsaab 900 Turbo

Postby kanonjon » 01 Mar 2016, 14:58

Takk for innspill! Skal følge nøye med fremover. Sjekka under turboen igår, men der var det tørt, får sjekke hver gang før jeg starter bilen.

Men fremdeles så har jeg pusting ut av peilepinn-røret, så det må være noe annet og...


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest