SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 14 Jun 2019, 23:30

Det er riktig. Er 3-polet rele som skal være montert.

Jeg er enig i at kontaktsystemet ved første øyekast ikke ser helt bra ut, for det er det heller ikke. Har så vidt begynt å sett over noe, for å se om noe må trekkes opp nytt.

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 15 Jun 2019, 10:14

Jenskp wrote:Jeg vil tro av jordingspunktene sitter like etter lysene?
Jada, men foreksempel også i motorromet og bak dahbordet.
Jenskp wrote:Når du skriver lampe, mener du selve lyspæren?
Det er akkurat hva jeg mente med lampene. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 15 Jun 2019, 21:12

Slik ser det ut oppunder dashbordet på 72-modellen min:
Image
En grå, en rød, og to grønne ledninger. Så vidt jeg forstår, stemmer det med koblingsskjemaet for 70-modellen også.

Her har jeg skrudd løs kontaktstykket, så releet henger opp ned:
Image
Jeg turde ikke bryte løs releet for å sjekke merkinga på pinnene, men håper dette kan være til hjelp
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 16 Jun 2019, 18:59

Takk for bilder av lignende opplegg Knut. Skal sjekke dette ikveld.

Har begynt å gå over sikringsboksen med stålbørste, og bytte ut klemmer som har sett bedre dager. Mye rust og eir på flere av klemmene. Dette hadde nok godt av en liten oppfriskning. Filer også over samtlige tilkoblingspunkter på sikringsboksen også. Det kan jo ikke skade. :D
Image

Image

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 20 Jun 2019, 15:24

Da er alle sikringer byttet, klemmer er strammet og alle kontaktpunkter er pusset over. Var flere kontakter som var rustet og eiret. Fikk også lagt inn en oversikt over hva sikringene går til i lokket til sikringsboksen også.
Byttet ut alle sikringer med nye 8 A kjøretøysikringer. Kunne ikke finne i verkstedåndboka om 8 A er riktig størrelse på samtlige sikringer, med det ser ut til å fungere greit.
Image

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 22 Jun 2019, 16:44

Ser bra ut! Fekk du liv i blinklyset att også?
Berre 8A sikringar i min V4 frå 1972. Slik trur eg det har vore sidan "tidenes morgen". Så lenge eg hugsar å snurre litt på dei iblant, så funkar dei utan problem.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 22 Jun 2019, 23:16

Uten tvil en forbedring, men dessverre uten hell med tanke på blinklysene. Har pusset over jording i motorrom og bak instrumentpanel. Var ikke mye eir og rust, men noe. Har byttet ut alle blinklyspærene, bortsett fra pæren som gir/viser «warning». Denne pæren virker tilsynelatende OK, med sin(e) glødetråd inntakt. Fant en kontakt på releet til «warning» lyset som var helt ferdig, så den ble byttet ut. Image

Ved nærmere titt på ledningsnettet og kontakter, så fant jeg ut at høyre blinklys foran ikke var koblet til. Pusset over kontakten og koblet til, men heller ikke dette hjalp.
Når jeg nå prøver å teste blinklysene med tenningen på, så kan jeg ikke høre noe innslag i releet. Da vet jeg at jeg har blinklysrele som har fungert på andre 96’er. Måleren for bensintanken er urolig å hopper opp å ned med nivåvisningen, så jeg tror kanskje denne har lurt meg med å tro at jeg har hørt innslag i releet tidligere. Lurer da på om problemet ligger før releet. Mulig å måle noe fornuftig på kontaktene som går inn til blinklysreleet, for å sjekke at alt er som det skal der?

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 23 Jun 2019, 11:39

Har du 1 Spennigsprøver? :roll: Test da de 3 trådene på nødblinklysbryteren og om du får spenning på 1 av dem og jeg vet nesten 100% sikkert at det skulle være den gråe tråden. Da du frakoblet den grå tråden kunne den tilfeldigvis ha laget konakt med karrosseriet eller noe annet som vindusvisker armen, så gjerne kontroler sikkringen på nytt. På blinklysreleet skulle det våre den røde tråden som er +, da er det 1 tråd som går til bryterarmen for høyre eller venstre blinklys og til slutt 1 tråd som går til den grønne kontrollampen på dashbordet. For å være sikkert på at tilkoblingene på blinkreleet er tilkoblet på den rette måten, da kunne du ta en titt i: http://saab-v4.co.uk/speedball/topic.asp?topic_id=2196 og jada, det er fra 1 britisk forum og bildet er av 1 [bSAAB[/b] 96 med rattet på "feil side", men det er noe som ikke er så interssant angående fargene av de elektriske trådenen. Hvis trådenne er rett tilkoblet er det mulig å åpne blinklysreleet og pusse opp kontaktene på innsisden av den og det er noe som hjalp hoss Karl Even sitt problem med blinklysene. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 25 Jun 2019, 07:00

Fikk kjøpt meg en spenningsmåler, og prøvde å måle på alle 3 utgangene til nødblinklyset. Fikk ikke utslag på spenningsmåleren på noen av disse kontaktene :( Neste steg blir å feilsøke lengere "bak" i på ledningsnettet for å se om jeg finner noe muffens der. Måle også på selve blinklysreleet, og der er det den røde ledningen som har spenning. Det stemmer som du sa 900C-LPC! Har også sjekket sikringen i motorrommet, og den er intakt og i orden enda. Image


Prøvde spenningsmåleren på lyspæren som indikerer at man blinker på instrumentpanelet, og når jeg satte spenningsmåleren på selve pæren, så klikket det i releet. Hvorfor, og hva det betyr har jeg ingen anelse om :!: :?: Tenkte å bytte ut pæren til nødblinklyset og instrumentlyset for blinklys, disse ser ut til å være 12V 2W pærer. Jeg lurer på om disse kan passe: https://www.biltema.no/bil---mc/bildele ... 2000032142
Image

User avatar
900C-LPG
Posts: 3234
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 25 Jun 2019, 09:31

Hva du kunne prøve er å ta de elektriske koblingene fra nødblinklyset og da prøve om at høyre/venstre blinklys virker. 1annen test ved blinklysbryteren er å ta de elektriske koblingen fra baksiden av bryteren og da forbinde tråden som kommer fra blinklyktreleet med tråden(e) som går til høyre/ventre blinklys. Får du dem til å blinke, da er releet i orden og daer det nesten sikkert at selve bryteren er defekt. Jeg sier ikke at det er problmet ved din/deres SAAB 96, men at det er 1 mulighet som kunne bli teset på en lett måte. Største mistank går fremdeles i rettningen av blinklysreleet.
Pære av "rett type" for konrollampen, som SAAB monterte på årsmodel 1971, har hoss Biltema som delenummer 35-15829. Denne er av 12V2W og da som "typenummer" for sokkelen er BA7S. Det er noe jeg hentet fra 1 Tysk instruksjonsbok av årsmodel 1971. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest