-72 96 L

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: -72 96 L

Postby Morten S. » 13 May 2013, 13:07

i og med at du har lagt den ut for kr 9000,- under salg - har du funnet ut av clutchen?

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: -72 96 L

Postby Henning » 13 May 2013, 13:14

Morten S. wrote:i og med at du har lagt den ut for kr 9000,- under salg - har du funnet ut av clutchen?
Ha ha - det la jeg også merke til :D Tenkte kanskje det var 2 men de var like på reg plata. 9000 med bra clutch er mye berde kjøp enn 7500,- med ingen clutch :D

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: -72 96 L

Postby GT750 » 14 May 2013, 10:37

OK - da har jeg funnet løsningen på min clutch som ikke løser ut skikkelig!
Takk skal du ha Mikael Klenfeldt som satte meg på sporet.

Image

Klippt ut fra SSK sitt forum:

Det har skrivits lite här och där om V4-kopplingar som vägrar att koppla ur helt trots maximal justering och fräsch hydraulik. Det tycks framför allt handla om att nya lameller från Sachs är aningen för tjocka när de kommer ut från fabriken. Mitt första försök att åtgärda problemet var att lägga en shimsbricka mellan slavcylindern och växellådan men inte ens då kopplingshävarmen justerades så snävt att den snuddade vid tryckplattan ville kopplingen sluta att driva. Andra har flera gånger löst problemet genom att istället lägga shimsbrickor mellan tryckplattan och svänghjulet vilket fungerar utmärkt, men det är ju inte världens roligaste jobb att rycka ur en motor.

Arbetet kan utföras med motorn kvar i bilen med skruvmejsel, skiftnyckel, en 13-hylsa, litet spärrskaft, pannlampa, spegel och en smal men stark magnetpenna. Det går säkert att göra jobbet på andra sätt men med tanke på hur pilligt det är och hur illa det blir om man tappar ett shims skadar det inte med en arbetsbeskrivning.

Så här gjorde jag:

1.
Klipp till sex rektangulära shims av 1mm stålplåt, ca 20x30mm med en 8-9 mm bred skåra för M8-skruven. Bocka brickornas övre långsida till ett par millimeters fals så är risken mycket mindre att de faller ner för djupt mot tryckplattans rörliga delar eller vrider sig och ramlar ner i botten på kopplingshuset. I sonettavdelningen finns bild på dubbelshims som täcker båda närliggande skruvarna men tre sådana är mycket svårare att pilla på plats genom inspektionshålet.

2.
Ta bort batteriet och fäst eventuellt upp pluskabeln och övre slangen till kupévärmen. Dra ut reglaget för frihjulet. Skruva ut justeringen för kopplingshävarmen nästan helt. Lossa inpektionsluckan på kopplingshuset. Vrid svänghjulet med fläkten så att de sex M8-skruvarna till tryckplattan i tur och ordning tittar fram mitt i inspektionshålet och skruva ut alla sex flera millimeter. Tappa för sjutton inte ner skruven eller 13-hylsan i hålet!

3.
Sätt plockmagneten i övre hörnet på en shimsbricka och för försiktigt in den genom inspektionshålet. Försök INTE göra detta med en tång, risken är mycket stor att man tappar brickan och dessutom är det svårt att se vad man gör. Skillnaden mellan ett fasansfullt arbete och något som går som en dans ligger ofta i att hitta rätt kroppställning och sätta händerna på rätt ställen. Jag lade mig nästan framifrån över höger framskärm med låret mot blinkerslampan och höll magneten med shimset i vänster hand mellan batterihyllan och kupévärmepaketet Med höger hand förde jag ner en liten spegel genom trasslet bakom vänster ventilkåpa ner under hjulhusens tvärstag. En stark och riktad pannlampa är förresten mycket bra att ha.

4.
Lirka mycket försiktigt ner shimset mellan tryckplatta och svänghjul. Plockmagneten bör vara stark men ganska smal så den inte hindrar shimset att slinka ner djupt. Dra försiktigt bort magneten och se att shimset faller ner ända till dess bockade fals. Vrid svänghjulet till den närliggande M8-skruven, pilla nästa shims på plats och dra åt skruven ordentligt. Backa svänghjulet och dra åt den närliggande skruven. Håll hela tiden koll i spegeln att inte shimsen kommer ur läge medan skruvarna dras åt.

5.
Upprepa föregående punkt tills alla shims är på plats. Efterdra skruvarna ordentligt, vilket kan vara svårare än att lossa dem p.g.a. att batterihyllan är i vägen.

6.
Justera kopplingen på vanligt vis och njut av den lättrampade härliga kopplingen!


Med 1mm shimsbrickor flyttas kopplingshävarmens läge ut ungefär 7-9 mm och med väljusterad frigång på urtrampningslagret hamnar dragläget en god bit upp från det att pedalen går i golvet.
-Precis som det ska vara! När kopplingen sedan börjar bli sliten kan man plocka bort shimsen och tacka Sachs för att de bjudit på lite extra lamell för pengarna!

Nu ska jag köra in till byn och köpa mig en god köttbit och en fin flaska vin!
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: -72 96 L

Postby GT750 » 17 May 2013, 10:26

Da fungerte girkassen igjen.
Og den clutcher fløyelsmykt.
Måtte ut med motoren 2 ganger i går før det ble bra men pytt pytt
Fant ut at skimse girkassen gjennom innspeksjons hullet ikke var så lett.
På en 96 er det nok vesentlig lettere å ta ut motoren - i hvertfall når fronten og panseret er borte.

Vel vel nå skal den selges, noen som gir meg 9.000,- for den? EU et år til.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
GT750
Posts: 363
Joined: 30 Sep 2012, 20:02
Contact:

Re: -72 96 L

Postby GT750 » 20 Jun 2013, 10:11

S o l g t for leeeenge siden!
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: -72 96 L

Postby Henning » 20 Jun 2013, 10:27

Koser seg på nesodden den nå :D

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest