SAAB 99 GL, 1983

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 04 May 2013, 01:39

Så ble det endelig en 99 :D
Image
Jeg hadde sett på annonsen på Finn.no flere ganger i vinter, men ikke tatt skrittet med å ringe engang! Syntes det var rart ingen hadde slått til med en gang hvis bilen var som beskrevet. Var vel også litt skeptisk til å kjøre 22 mil i kulde og på vinterføre med en bil som ikke hadde vært registrert siden 2004.
I midten av april gikk annonsen ut på dato, men heldigvis hadde jeg tatt utskrift. Tok kontakt med selger og bilen var ikke solgt. Fikk også tilbud om en god prisreduksjon (...det var vel jeg som spurte.... ;) )
Avtalte med selger at han skulle hente meg ved endeholdeplassen for bussen på Rødberg i Uvdal. Han bodde rett ved sa han.
24 april kl. 0645 tok jeg bussen hjemmefra, deretter toget videre fra Oslo til Kongsberg og buss derifra til Rødberg hvor jeg var framme kl. 1200.
Ventet en god stund før jeg ringte selgeren, joda han var underveis...skulle bare... og etter 45 minutter kom han. Hyggelig kar, men tid og avstand har vi nok forskjellig oppfatning om. "Rett ved" var over 3 mil.
Bilen hadde han tauet hjem i A-stag helt fra Beiarn i Nordland, imponerende!
22 mil, som jeg hadde hjem var bare en snartur for han, fikk jeg problemer underveis kunne jeg bare ringe.
Han hadde flere gamle biler stående, blant annet en 96, 1969 modell som han nettopp hadde solgt.

Det ble handel og bilen gikk utmerket hele veien hjem. Heldigvis ble det ikke behov for noen bråbrems for bremsene var av den låsningsfrie typen.

Nå blir det å skifte bremseskiver, klosser og overhale calipere foran som står først på programmet.
Så blir det en opprydding og oppshining innvendig og utvendig.

Er litt usikker på "fartsstripene". Ser nesten originalt ut,og sitter bra, men har ikke sett de på noen andre Saaber.
De ser fine ut på litt avstand men er egentlig litt lurvete, så det er fare for at de ryker av!
Image

Beklager, noen blir nok skuffet, men laksetrappa ryker. Den er limt til ruta. Får jeg tak i riktige fester er det nok sjanse for at den kommer på igjen :P
Image

Finn 5 feil:
Image

Blir bare en liten jobb for å få satt den tilbake i den standen jeg vil ha den, men det beste av alt: ikke et rusthull å sveise :D
.....men jeg har funnet to steder jeg må pusse litt :lol:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Morten S. » 04 May 2013, 06:12

Ser jo fin ut den der!
Mener jeg har sett de stripene på flere biler, og at de ialfall fantes i en grønn variant også.
Fester til sjalusien kan du lage ved å bøye til noen biter av f.eks aluminium.

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby kanonjon » 04 May 2013, 09:22

Fin 99!

Men synes du skal beholde instrumentpanelet i senteret der, kjekt og kult å ha i en gammel bil :)

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 25 May 2013, 01:03

Morten S. wrote:Ser jo fin ut den der!
Mener jeg har sett de stripene på flere biler, og at de ialfall fantes i en grønn variant også.
Fester til sjalusien kan du lage ved å bøye til noen biter av f.eks aluminium.
:D
Laksetrappa henger foreløpig på garasjeveggen, når jeg finner ut en god festeordning setter jeg den kanskje på igjen.
kanonjon wrote:Fin 99!
Men synes du skal beholde instrumentpanelet i senteret der, kjekt og kult å ha i en gammel bil :)
:D
Ingen av instrumentene var koblet til, tenker jeg setter de i nederste rommet og flytter stereoen opp. Problemet da er at de fine Volvo :shock: høytalerne på siden av konsollen blir i veien. Ser ut som om han som har satt inn høyttalerne både i midtkonsollen og hattehylla ikke har hatt stikksag, øks derimot......er på utkikk etter en ny konsoll.

Tenkte jeg skulle holde bilen helt original, men nei, det holdt ikke lenge :twisted:
Første delprosjekt blir 900/9000 bremser.
Image

Det blir nok noen deler til overs fra delebilen, en 1992 2,1. Hvis det er noen som trenger noe spesiellt er det bare å sende meg en Pm.
Har bl.a:
-Bra dører med veldig lite rust (5d)
-Fint interiør i mørkegrå velour: strøkne dørtrekk og veldig bra gulvteppe. Bra seter uten hull!
-Hengerfeste
-Komplett sevostyring
-Lykter
Ellers er det aller best hvis noen vil kjøpe "restene" for vrakpant.
Vurderer også å selge motor/gir, fungerte perfekt de 2 milene jeg kjørte.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Eirik » 27 May 2013, 11:03

Godt mulig du er klar over det, men vedr. ombygging av bremser, er det lurt å passe på å få med seg braketten som fremstolene står på, da det også er denne håndbrekket festes til :)

Ellers er det bare å glede seg til bedre bremser! Jeg bygget om min gamle 900 -87, og merket godt forskjellen. Men enda bedre merket jeg forskjellen da jeg innimellom kjørte Saab 90 med originale bremser, for da opplevdes disse "skummenlt dårlige". Mer vedlikeholdsfrie bremser får du jo også :)

Om du ikke får solgt delebilen får du ihvertfall ta vare på topp/innsug ;) Delebilen har jo også spakstell med stålkule, så den hadde jeg flyttet rett over.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 28 May 2013, 09:28

Eirik wrote:Ellers er det bare å glede seg til bedre bremser! Jeg bygget om min gamle 900 -87, og merket godt forskjellen. Men enda bedre merket jeg forskjellen da jeg innimellom kjørte Saab 90 med originale bremser, for da opplevdes disse "skummenlt dårlige". Mer vedlikeholdsfrie bremser får du jo også :)
Jeg hadde opprinnelig tenkt å beholde de originale bremsene, men det meste måtte skiftes. Nye originale calipere er dyre så da går jeg heller for å få bremsene slik jeg vil ha de med en gang. Tror ikke at jeg vil angre på det.
Eirik wrote:Godt mulig du er klar over det, men vedr. ombygging av bremser, er det lurt å passe på å få med seg braketten som fremstolene står på, da det også er denne håndbrekket festes til :)
Jess! er i gang, stolfestene på disse 900 sitter sammen med festet til vaieren. Jeg vil bruke originalstolene så jeg beholder også de gamle stol-festene. Originalt stol feste må modifiseres litt for å få på plass til festet til håndbrekket.
Eirik wrote:Om du ikke får solgt delebilen får du ihvertfall ta vare på topp/innsug ;) Delebilen har jo også spakstell med stålkule, så den hadde jeg flyttet rett over.
[/quote]
Motor og gir tar jeg vare på hvis jeg ikke får en "god" pris av noen, alltid kjekt å ha, og kanskje det blir motorbytte etterhvert selv om T16 frister mest.
Spakstellet har jeg alt demontert. 99 hadde defekt girlås og tenningslåsen var heller ikke god, så jeg bytter komplett. Ser for meg ut som om det er likt på 4 trinns som 5 trinns. Ikke sant?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Eirik » 28 May 2013, 11:41

Kjetillo wrote:Motor og gir tar jeg vare på hvis jeg ikke får en "god" pris av noen, alltid kjekt å ha, og kanskje det blir motorbytte etterhvert selv om T16 frister mest.
Spakstellet har jeg alt demontert. 99 hadde defekt girlås og tenningslåsen var heller ikke god, så jeg bytter komplett. Ser for meg ut som om det er likt på 4 trinns som 5 trinns. Ikke sant?
Det skal visstnok være forskjell på plastdekslet under spakstellet, om det er 4 eller 5-trinns. Har vel med om det er spor for 5. gir eller ikke. Jeg hadde nok flyttet over dette, men det er kanskje ikke nødvendig ved 5-trinns spakstell på 4 girs kasse. (Verre om en går motsatt vei).
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 28 May 2013, 23:06

Eirik wrote:
Det skal visstnok være forskjell på plastdekslet under spakstellet, om det er 4 eller 5-trinns. Har vel med om det er spor for 5. gir eller ikke. Jeg hadde nok flyttet over dette, men det er kanskje ikke nødvendig ved 5-trinns spakstell på 4 girs kasse. (Verre om en går motsatt vei).
Image
Kan ikke se at det er noe som gir meg et gir til bortsett fra at det er støpt inn "5" i bunnen av plastdekselet.
Det viktigste er nok girknoppen, vil så gjerne ha 5 gir :lol:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Eirik » 29 May 2013, 06:32

Jeg har fått fortalt fra flere kilder at det skal være forskjell, men da jeg sammenlignet slik som deg fant jeg heller ingenting.

Jeg tipper at sene 99, som din 83 og min 84, har samme plastdeksel i bunn som 5-trinns kassene. Og at dette med å bytte bunn av spakstellet gjelder på eldre 99 som kanskje har annen bunndel? :)
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 99 GL, 1983

Postby Kjetil » 28 Nov 2013, 20:01

Hadde nesten glemt at jeg har denne prosjekttråden, har gått litt tregt med det meste i det siste ;)

Uansett, i dag fikk 99 skilt, etter nesten 9 år uten!
EU-kontrollen ble foretatt hos NAF på Mastemyr. NAF-mannen var like positiv som alle de andre gangene jeg har vært der, kan anbefales. Jeg selv syntes bremsepedalen var noe for lav, men fikk beskjed om at bremsene ikke kunne vært bedre :lol:
Co2 var ujevn, han brukte den laveste verdien på kontrollseddelen, men mente jeg burde ta en kikk på forgasseren. 322 000 km og 9 års stillstand er vel ikke det beste for en gammel motor.
Det ble blankt papir og turen gikk rett til trafikkstasjonen i Drøbak for å få vognkort. Tidsriktige skilt hadde jeg bestilt og hentet tidligere i dag hos A/S Skiltfabrikken.
Nå er det bare tut og kjør :D Endelig bak rattet på en SAAB igjen.
Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest