SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 11 Jul 2019, 18:59

Er det sportanlegg fra totakt som er bygget om for å passe på V4?
Aldri sett den varianten før på V4.

4,5" brede Sonett-felger?
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 12 Jul 2019, 12:39

Hva som er originalt og ikke, det kan jeg ikke svare på. Det eneste jeg vet er at det eksosanlegget som er "nytt" kommer fra en totakt, og passer rett inn på V4. Det "gamle" eksosanlegget var akkurat lik det som jeg fikk fra totakteren. Det kan godt være at eksosanlegget er gjort om tidligere, men dette er ukjent for meg.
Angående felgene, så er det de som fulgte med bilen når jeg kjøpte den 8-) Det stod 155-15 på dekkene, og det er det eneste jeg har bitt meg merke i.

MoStra
Posts: 13
Joined: 06 Apr 2019, 08:00
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby MoStra » 12 Jul 2019, 18:31

Har du bilde av frontdemperen? Standard V4 har bare ett utløp.

155-15 er normal dim. for 96.
Standard V4 felger til og med 1975 er 4" brede, og de ser litt bredere ut.
Måtte lage meg ny konto da jeg ikke lengre fikk logget meg inn på den gamle.

Morten S. Strandmoe

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 15 Jul 2019, 08:59

Skal knipse et bilde i kveld, så får vi svaret imorgen MoStra.

Jeg kan måle på felgene når jeg får de i retur fra dekkforhandleren.

Ellers så var planen å legge interiørmatter inne i 96n, for å få et litt triveligere innemiljø i coupen. Dette skar seg når jeg begynte å se litt nærmere på gulvet. Når jeg kjøpte bilen, så var det tidvis bløtt i gulvet og mistanken gikk i retning foringene til vindusviskerarmene. Etter en nærmere titt på gulvet, så dukket det opp en gammel reparasjon som hadde "rustet opp".
Da jeg ikke har sveiseapparat, så begrenser mulighetene seg for hvilken type reparasjon som kan gjøres.
Jeg skulle mer enn gjerne har reparert dette 100%, men mulighetene for dette er ikke tilstede. Da blir det nest beste løsning, altså metallsparkling, poppe på beslagplate og lime behørlig + lakkering og tectylering etterpå. Skal legge ut bilder av dette, så andre også ser at det er mulig å gjøre dette. Det er sikkert flere måter å gjøre dette bra på, og om dette er riktig fremgangsmåte kan helt sikkert diskuteres.
Iallefall så er resten av interiøret maskert, og hullet som som repareres vises under pedalene.

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 16 Jul 2019, 09:58

Da er det standard V4 eksosanlegg som er montert. Det er kun ett utløp på framdemperen.
Image

Da er det pusset rust rundt det berømte "flintstone" hullet, på under- og overside og rusteter fra Biltema ble tatt på. Da skal man vente 1 døgn før overmaling, etter at 2 strøk ble lagt på.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 17 Jul 2019, 08:34

Har lagt aluminiumsmatte som overlapper rusthullet en god del, og begynt å sparkle med metallsparkel. Metallsparklet er en to-komponentblanding, og den herder fort. Etter at sparklet er blandet, så må det smøres utover iløpet av 5 minutter. Denne tiden går fort når man begynner å ha utover sparklet. Dersom hullet er stort, slik som det jeg har, så må jeg ta sparklinga i flere omganger for å få best mulig resultat. For at jeg ikke skal "presse" for mye sparkel gjennom aluminiumsnettingen, så har jeg lagt ei fiberteipmatte under hullet som skal sparkles. Dette for å ha litt mothold ved sparklingen.
Image

Image

Første omgang med sparkling:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 23 Jul 2019, 13:49

For dere som har ventet på siste "sparkel-oppdatering", så kommer den her. Etter rusteter ble påført, er det blitt grunnet og spraylakkert med lakk fra biltema. Dette virker å være OK kvalitet. Har da poppet på en blekkplate, og forseglet denne med tec7 og tilslutt bengalakk som en siste finish på gulvet.
En annen ting som jeg oppdaget, var at høytalerkablene hadde sett bedre dager, og skal med fordel legge opp nye, før interiørmatter legges på.
Her er resultatet av gulvet.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 24 Jul 2019, 06:27

Da er nye høytaler-ledninger også lagt opp, og klarte i samme slengen det kunststykket å nappe ut ene ledningen som er koblet til innfestingsanordningen for Blaupunkt spilleren. Der må jeg file ut "splinten" og prøve å lage en ny ledning på noe sett og vis. Blir vel litt lodding og lim som blir løsningen.
Ellers er bakseter demontert, og alt er klart for å legge interiørmatter ikveld.

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 25 Jul 2019, 10:56

Da er interiørmatte/filt lagt på plass, og det var noe tjon for en som aldri hadde gjort dette før.
Jeg fikk kjøpt en interiørmatte hos en kjent lokal møbeltrekker, som var litt "tøyelig" dvs at den kunne strekkes og var litt fleksibel samtidig som den holdt passformen til interiørfilten. Jeg begynte i ende enden, og arbeidet med mot andre siden. Passet på å spraylime karroseriet og filten i ca. 15-20 cm i gangen, og la filten utover samtidig som jeg presset/strekket filten for å få den jevn og fin.
Resultatet ble mye bedre med interiørmatte, enn om det bare skulle være svart bengalakk i bunn.
Da jeg plukket ut baksetene, så jeg at "underlaget" for baksetene, var laget i treverk, og disse hadde ikke mye av den opprinnelige styrken igjen. Blir å lage denne braketten ikveld, før jeg begynner montering av resterende interiør.
Før:
Image

Etter:
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 26 Jul 2019, 06:30

Fikk laget treklossene som holder baksetet oppe igår, og lakkert felgene på fram- og bakside. Tapper luft ut av dekkene, og putter en pussefille inn mellom dekk og felg ved hjelp av et flatjern. Får da ikke lakk på selve dekket. Brukte biltema sin felglakk, halvblank.
Virker som den fungerer OK. Tiden vil vise hvor slitebestandig denne lakken er.
Før:
Image

Etter:
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest