SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 01 Jul 2019, 12:27

Da har jeg også byttet ut lyspærene til "warning"/nødblinklyset, og instrumentlyspæren som indukerer at høyre-venstre blinklys er betjent. Lyspærene med delenummer 35-15829 fra Biltema passet utmerket. Etter dette, samt en ny runde med oppfriskning/filing av kabelsko, så har jeg innslag i blinklysreleet!
Det er innslag i releet når jeg blinker til høyre og venstre, samt slår inn nødblinkbryteren. Så stopper det opp igjen, det er kun ett innslag i releet, og ingenting mer. Ingen indikasjon på at det er lys i blinklysene foran eller bak, ved kun det ene innslaget i releet.
Nå blir neste steg å prøve å spenningssette ledningene etter blinklysreleet, for å se om jeg har kontakt med blinklysene etter releet.
Er det da de grønne ledningene etter blinklysreleet som skal spenningssettes, eller må jeg finne ledningen som går ut til blinklysene og spenningssette denne?

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 02 Jul 2019, 07:22

For ordens skyld, slik ser opplegget til blinklysbryteren ut på rattet. Det var en svart kabel med kabelsko som lå løst inne i rattstammen, og fant ingen plasser å sette denne. Noen som har bilde av lignende på sin 96? Kan da eventuelt sammenligne.
Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 03 Jul 2019, 12:06

Har da funnet ut at den svarte kabelen originalt skal gå til signalhornskontakt, men det er lagt opp en ny ledning (den brune) som er koblet til og vist på bilde i forrige innlegg.
Det som ble prøvd igår er å koble utgangene på blinklysreleet via ledninger som jeg laget, for å prøve forskjellige kombinasjoner.
Legger ved koblingsskjema for Saaben, slik at jeg muligens gjør meg mer forstått når jeg refererer til nr. på komponenter og kabler for fremtiden.
Blinklysreleet NR. 27 (som er bestilt fra speedparts) har utgangene 31, 49a og 49. Hvor utgang 31 blir forsynt med +-kabel (rød kabel nr.21), utgang 49a er koblet til lyspæren på instrumentpanelet (grå kabel nr. 62) og utgang 49 ( 2 stk grønnekabler, nr. 22 og 22e) går til blinklysbryter (komp. NR. 38) på rattstamme og er koblet på nødlysbryteren (komp. NR. 30).
Dette er også likt som du refererer til 900C-LPG, som http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=2196 viser.

Feilsøking fortsetter.
Image

Image

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 03 Jul 2019, 16:05

Blinklyset på gammalsaab (og varseblink) skal jo virke uavhengig av tenning. Nå er jeg riktignok langt fra noen bilelektriker, men jeg stusser litt på dette:
Blinklysreleet NR. 27 (som er bestilt fra speedparts) har utgangene 31, 49a og 49
Jeg har alltid innbilt meg at konstant + er merka 30, etter DIN-normen. I følge wikipedia, så stemmer dette: https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 Men om vi går lenger ned i tabellen, så ser vi at 49 er inngang på et blinkrele, og 49a utgang...

Uansett, dersom blinkreleet er i orden, kobla rett, sikringa heil, og bryteren funker, så burde du vel få ei prøvelampe til å blinke om du setter den på en av de grå/kvite ledningene ut fra blinklysbryteren. (trur du må ha gammaldags prøvelampe. Et multimeter er jeg redd trekker for lite strøm for å få releet til å "blinke")

Lykke til med leitinga!
Last edited by knut on 03 Jul 2019, 19:45, edited 1 time in total.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 03 Jul 2019, 18:34

Hvordan 1 multimeter blir brukt. :idea:
Problemer med disse blinklyskreleer kommer for ved SAABer som ble forsynt med dem som også ble montert i SAABen 96. Og da 1 annen måte for å teste om alt om blinklys fra blinklysreleet virker som det skal og det gjør man ved å sette 1 tråd direkte fra batteriet og plasser 1 sikring i denne testledningen. Ta alle trådenene fra blinklysreleet og forbind testledning (som er sikret!) på utgangen av blinklysreleet og som går videre til bryteren. Det er denn grønne ledningen. Set bryteren til høyre og kontroler om at blinklyslyktene på høyre side virker og gjør det samme med bryteren i standen at blinklysene på vestre side brenner konstant uten 6 blinke. Tryk knappen på alarmbryteren og kontroler om at alle blinklyseen på utsiden brenne konstant. Brenner blinklysene uten å blinke? Da vet man at alt som er tilkblet bak blinklysreleet virker som det skal og man vet med 1 gang (egentlig 100%) sikkert at blinklysreleet er defekt. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 08 Jul 2019, 07:03

Har da prøvd med et eksternt batteri, hvor jeg jordet i rattstammen, og prøvde med +-kabel direkte på utgangene (gul og hvit ledning) på blinklysbryteren som vises på bildet under. Får da blinklysene på høyre og venstre side til å fungere! Vet da iallefall at ledningene etter blinklysbryteren er i orden.

Har enda ikke prøvd det siste forslaget ditt 900C-LPG, men skal lage meg en ledning direkte fra batteriet (med sikring), og prøvde å koble meg utenom releet. Jeg mistenker at den røde ledningen (+-kabel, 12V) om vises til venstre på bildet under ikke tåler lasten, pga når jeg måler utgangen på ledingen når den er ubelastet, så viser den 12V. Når jeg kobler den røde ledningen til den grå, eller den grønne, så måler jeg 0.20-0.23V. Mistenker da at det kan være et ledningsbrudd på den røde ledningen siden den mister spenningen. Dette blir neste steg å forske nærmere på.

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 09 Jul 2019, 06:33

Da løstnet endelig problemet med blinklyset! Det viste seg at den røde +-ledningen med 12v inn til releet ikke klarte lasten av så mye som en 2W instrumentpære engang. La opp en midlertidig ledning fra batteriet (med sikring), og prøvde samtlige funksjoner med blinklys og nødblinklys. Alt fungerte da som det skulle. Da blir det å legge opp en ny +-kabel fra batteriet som får gå til blinklysreleet, og prøve å få ledningsnettet til å se litt ryddigere ut.
Nå har jeg nok feilsøkt noe mer enn hva jeg har trengt også, pga jeg hadde 5 blinklysreleer som jeg har prøvd. Av disse 5, så er det kun 1 som virkelig fungerte som det skulle.
Takk til alle for gode tips!

Da er neste sak å begynne å skifte ut eksosanlegget som er rustet hull i. Har fått tak i nytt komplett eksosanlegg som ser meget bra ut.
Image

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 09 Jul 2019, 08:41

1Tip ved å montere 1 eksosanlegg og som regel gjeldr for alle biler og her er basert på 1 SAAB:
Heng alt fra eksosmannifoldet og til baksiden sv eksosanlegget av SAABen under den, men ikke skru klemmene med 1 gang helt fast. Når alt henger under SAABen, se etter om at delene ikke kommer i kontakt med andre deler av understellet og hvis det her er sikkert, begynner man med å skru fast den framste delen, da kontrolerer man (for sikerhetens skyld) likevel om neste del henger fri, fester den delen helt fast, kontrolerer neste del, skrur den fast og virker helt til baksiden av eksosanlegget. På denne måten er det (nesten) helt sikkert at eksosanlegget ikke kommer i kontakt med andre deler av understellet. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 09 Jul 2019, 17:32

Bra jobba. Å bytte eksosanlegg blir lett match, etter dette ;)
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 10 Jul 2019, 06:19

Da er ny +-ledning lagt opp til blinklysreleet permanent og til sikringsboksen. Prøvde alle funksjoner på nytt, og det fungerer fortsatt :)
Tok også en titt på det nye eksosanlegget, og tok en prøvemontering av eksosrøret på gulvet og sammenlignet med det gamle. Alle bøyer og oppheng er på samme plasser. Greit å sjekke før eksosanlegget monteres. Gode tips igjen med å montere alt, før rørklammer strammes 900C-LPG.
Image

Tok også av alle dekkene og satte 96n på bukker, for 96n trenger sårt nye dekk. De gamle er harde og oppsprukket. Det er ikke noe å ta vare på. Får se om jeg lakkerer et kjapt strøk på felgene, for å få de litt penere.
Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest