SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 07 Aug 2019, 07:08

Det men anliggende bremser kan rette seg med nye slanger.
De kan svelle innvendig med alderen slik at trykket ikke slippes opp.
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 07 Aug 2019, 11:23

Det kan godt være MoStra. Slangene har ikke vært byttet på en stund, det vises når jeg har holdt på å løsne de igår. Håper at de kommer iløpet av dagen, for bilen skal vises imorgen på etterkontroll.
Klarte under demontering av den høyre bremseslange foran, og "knekke" minus-polen til kondensatoren, så fikk loddet på et nytt feste der. Må tro det holder en stund.

Klarte å knekke den lille nippelen for lufting av bremser på den ene bremsetrommelen bak. Noen som vet gjengestørrelse på dette? Må borre ut restene, og gjenge opp på nytt, for så å sette på plass en ny nippel.

Ny tilkobling på kondensator:
Image

Lufte-nippel på bremsetrommel bak:
Image

MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 07 Aug 2019, 17:07

Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 12 Aug 2019, 07:39

Det ligner på denne ja. Der er faktisk en side med veterandeler til Saab som jeg ikke har vært inne på tidligere! Ser ut som utvalget er bredt også. Mange takk!

Ellers, så ble bilen EU-godkjent den 08.08.19 og tidsnok til å være brudebil 09.08.19. :D
Jeg hadde store problemer med å løsne bremseslangene bak, for det viste seg at det var fult med rust rundt innfestingen av bremseslangene. Rusten ble tatt, og satt inn ny plate før bremseslangene ble montert og alle bremsene luftet. Fikk også byttet ut all bremsevæsken, den så tilsynelatende OK ut, men det er så liten jobb å bytte ut all bremsevæske når lufting av bremsene skal skje.

Nå kan det godt tenke seg at det blir litt roligere med oppdateringer fra min side, da jeg har brukt 3-siffret antall timer med arbeid på denne bilen over de siste 2-3 månedene. Målet ble nådd, og nå skal jeg nyte bilen og tiden fremover litt.

Image

MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 13 Aug 2019, 18:33

Så bra!
Nyt bilen og det som er igjen av sesongen
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 15 Aug 2019, 20:38

Må borre ut restene, og gjenge opp på nytt, for så å sette på plass en ny nippel.
Dersom du trur du kan få løsna nippelen på bremserøyret, er det vel nesten enklare å bytte hjulsylinderen? Eg meiner å hugsar at dei var ganske rimelege.

Kos deg med V4'n. Heldigvis lenge til snøen kjem. (får vi tru)

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 20 Aug 2019, 06:10

Drev å kikket litt innpå veteranshop.se, og der var det et fint illustrativt bilde av hjulsylinderen bak. Jeg også begynte å tenke i de samme baner som deg Knut, at det er like så greit å bytte ut hele hjulsylinder satsen.

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 30 Aug 2019, 07:55

Har pusslet litt med lakkering av den lille svarte frontplaten som er en del av frontgrillen som sitter på panseret. Denne var ganske sliten og rustet. Tok av og pusset, grunnet og lakkert i flere omganger for å få ønsket tykkelse på malingen.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 02 Sep 2019, 14:15

Fått montert lader til telefon (med to stk USB-uttak). Kan også bytte ut denne enheten med en "vanlig" 12V lader, som er kjøpt fra biltema. Kjekt å ha, om man skal ut på lengere turer og har behov for dette.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 03 Sep 2021, 11:30

Siden forrige innlegg har 96n vært brudebil nok en gang, og for en opplevelse! Alltid morro å få være sjåfør på en slik dag.
Var på EU-kontroll for kort tid siden, og det ble kun èn 2'er feil. Slakke på øvre bærekule høyre foran. Nå er det blitt noe kaldere ut, og jeg skal se om jeg ikke får byttet denne bærekulen. Vet med meg selv, at det ofte "spiser" på seg når jeg begynner å plukke på ting. Tenker å bytte samtlige bærekuler på begge sider, og sjekke om foringer til stabilistatorstaget begynner å blit slitte også. De ser ganske morkne ut.
Holder på å få istand en løftebukk som jeg håper å kunne bruke til formålet. Denne må tilpasses noe, før jeg kan begynne.
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest