SAAB 96 V4 -70 MODELL

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 08 Mar 2018, 22:44

Liten gjenganger denne sikringsboksen. Hører flere nevner akkurat dette. Men ja, godt tips. Har også en ukontakt på det ene nærlyset på høyre side, så må nok utbedre dette litt før EU også.

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 10 Jul 2018, 13:37

Mange prosjekter på gang, holder på å ferdigstille garasje samt lage hundgård for jakthunden.
Blir litt tid innimellom alt til den kjære V4'n. Tok et oljebytte på den forrige helg, og det surret godt i motoren etterpå.
Har også i lengere tid hadd en lekkasje under girkasse, og fikk lokalisert denne til rundt slavesylinder på girkasse, så har bestilt opp overhalingssett fra Sverige. Hvilken type olje brukes til clutch? Er det noen spesiell olje for dette?

Legger ved et stemningsbilde.
Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Morten S. » 10 Jul 2018, 17:30

Du bruker vanlig bremsevæske til clutchhydraulikken

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 11 Jul 2018, 13:00

Vanlig dot 4?

BTC
Posts: 3
Joined: 07 Apr 2017, 12:17
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby BTC » 12 Jul 2018, 20:54

Flott å se disse bildene. Følger med ofte

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 14 Sep 2018, 06:51

Da er bilen flyttet fra vinterlagringsplassen den har hadd de 2 siste årene, og hjem til en nybygd garasje.
Fikk byttet ut slangen fra clutch, og til slavesylinder, og dette fungerte godt. Clutchen virker litt svampete, så mulig jeg ikke har fått ut all luften fra systemet. Siden sist jeg kjørte bilen så har panserwiren hoppet av, og smekklås til førerdøren fungerer ikke. Dette blir sett på.
Da virker det som EU-kontroll i år også uteble, men nå er bilen hjem og det blir lettere å finne tid til å gjøre småplukk på bilen i vinter.

Stemningsbilde fra turen:
Image

I garasjen:
Image

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 14 Sep 2018, 21:30

mulig jeg ikke har fått ut all luften fra systemet
Sette du trykk på tanken med clutchvæske?
Image
(Illustrasjon frå verkstadhandboka)
Elles har eg aldri greidd å få lufta systemet heilt.

PS Litt misunneleg på den romslege garasjen ;)
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby Jenskp » 15 Sep 2018, 13:03

Ja, så det stod i verkstedmanualen at beholderen skulle trykksettes. Tenkte at x antall pumpinger på clutch ville gjøre susen, men nei. Funket godt nok for å kjøre 4 mil. Skal undersøke om det finnes noen trykksetter på markedet å få kjøpt.

Joda, garasjen er grei den. Mangler litt enda, men det er vinterarbeid.

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby knut » 15 Sep 2018, 14:28

Erfaringa mi er at det ikkje trengst mykje overtrykk.

Eg har laga meg "lufteverktøy" av eit lokk til clutch-behaldaren med ein sykkelventil i.
Image
Eit par-tre slag med ei sykkelpumpe er snart nok. Ja, eg meiner å hugse at eg ein gong berga med berre å tette med papir rundt sykkelpumpa.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
900C-LPG
Posts: 3238
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: SAAB 96 V4 -70 MODELL

Postby 900C-LPG » 16 Sep 2018, 09:23

Hvis du har en (helst) gammel elektrisk bensinpumpe, da kan du lage 1 lufteverktøy som virker på 12Volt. I stedet for å pumpe trykk med foreksempel en sykkelpumpe, noe som også virker veldig greit, har jeg også brukt for flere å siden, blir trykket laget for deg! Gjerne monter 1 (regluerbart) overtrykkventil og da kommer du netsen like ved proffesionel verktøy for lufting av bremer, som foreksempel de fra merket Romess. Største forskjell mellom de fra Romess og 1 selvlaget 1 er strømmen man bruker, den av Romess bruker (nesten) altid 220V, den du lager slev med en elektrisk bensinpumpe bruker 12V. Før man begynner med å lufte systemet er det lurt å fjerne så maksimalt mulig av den gamle bremsvæsken fra beholderen av 1 bresmsystem eller en koblingssystem. Etter fjerningen av den gamle bremsevesken er det lurt å rense beholderen, sikker på utsiden og hvis man spiller bremsevæske, fjern det så fort som mulig. Flere tips ved skifitng av bræmsevæske eller lufting av 1 bremsesystem finner man her og her. Til slutt 1 simpel tip for hvilken bremsevæske man bruker i 1 SAAB: ta så se i instruksjonsboken hvilken som hører i SAABen du jobber på og ved 1 SAAB 96 bruker man DOT4. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest