Prosjekt Aero

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Prosjekt Aero

Postby OLea1992 » 29 Jan 2018, 04:14

Ny bruksbil på tunet. 2004 9-5 Aero med beskjedne 283k KM på telleren. Interiøret i bilen er tilnærmet strøkent med ventilerte skinnseter og full utrustning uten om NAVI.

Image
Image

Eksteriør har sitt sine beste dager. Front fanger er sprukket, bak fanger har sine bruks merker til tross for ryggesensorer. hjulbuer bak har begynt å ruste. og generelt bruks slitasje. Men bilen er tross alt trillet nesten 300k og er 16 år gammel.
Står på Eibach senkefjærer, masse nye foringer noe powerflex. Chippen er fjernet og montert oginal eksos samt dyser.

Motor har nyoverhalt på ca 230K km og da er blokken byttet til T5 blokk med smidd innmat, TD04-19T med kobra fra 06- Aero. Større intercooler, Etanolkonvertert, Siliconslanger fra Maptun. Jeg har satt på større downpipe 3" og bygget ny eksos 2,5 fra downpipe til bakaksling også 3" rak rett ut bak og jeg har montert større dyser Simens Deca 630,.

Jeg har også gjort endel med bilen selv. Cupra R lippe, plastsveiset frontfanger fra innsiden, 225 NBB med 75W xenon, LED tåkelys, led parklys, led fjernlys, nye Xenon pærer. US blinklys, bygget om EVAP systemet, nye vacumslanger, fjernet bakerste magnetventil, ny tenkasett, nye NGK 7er plugger, nytt bensinfilter, luftfilter, eksos, ny viskermotor, og visker hendel, nytt batteri, lakkert caliptere og tennkasett, montert chip og dyser. ny eksosmanifoil og pakninger på turbo, ny bakbremser. full stripping av intriør for å vaske teppet i bilen pluss full skinnrens. Grundig vask av bilen utvendig men ikke fått polert den opp enda, kun lagt på wet coat så det holder til det blir litt varmere i været.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Det som står for tur på denne bilen nå oljeskift. muligens ta ned bunnpanne. nye dekk på vinter og sommer, nye felger på sommeren. modde lys til US lyktene. nytt cabon "deksel" rundt girspake, ny 2 din spiller med Androide, ny bensintrykk regulator og større bensinpumpe, t5 kammer og ny map. fikse rust på hjulbuer, fikse dørlåser, rust i dører, finne vannlekkasje i bagasjerommet.
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby knut » 29 Jan 2018, 21:51

"Oljeskift" er eit kjent omgrep, sjølv for ein analog gubbe, men elles var det mykje info som får ein til å kjenne seg litt "avskilta" :?.
Tøfft prosjekt. Hald oss oppdatert!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby Jonsjøl » 29 Jan 2018, 22:45

Følger med :D
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby Sigge » 30 Jan 2018, 10:49

Morsomt å også se litt nyere Saab her inne. Kommer til å følge med på denne ;)

Må få tak i noen Hirsch 3-spoke 19" eller TX-19" til denne :D
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby OLea1992 » 31 Jan 2018, 01:12

knut wrote:"Oljeskift" er eit kjent omgrep, sjølv for ein analog gubbe, men elles var det mykje info som får ein til å kjenne seg litt "avskilta" :?.
Tøfft prosjekt. Hald oss oppdatert!
Hehe ja er litt mer en justering av stifter og finstille forgasser, selv om det er en kunst i seg selv. Mens med denne bilen er det bare og koble til en maskin og si hva du vil ha. ;)
Følg med, det vil bli flere oppdateringer, men blir ett langsiktig prosjekt da jeg også har en 79 modell 900 som også trenger litt kjærlighet.


Jonsjøl wrote:Følger med :D
Det må du, følger med på ditt prosjekt også, digger det :D
Sigge wrote:Morsomt å også se litt nyere Saab her inne. Kommer til å følge med på denne ;)

Må få tak i noen Hirsch 3-spoke 19" eller TX-19" til denne :D
Ja er litt nyere en en 96 med 2-takt, men bilen har samme sjel :)

Angående felger har jeg prøvemontert noen som har stått på en Mercedes og har litt lyst til å gå for noe annet enn det "alle" andre gjør :evil: Men slenger ved ett bilde av felgene så får jeg høre va dere synes :?:
Image
Image
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby Morten S. » 31 Jan 2018, 07:22

Artig å se at disse litt nyere Saabene også tas vare på og stelles med, i stadig større grad.

Kan man gjøre endel / mye selv så er det jo billig å anskaffe.

Vet ikke helt hva jeg synes om MB felgene. Ser ikke så ille ut, men ingen wow-faktor heller.

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby Sigge » 31 Jan 2018, 09:45

Jeg synes Saab har en del kule felger. Nå er jo hverken Hirsch 3-spoke 19" eller TX-19" akkurat vanlig, slev om jeg skjønner hva du mener. Her ser du hvordan min gamle 9-5 så ut.

Image

Disse MB-felgene er nok ikke min favoritt heller, men man må velge selv det man liker best ;) Ville styrt unna billige kinakopier :roll:
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

bigswede
Posts: 4
Joined: 27 Mar 2018, 22:07
Contact:

Re: Prosjekt Aero

Postby bigswede » 17 Jun 2018, 12:35

Var det du som mista blinklyset på landstreffet? :mrgreen:


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest