95 Varebil

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Morten S. » 19 Jan 2014, 20:53

Jeg har aldri gjort det, men vet om flere.
Bl.a. Pål Fjeldberg.
Usikker på om han er aktiv på dette forumet, men han er jevnlig på Facebook.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Vidarhs » 19 Jan 2014, 21:15

Hei ! Bør ha bra verktøy,for å presse inn lagerne rett.Viktig å merke opp oljekanal-hullene,både på lager og blokka,så dette blir riktig.Fint med et verktøy,hvor du kan skru lageret forsiktig inn.Morten har kanskje verktøy? Er sikkert delte meninger om dette,men noen velger å legge et tynt limlag før man presser inn lagrene.noen setter et lite spor i godset på blokka,og kjørner en låsing av lageret(må være veldig forsiktig her,så du ikke skader lager-flaten).Evt ingen av delene.fritt valg?Kan være lurt å lage en forsiktig grad,ved inngangen til lagerleiene,så lageret styrer bedre inn.Er egentlig ingen hokus Pokus.Lykke til!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Stein Are » 19 Jan 2014, 22:36

Var usikker på om jeg skulle bytte lager, men har klart å skade det fremste da jeg tok ut akselen. Hva med innkjøring igjen da? Er det tur og kjør, eller må det "slites" til?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Vidarhs » 19 Jan 2014, 22:55

Hei! tror ikke det er ett svar på dette heller. Hvis hele motor er nyrenovert,vil det vel være en innkjørings tid.f eks 50 mil uten stor belastning ,deretter olje+filterbytte.I dag får man vel kjøpt egen innkjørings-olje osv.sikkert 100 forskjellige meninger om dette?

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Stein Are » 22 Jan 2014, 22:30

Image

Litt diskusjon på FB om ombygging av disse bakdemperne til 95en, men stoppet litt opp.
En hadde brukt disse dempere fra tilhenger, korte nok til at de kan festes i den originale platen, og man slipper å kappe i bilen. Men vil det holde å sveise en braket i nitti grader på platen som armstrongen er festet i, med et hull som toppen på demperen står i? Har forresten sandblåst og grunnet platene i kveld, hvilken fremgang :D
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Stein Are » 24 Jan 2014, 11:14

Image

Driver å sandblåser, hvordan er denne profilen egentlig oppbygd? Trodde det var ett stykke stål med en fals, men det var sparklet opp med ett eller annet, og når jeg fjerner den massen kan jeg stikke et flatjern langt inni falsen.

Image

Har sett verre dørstokker inne på forumet her, selv om her var hull :(
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Stein Are » 24 Jan 2014, 14:24

Image

Hengte opp inspirasjon i garasjen også. Noen lever etter dette valgspråket, selv skal jeg prøve: "det handlar om vad du gjort, inte vad du säger att du ska göra..."

Btw, ingen med Saab som har negativ camber?
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Jokke900
Posts: 1215
Joined: 03 Nov 2012, 01:39
Location: Skogn
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Jokke900 » 24 Jan 2014, 14:50

Stein Are wrote:Btw, ingen med Saab som har negativ camber?
Sånn her negativ camber?

Image

:lol:
1966 96 Totakt
1978 99 Turbo

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Henning » 24 Jan 2014, 16:25

Stein Are wrote:Image

Driver å sandblåser, hvordan er denne profilen egentlig oppbygd? Trodde det var ett stykke stål med en fals, men det var sparklet opp med ett eller annet, og når jeg fjerner den massen kan jeg stikke et flatjern langt inni falsen.

Image

Har sett verre dørstokker inne på forumet her, selv om her var hull :(

Vet dessverre ikke hvordan den er bygd opp - har aldri hatt 95!!! men tipper den bare er punkt sveist innefra slik atd et blir en flott sprekk som kan samle opp drit over årene :(

Men det lille rusten på kanalen er det er jo kjempegreit, ser jo ut som at det er skikkelig stål rett ved, hadde jeg hatt så lite rust på min 92..... :oops:

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: 95 Varebil

Postby Stein Are » 24 Jan 2014, 17:32

Fikk ut det meste av massen som var i sprekka, og fikk blåst vekk rusta som var der. Men noe må jeg fylle sprekka med igjen, kan ikke se sånn ut, men hva det skal bli vet jeg ikke. Dørstokken på den andre sida var rustfri Henning, bra for meg :D
Saab 96 1962-Saab 900 1990


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest