Latsaab 900 Turbo

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Latsaab 900 Turbo

Legg innav kanonjon » 03 nov 2012, 20:48

Den 6. Juni kjøpte jeg min første bil, en 1991 Saab 900 Turbo 16. Bilen har vært avregistrert siden 2005(!) og bilen har stått ute mer eller mindre. Dette har medført til masse rust. Alt av oppheng må byttes/restaureres. Skjermene, spesielt høyre framre har lidd mye av denne metallpesten. Lakken har mistet sin glans for lengst og det er til og med fingermerker som har blitt etsa fast i lakken. Heldigvis er maskineriet i orden, bortsett fra litt gamle slanger og vakuumlekkasje. Bilen har en godt oppfulgt service historikk. Interiøret var overraskende godt tatt vare på, ingen flekker eller hull som har betydning, men taket har seget litt i stoffet. Nesten alt av det elektriske funker 100%, bortsett fra vindusmotorene, disse går VELDIG tregt opp og ned. Men uansett, så er jeg fornøyd med kjøpet, jeg vil ha en klassisk Saab 900 Turbo, gidder ikke å kjøre rundt i franske puddingbiler, tyske koffertbiler eller dølle japanske biler (min mening!), hehe.

Tja, litt om meg da, jeg er 25år mann (12år i sinnet) og bor i Arendal, og jeg fikk lappen 23. desember 2011 (ja, skulle ha fått lappen leeeeeeeenge før det, men sånn er det), jeg har litt teknisk innsikt, men bilmekking er helt nytt for meg. Men dette er en gyllen mulighet for meg å lære litt om bil og bilmekking, så dette synes jeg er helt ålreit :)

Dette er et budsjetts restaureringsprosjekt og alt arbeid med bilen er har blitt gjort under et 6x3m partytelt. Her er noen utvalgte bilder ;

Bilde
Slik så den ut når jeg kjøpte den, masse rust på de typiske OG900 steder, samt aluminiumstæring på kritiske komponenter.

Bilde

Bilde
Så ikke bra ut!

Bilde
Sliten bakaksel, men reddbar!

Bilde
Rusta helt bort!

Bilde
Hjemmemekka motorheis, veldig mye improviseringer ble gjort under restaureringa

Bilde
Interiøret var i god stand, bare en liten rens, så var det godt som nytt!

Bilde
Tært!!

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Sveiset på nye hubber

Bilde
Diverse deler pusset ned og malt med Arcanol, 2-3 strøk. Det har gått over 8 liter med Arcanol på denne bilen.

Bilde
Overhalt bakstilling

Bilde
Rep-arbeid

Bilde
Jupp, masse Arcanol maling :)

Bilde
Rusta karosserihull

Bilde
Fikk tak i et brukt Aerokit

Bilde
Reparert skjerm, jukset litt som Ingrid Espeli, men skjerm er supersterk, flere lag med epoksi og duk, samt forsterket glassfibersparkel

Bilde
Reparert karosserihull

Bilde
Ferdig reparert og malt motorrom

Bilde

Bilde
Tectylert undersida, samt kanaltectylering

Bilde
Motoren gir et godt inntrykk at den er god stand, ingen ulyder og starter lett, ingen blå eller hvitrøyk fra eksos

Bilde

Bilde
Rust på panser

Bilde
Reparert panser, ingen sveis, fylte igjen hele hullet med epoksi og mikrofiber, det ble knallers, langt bedre enn sveis i dette tilfellet.

Bilde
Pussearbeid før lakk, LAAAANG jobb!

Bilde
Ferdig lakka, selvom jeg fikk litt appelsinhud, så er jeg fornøyd med resultatet, spesielt under omstendighetene og at lakkjobben totalt kosta meg 2500kr. Bilen skal rubbes og poleres til våren

Bilde
"Garasjen" hehe

Bilde

Bilde
Interiør på plass igjen

Bilde
Bilen nede på bakken igjen :)

Bilde
Bilde
Nå må forstillingen justeres og bilen må inn på EU kontroll!

Oppstart av bilen :
http://www.youtube.com/watch?v=vFOngSEjKyA&feature=plcp
Sist redigert av kanonjon den 23 mar 2013, 23:58, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Eirik
Innlegg: 469
Registrert: 26 aug 2012, 15:32
Sted: Sandnes
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav Eirik » 03 nov 2012, 21:05

Jeg har jo fulgt denne tråden på STCN, og jeg må si du har vært god å stå på :) Det er kanskje lett i starten, men det blir vel ofte vanskeligere å holde motivasjon oppe over tid når prosjektene drar ut og nye problemer dukker opp. Ser fram til å se dette prosjektet fullført! :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 04 nov 2012, 02:14

Takk for det!

Men alt det harde arbeidet har jeg fått igjen for nå!

Bilen går som et uvær og sitter klistra på veien, er en FORNØYELSE å kjøre!!

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 17 nov 2012, 02:03

Beklager for litt dårlig med updates i det siste. Kommer en del bilder nå ;)

Bilen er nå EU godkjent og har nå skilter! I ettertid så har jeg montert og fikset litt småting på bilen.

Bilde
Bytta alt av dashbordpærer, bortsett fra instrumenter. Ser veldig bra ut nå!

Bilde
Instrumenter fra Biltema, billig, greit og kult! Oljetemp, oljetrykk og volt!

Bilde
Installerte grøftelys idag, veldig fornøyd! Ser bra ut :)

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav Morten S. » 17 nov 2012, 08:50

Jeg har også fulgt deg fra første dag på turboforumet.

Imponerende jobb, og at det er førstegang bil gjør det jo ikke mindre imponerende.
Herlig å se at nok en og900 blir tatt vare på.

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 17 nov 2012, 15:29

Tusen takk, har fått masse god feedback og støtte, det har hjulpet veldig altså :) Synes det er veldig artig å være med på et forum (STCN og GSV) der for er likesinnet og har en kjærlighet nichemerket Saab :)

Det er synd at det er litt få OG900 igjen, men disse hadde jo sine rustproblemer såklart. Men er som du sier, det er godt at det finnes folk som har et hjerte for litt eldre Saaber, er vi som sørger for at disse fantastiske bilene ikke blir glemt!

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 21 nov 2012, 18:20

Tok en liten "photoshoot" ved Næs Jernverk idag.

Bilde
Bilde
Bilde

Nytt emblem til bilen :
Bilde
Gjorde dette for humorens skyld ;)

Nytt instrument, lambdamåler. Ser ut som den blender voldsomt, men den gjør ikke det i virkeligheten.
Bilde

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 29 nov 2012, 23:29

Update :

I det siste har jeg mistet turbotrykk, magnetventilen var gåen, den ville ikke klakke i det hele tatt og jeg kunne blåse luft igjennom alle røra.
Kanskje jeg tar feil ang. dette, men kan også kjenne et vagt luftrekk fra intercooleren når den står på tomgang. Jeg skal dobbelsjekke dette.

Varmekranen til varmeapperatet lekker, akkurat nå så venter jeg på en ny kran.

Ellers så går bilen fint, hehe.

Jeg har noen oppgraderinger på lur, disse skal installeres om ikke så lenge.

- Større intercooler
- Turbotrykksmåler med tall
- Badekarsspoiler

Og ikke minst, reparere feila med bilen ;)

Brukeravatar
kanonjon
Innlegg: 1055
Registrert: 03 nov 2012, 20:35
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav kanonjon » 27 feb 2013, 22:04

Lenge siden sist update, tenkte jeg kunne bare gi dere en oppdatering. Prosjektstrådmessig så er jeg mer aktiv på Turbo forumet.

Bilde
Badekarspoiler og sjalusi

Bilde
Hvite blinkers

http://www.youtube.com/watch?v=Y5sE2JsYppA
Turbotrykket er fiksa, defekt trykkvakt. Har justert litt på duty cycle og boost på APC-boksen, bilen er en drøm å kjøre. :)

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Førstegangs bil og restaurering, 1991 Saab 900 Turbo 16

Legg innav Morten S. » 28 feb 2013, 06:50

Blir bare finere og finerer denne her :D


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest