Saab 900 -87

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Saab 900 -87

Postby Eirik » 09 Mar 2013, 23:27

Jeg burde startet denne tråden for lenge siden, men slik ble det ikke :)

Jeg har ihvertfall en og900 -87, farge Cochenillerød. Dette er den kjipe og mindre kjente modellen "900 -87", ikke 900c. Det vil si at den har den gamle fronten, standard forgassermotor, og ingen ekstrautstyr. Ingen turteller, ingen midtkonsoll, stålfelger og kjipe kromlister.

Det beste av alt, sett med mine øyne er nok at det er en 2dørs sedan. Det tok meg noen år å bli glad i sedan-utgaven, men jeg hatt veldig sansen for denne de siste årene. Mye på grunn av at det bare ble produsert 10 ganger flere 3d kupé enn 2d sedan, så karosseriet er med andre ord ganske sjeldent :)

Uansett, jeg hentet bilen i Sarpsborg for 3 år siden
Image

Jeg hadde nok håpet den var mer rustfri, men den så ikke så verst ut.

Det tok ikke lang tid før jeg monterte laksetrapp på bilen, tidsriktig originalt ekstrautstyr slår jo aldri feil ;) Og jeg hadde NOS Saab-laksetrapp med fester på lur.
Image

Image

Det var litt problemer med å få tak i en adapterplate som hadde sprukket (vanlig feil på 87-modellen) så jeg byttet like greit til "dobbelforgassern" som 900 ble levert med. Dette fungerte bedre, men ble vel aldri helt fornøyd med justeringen av disse.
Image

Jeg var heller ikke sen med å bytte den store klokken i turteller med klokke, og monterte S&R-ratt og original søppelbøtte under passasjersetet.

Image

Image

Videre byttet jeg stålfelgene med alufelger!

Imagecom/fsOtOmJ][img]http
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Morten S. » 10 Mar 2013, 07:18

Fin bil Eirik!

Jeg har også sansen for 2 dørs sedan.
Dessverre greide ikke jeg å bevare min. Den endte på skroten i fjor, men det meste av gangbare deler ble solgt eller gitt bort.
Jeg hadde en lys blå metalic, 1984 900i som var solgt ny i Tyskland.

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Henning » 10 Mar 2013, 12:35

Jeg og liker denne 2 dørs utgaven. Den beste forbedringen var å ta av takstativet :D skal det være deksler i sentrum på de felgene?

H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Saab 900 -87

Postby Eirik » 10 Mar 2013, 15:47

Takstativet satte jeg på selv, er jo originalt ekstrautstyr ;-) Men har pleid å ha dette i garasjen, synes også bilen er finere uten! :-)

Det skal være senterdeksel på aerofelgene, jeg hadde bare ikke fått tak i da bildet ble tatt.
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Eirik » 11 Mar 2013, 12:22

Og siden jeg i et par år hadde drømt om US-front på 900an også, fikk jeg til slutt endelig tak i en. (Ved å kjøpe US-importert delebil!) Alle delene ble kjørt i elektrolysebad en stund før ny lakk og montering.
Image

Fronten stod godt i stil med US Turbo-felgene som jeg brukte på sommeren.
Image

Deretter monterte jeg åpningsbare sideruter bak, kjekt å ha 8-)
Image

Og på Saabfestival kom jeg over et ensomt lite speil i bamsehaugen på SDCC sitt utsalg. 300SEK for autodimmespeil i US-utgave; med kompass og 3 programmerbare portåpnerknapper(!) Dette måtte selvsagt inn!
Image
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby kanonjon » 11 Mar 2013, 16:33

Smakfull bil! :)

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Eirik » 13 Mar 2013, 22:56

Image
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
Eirik
Posts: 469
Joined: 26 Aug 2012, 15:32
Location: Sandnes
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Eirik » 14 Mar 2013, 11:35

Men sommeren 2011 toppet vel det hele seg, med at jeg bestemte meg for å bygge om bilen til 2,1, da jeg kom over en delebil. Jeg kjøpte en 2,1 Griffin -92, som jeg plukket helt ned i atomer. Deretter flyttet jeg absolutt alt over i min bil, komplett ledningsnett, komplett dashbord, alt i motorrom, og hele understellet med stabstag fram og bak. Samtidig fikk jeg bygget om håndbrekk og fikk den nye boltsirkelen, så jeg kunne bruke felgene fra delebilen :mrgreen:
Image

92-målerhus ble det selvsagt også!
Image

Resultatet:
Image

Image

De brede hjulbuelistene kom også på plass :)
Image


Og når jeg nå har tatt meg bryet med å legge inn en presentasjon av bilen, lurer dere sikkert på hva som blir det neste! Vel, bilen vrakes denne uken med blandede følelser :? Jeg har kjøpt 9-5 til kona, så da står vår 9000 A50 ledig. Og jeg enten jeg liker å innrømme det eller ei, så er den både bedre å kjøre og tryggere. Så nå går jeg over til 9000 8-) 900:an begynner å få en god del rust, og jeg har verken tid til å fikse dette eller plass til å sette bilen til sides. Så da må det rett og slett bli slik! :)

Image
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt

User avatar
kanonjon
Posts: 1055
Joined: 03 Nov 2012, 20:35
Location: Arendal
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby kanonjon » 14 Mar 2013, 20:02

DEN VAR TØFF!!! Mesterverk! :shock:

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab 900 -87

Postby Morten S. » 14 Mar 2013, 20:47

Det er da et trist resultat. Men regner med at det er et tomt skal du leverer på skroten.
Skal du selge felger og sommerdekk?


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest