SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 08 Oct 2018, 09:28

Mye gode tips her. Skal prøve ut en av disse metodene. Enkle og greie. :D

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 23 Oct 2018, 06:38

Har fra tid til annen besøk av flere SAAB i garasjen for å gjøre litt småplukk. Må da ha mulighet for å kunne flytte 96'n uten at den nødvendigvis startes og kjøres ut og inn igjen. Gikk da til innkjøp av slike hjultraller som jeg satte 96'n på, og den ble da veldig lett å flytte på inne i garasjen.

Image

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 12 Jun 2019, 06:30

Har da begynt å sett litt på 96'n igjen etter at garasje er nesten ferdig (blir vel aldri helt ferdig?).
Brukte pinsehelgen på å utbedre flere småfeil som har irritert meg i lengere tid, slik som at førerdøren ikke gikk i lås. Etter å ha demontert dørpanelet, så viste det seg at det var fjæren på låsemekanismen som hadde knekt. Erstattet denne med en fjær som jeg hadde liggende, etter litt modifikasjoner.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 12 Jun 2019, 06:40

En annen ting som jeg ikke finner ut av foreløpig, er blinklyset. Verken nødblink, eller blinklys fungerer. Alle pærer og sikringer er i orden.
Har byttet blinklysrele, da det gamle var eiret og rustet i stykker. Kjøpte et blinklysrele fra speedparts, men har ikke fått dette til å fungere. Hører innslaget i releet, når jeg slår blinklysbryteren opp og ned, samt slår inn nødblink, men det blir ikke lys i pærene. Nå er det en utgang på releet som ikke er i bruk, og jeg lurer da på om releet er feil? Hvilke rele er det andre 96 eiere har som fungerer? Mulig jeg kan feilsøke bedre, dersom jeg skaffer riktig rele som jeg vet er riktig ;)
Har også prøvd biltema sin, men heller ikke den var noen suksess.
Den på bildet under er fra speedparts. Viser den ledige utgangen på releet.
Image

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 12 Jun 2019, 16:50

Denne fjøra i dørlåsen er vel ein "klassikar". Ein gong tredve mil heimanfrå "reparerte" eg venstre dørlåsen med fjøra frå ein kulepenn :?. Det heldt heim att...

Når det gjeld blinkreleet, så veit eg ikkje sikkert om eg kan hjelpe. Men eg har vore med og rigga blinklys på ein gamal traktor. Der brukte vi eit trepola rele som vart kobla slik:
Image
http://www.gtsparkplugs.com/flashers-turn-signal.html
Eg har ein litt dårleg kopi av eit koblingsskjema for -70 modellen. Der ser det ut som pinnane på releet kan ha same merkinga. Kanskje du ser noko på det gamle releet?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 13 Jun 2019, 08:33

Fantastisk at noe så enkelt som fjær fra en kulepenn kan reparere slikt :)

Takk for skjema, skal se om jeg klarer å dra noe fornuftig ut fra det. Er ikke stødig på elektisk anlegg. Har skaffet meg et brukt rele, som jeg tror er OK, og som jeg håper kan lette feilsøkingen. Det gamle releet hadde ingen spesifikk merking, det var iallefall uoriginalt, men funket inntil iår. Skal se om jeg kan finne jordingspunktet for releet, og sjekke at det ikke er fult av rust.

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 13 Jun 2019, 13:56

Slik eg les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.
Last edited by knut on 14 Jun 2019, 15:34, edited 1 time in total.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 13 Jun 2019, 14:40

For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite. :idea:
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 14 Jun 2019, 12:35

knut wrote:Sikker les skjemaet, så er einaste jordinga den releet får gjennom varsellampa. (P) i skjemaet.
Da skal jeg sjekke jordingspunktet etter varsellampen som du forteller Knut :)
900C-LPG wrote:For jordningspunkt for relee og som Knut allerede har skrevet: Se skjemaet og da ser man at jordingen går via alle lampmene av blinklyssystemet, men det kan altid være lurt å kontrolere dem. Da kommer vi ved kontrollampen på dashbordet: Lampemn selv er jo en "normal" lampe og slike kontrollamper går så og da i stykker. Akkurat som ved foreksempel 1 baklykt hjelper det av og til å banke litt på 1 lampe, men det kommer 1 tid at 1 lampe definitivt stopper., så det kunne være lurt å skifte den med en ny 1 og hvis du gjør det, da er det (egentlig) lurt å skifte alle lampene van alle kontrollyktene. Slike lamper koster (relativt) lite. :idea:
Da noe annet: Sikringene, klemmer de godt? Hvis det ikke er tilfellet, da er det lurt å ta dem ut og bøje klemmene (hvor de er monter i) mot hver andre og montere nye sikringer. Akkurat som lampene for kontrollyktene på dashbordet: Disse sikringer koster (relativt) lite og hvis man bøyer klemmene til hver andre med (de gamle) sikringene ut av disse klemmene, da gjør man ikke mye ekstra arbeid for bedre driftsikkerhet av det elektriske systemet ved å skifte dem. ;)
Jeg vil tro av jordingspunktene sitter like etter lysene?
Når du skriver lampe, mener du selve lyspæren?
Skal også klemme litt ekstra på klemmene som går til sikringsboksen for å være helt sikker på at det er god kontakt der.
Mange gode tips, takk! :)

MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 14 Jun 2019, 15:44

Er det et 3-polet relé du har?
Mener å huske at totakt fram til 1964 har 2 polet og totakt/V4 fra 1965 -> 3-polet relé

Kontaktstykket ditt ser jo heller ikke særlig friskt ut.
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest