Sondre's Saab 96 '68 V4

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Sondrehb
Posts: 5
Joined: 02 Feb 2017, 19:34
Contact:

Sondre's Saab 96 '68 V4

Postby Sondrehb » 13 Mar 2017, 14:19

Hoi!
Gikk nylig til anskaffelse av en Saab 98 1968 V4 og tenkte jeg skulle prøve å lage en liten tråd til den her.

Først litt info om bilen:
For en liten stund siden fikk jeg kjøpt min samboers bestefar sin 1968 96 V4, da den bare sto på låven og samla støv. Bilen har vært svært lite brukt siden den var ny og har kun gått 103.000 km, telleren har bare runda 1 runde.
Den har vært totalrestaurert 2 ganger i sin levetid, andre gangen var tvungen da brant i bilen like etter den var ferdig restaurert første gangen og ble satt inn på låven like etter dette. Som man ser er det ikke alt som er originalt for en 68 modell, men den er likevel nokså pen. I motorrommet sitter det en 1700 høykompresjon, 2-port solex og sportseksos fra Simms.

Selv om den er ganske pen er det likevel litt som må gjøres:
- Gjøre opp alt det elektriske
- Ny radiator, da den har et forholdsvis imponerende forbruk på kjølevæske.
- Isolere opp igjen litt mer ordentlig innunder "dashbordet".

Av andre ting som er planlagt som ikke haster:
- Oppgradere til 2port Weber forgasser (tar gjerne tips til hvilken dere anbefaler)
- Sette inn litt mer lyd i form av 2stk 6x9 bak, 6" i dørene og 2 små diskanter.
- Nytt ratt, forhåpentligvis ett i tre.
- Takstativ
- Bosch ekstralys med kromma hus.

Videre er det også noen spørsmålstegn med hva man skal finne på ekstra, del gjerne synspunkter!
- Vurderer å tilpasse svarte/grå delskinn stoler fra OG 9-3
- Bygge om til 99 bremser for å få skiver foran og bak (sikkerhetstiltak hovedsaklig)
- Er fristende å bytte fremskjermer og bakskjermen til Saab sport&rally skjermer, frontspoiler og bakluke med "porsche turbo vinge" fra RPGlassfiber. Dette er jeg litt i tvil på, da jeg synes bilen er utrolig fin som den er også!

Skal prøve å holde det oppdatert her så godt jeg kan!

Kom gjerne med innspill, tips og råd - det mottas med glede!

Image

Image

Image

Image

Image

- Sondre Bakke

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Sondre's Saab 96 '68 V4

Postby Morten S. » 14 Mar 2017, 05:44

Gratulerer med fin 96! Har sett bildene av den på Facebook.
Alltid artig med oppgraderinger av biler.

Er i tvil om du vil merke særlig forskjell på bremsene med skiver bak, i og med at du ikke har servobremser.
Men det er viktig at bremsebåndene bak er riktig justert, for god bremsevirkning.
Bruk gjerne gamle type bremseklosser foran med asbest, de blir ikke så fort varme.

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Sondre's Saab 96 '68 V4

Postby Jonsjøl » 14 Mar 2017, 20:52

Rpglassfiber ville jeg hentet delene hos. Mange som har mottatt mye med dårlig passform og andre har vært heldige. :) trenger du tips til ting se gjerne de andre trådene her. Mye inspirasjon..
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Sondre's Saab 96 '68 V4

Postby knut » 15 Mar 2017, 22:32

Ser fin ut denne. Litt djupare raud enn originalen - og metallic? Eg hadde maken som smågut. Dinky Toys sto det under den :lol:

Sjølv har et litt vondt for å like "fuglebad" på bakluka, men det kan sikkert bli tøft med ein glassfiberombygd V4 også.

Det ligg forresten ute eit treratt på Blocket no, men prisen er til å få frysninger av :o
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Sondrehb
Posts: 5
Joined: 02 Feb 2017, 19:34
Contact:

Re: Sondre's Saab 96 '68 V4

Postby Sondrehb » 20 Mar 2017, 21:48

Takk for respons!

Har fått sprekt forbruk på kjølevæske etter at temp.føleren kapitulerte og den kokte. Mistanker sprekk i topp eller topppakning, så får vel skru litt en kveld snart.

Hva gjelder glassfiber så liker jeg bilen veldig godt som den er, så greier nok ikke bestemme meg. Men, fuglebad blir det nok ikke. Og ja, prisene er avskrekkende i seg selv :p


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest