Page 4 of 12

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 08 Oct 2018, 09:28
by Jenskp
Mye gode tips her. Skal prøve ut en av disse metodene. Enkle og greie. :D

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 23 Oct 2018, 06:38
by Jenskp
Har fra tid til annen besøk av flere SAAB i garasjen for å gjøre litt småplukk. Må da ha mulighet for å kunne flytte 96'n uten at den nødvendigvis startes og kjøres ut og inn igjen. Gikk da til innkjøp av slike hjultraller som jeg satte 96'n på, og den ble da veldig lett å flytte på inne i garasjen.

Image

Image

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 12 Jun 2019, 06:30
by Jenskp
Har da begynt å sett litt på 96'n igjen etter at garasje er nesten ferdig (blir vel aldri helt ferdig?).
Brukte pinsehelgen på å utbedre flere småfeil som har irritert meg i lengere tid, slik som at førerdøren ikke gikk i lås. Etter å ha demontert dørpanelet, så viste det seg at det var fjæren på låsemekanismen som hadde knekt. Erstattet denne med en fjær som jeg hadde liggende, etter litt modifikasjoner.
Image

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 12 Jun 2019, 06:40
by Jenskp
En annen ting som jeg ikke finner ut av foreløpig, er blinklyset. Verken nødblink, eller blinklys fungerer. Alle pærer og sikringer er i orden.
Har byttet blinklysrele, da det gamle var eiret og rustet i stykker. Kjøpte et blinklysrele fra speedparts, men har ikke fått dette til å fungere. Hører innslaget i releet, når jeg slår blinklysbryteren opp og ned, samt slår inn nødblink, men det blir ikke lys i pærene. Nå er det en utgang på releet som ikke er i bruk, og jeg lurer da på om releet er feil? Hvilke rele er det andre 96 eiere har som fungerer? Mulig jeg kan feilsøke bedre, dersom jeg skaffer riktig rele som jeg vet er riktig ;)
Har også prøvd biltema sin, men heller ikke den var noen suksess.
Den på bildet under er fra speedparts. Viser den ledige utgangen på releet.
Image

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 12 Jun 2019, 16:50
by knut
Denne fjøra i dørlåsen er vel ein "klassikar". Ein gong tredve mil heimanfrå "reparerte" eg venstre dørlåsen med fjøra frå ein kulepenn :?. Det heldt heim att...

Når det gjeld blinkreleet, så veit eg ikkje sikkert om eg kan hjelpe. Men eg har vore med og rigga blinklys på ein gamal traktor. Der brukte vi eit trepola rele som vart kobla slik:
Image
http://www.gtsparkplugs.com/flashers-turn-signal.html
Eg har ein litt dårleg kopi av eit koblingsskjema for -70 modellen. Der ser det ut som pinnane på releet kan ha same merkinga. Kanskje du ser noko på det gamle releet?

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 13 Jun 2019, 08:33
by Jenskp
Fantastisk at noe så enkelt som fjær fra en kulepenn kan reparere slikt :)

Takk for skjema, skal se om jeg klarer å dra noe fornuftig ut fra det. Er ikke stødig på elektisk anlegg. Har skaffet meg et brukt rele, som jeg tror er OK, og som jeg håper kan lette feilsøkingen. Det gamle releet hadde ingen spesifikk merking, det var iallefall uoriginalt, men funket inntil iår. Skal se om jeg kan finne jordingspunktet for releet, og sjekke at det ikke er fult av rust.

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 13 Jun 2019, 13:56
by knut
Slik eg les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 13 Jun 2019, 14:40
by 900C-LPG
For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite. :idea:
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem. ;)

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 14 Jun 2019, 12:35
by Jenskp
knut wrote:Sikker les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.
Da skal jeg sjekke jordingspunktet etter varsellampen som du forteller Knut :)
900C-LPG wrote:For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite. :idea:
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem. ;)
Jeg vil tro av jordingspunktene sitter like etter lysene?
Når du skriver lampe, mener du selve lyspæren?
Skal også klemme litt ekstra på klemmene som går til sikringsboksen for å være helt sikker på at det er god kontakt der.
Mange gode tips, takk! :)

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Posted: 14 Jun 2019, 15:44
by MoStra
Er det et 3-polet relé du har?
Mener å huske at totakt fram til 1964 har 2 polet og totakt/V4 fra 1965 -> 3-polet relé

Kontaktstykket ditt ser jo heller ikke særlig friskt ut.