Page 8 of 11

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 21 Feb 2016, 02:35
by Kjetil
Ja, kanskje ikke enkleste veien å gå, men sånn ble det bare[emoji2].
Hvis du går noen poster tilbake Peter, så ser du grunnen. Det blir bensintank fra 900, med pumpe i tanken. Dermed må noe av bagasjeromsgulvet byttes, og påfylling flyttes. Tenk så mye enklere det hadde vært om Saab hadde fortsatt produksjonen av 99 til 1995!
Image

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 21 Feb 2016, 18:41
by 96GT
Ahaaa... da skjønner jeg... dristig prosjekt dette...

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 12 Mar 2016, 23:46
by Kjetil
96GT wrote:Ahaaa... da skjønner jeg... dristig prosjekt dette...
dristig....sier han som..... :lol: ...http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f ... start=1040

Sveisa litt her en kveld. Forsterket denne avstivningen, siden den måtte kappes for å få plass til bensinpåfyllingsslangen. Kanskje unødvendig, men "better safe than sorry" :P

Image

Det kom en pakke med "Intergrips" i posten i dag.
ImageImage

så da ble det litt mere sveising.
ImageImage

og litt sliping
ImageImage

ferdig med delprosjekt "bensinpåfylling".
Image

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 13 Mar 2016, 10:47
by Lilln
Snyggt! Och mycket fina action bilder :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 23 Mar 2016, 02:10
by Kjetil
Lilln wrote:Snyggt! Och mycket fina action bilder :)
Takk, nøyer meg med actionbilder, film kommer når den er ferdig 8-)

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 23 Mar 2016, 02:10
by Kjetil
Lilln wrote:Snyggt! Och mycket fina action bilder :)
Takk, nøyer meg med actionbilder, film kommer når den er ferdig 8-)

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 23 Mar 2016, 02:28
by Kjetil
Etter et par dagers vasking og sliping av bagasjerommet var det dags for et par lag med epoxyprimer i dag.

Image
Ble vel egentlig 4 tynne lag siden jeg brukte en liten og hendig touch-up pistol.

Siden jeg allikevel skulle fram med lakken ble også motorblokka klargjort.
Image

To tynne lag ble det på den.
Image

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 23 Mar 2016, 06:54
by Morten S.
Dette blir topp, Kjetil!
Godt det er noen som holder liv i prosjekttrådene her.
Har selv ingen prosjekt lengre. Bare daglig vedlikehold og smårep. de de bilene jeg har rullende.

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 24 Mar 2016, 14:14
by GT750
Hei Kjetil
Liker veldig godt denne tråden.
Du er utrolig flink og seriøs bilbygger.
Skulle ønske jeg hadde sveiseferdigheter som du.
Stå på.

Re: SAAB 99 GL, 1983

Posted: 25 Mar 2016, 03:28
by Kjetil
Morten S. wrote:Dette blir topp, Kjetil!
Godt det er noen som holder liv i prosjekttrådene her.
Har selv ingen prosjekt lengre. Bare daglig vedlikehold og smårep. de de bilene jeg har rullende.
:D
Jeg har 3 prosjekter, og ingen som ruller, så egentlig burde jeg ha mye mer å skrive om :oops:
GT750 wrote:Hei Kjetil
Liker veldig godt denne tråden.
Du er utrolig flink og seriøs bilbygger.
Skulle ønske jeg hadde sveiseferdigheter som du.
Stå på.
:D
Takk for det, får bare håpe jeg får avsluttet prosjektene en gang.
Når det gjelder sveising er jeg bare en amatør. Mye øvelse og litt teori hjelper. Jeg begynte med å lese denne:
Image
Etter å ha hatt et Luna Minimig 120A i mange år kjøpte jeg et 3-fas Migatronic 180A for et par år siden. Samtidig gikk jeg opp fra 0,6 tråd til 0,8. Forhandleren sa at det var "ingen" som brukte 0,6 tråd lenger. Fikk inntrykk av at det var litt sært :roll:
Uansett, syntes det ble enklere å sveise med nytt apparat (og tykkere tråd).
Jeg synes den største utfordringen med tynnplatesveising er å ta det rolig nok der hvor det er viktig at platene ikke slår seg. Skulle gjerne kunnet noe om retting, strekking og krymping av plater. Det hadde kommet godt med ;)

Siden påskeferieplanene ble endret, og det ikke ble noen fjelltur, som planlagt, ble det en liten tur i garasjen i kveld. Fortsatte i motorrommet, og demonterte varmeapparat, clutchpumpe, bremseservo og noe annet småtteri. Kan ikke skjønne hvordan det er mulig å bytte noen av disse delene her med motoren i. :geek: Tar mange bilder underveis, så jeg forhåpentligvis får riktige skruer og bolter på rett plass når greiene skal monteres igjen.
Image