Sikkert at det er mange råd,og mange meninger! Vi får bare teste ut løsningene.Jeg og en kamerat har kjørt en lett vw 3-labbet,200mm trykkplate(540nm)i dobbelblås/kors motor.først 1815ccm med standard lamell(begynte å slippe på 10000+km,deretter montert 1855ccm med nyrenovert 200mm sport&rally lamell,har kjørt 12000km,med mye inspirert kjøring,uten å vise svakhetstegn(totalt 25000km).Uten å være expert,har jeg tro på at annleggsareal og friksjonen i belegg på lamell,kan være vel så viktig som trykket Xp clutchen sies å holde opptil 200nm dreiemoment,det er veldig mye i en v4!
Står i Sport&rally trimannvisningene fra 70-tallet at det ikke er nødvendig å balansere delene i v4en,men skal man tro på det?Alt annet tilsier Langt mindre belastning på bitene,mer turtallsvillig,høyere effekt!Velger å tro på det siste!Er forresten moro med forskjellige løsninger og erfaringer.
Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
-
- Posts: 265
- Joined: 11 Dec 2013, 19:48
- Location: Eidsfoss,vestfold
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Var i garasjen å skrudde litt isbane-bil,tok samtidig å veide litt greier.Skal ikke være for mye gik,og ikke ødelegge tråden til Kjetil,satser på at det går greit.
Xp svinghjul: 4,3kg
Xp 200 mm trykkplate :3,940 kg (Sachs Brasilia,overraskende tung)
Xp 200 mm lamell: 630 gram
Totalt ca 8,9 kg
Trykkplatas vekt er sikkert grunnen til at xp har valgt å gå ned til 4,3 kg på svinghjul?
5,8 kg svinghjul
Kennedy trykkpl:ca 4,2
Lamell 630gram?
Totalt ca 10,6 kg
Letta svinghjul:5,2kg
Standard forsterka trykkplate:ca 2,860 kg(190mm 450kp)
Standard 190mm lamell:620gram
Totalt ca 8,7 kg(ved 200mm f&s trykkplate her blir vekta ca 8,5kg)For eksempel Xp sving+kennedy+xp lamell=ca 9,1kg
Xp svinghjul: 4,3kg
Xp 200 mm trykkplate :3,940 kg (Sachs Brasilia,overraskende tung)
Xp 200 mm lamell: 630 gram
Totalt ca 8,9 kg
Trykkplatas vekt er sikkert grunnen til at xp har valgt å gå ned til 4,3 kg på svinghjul?
5,8 kg svinghjul
Kennedy trykkpl:ca 4,2
Lamell 630gram?
Totalt ca 10,6 kg
Letta svinghjul:5,2kg
Standard forsterka trykkplate:ca 2,860 kg(190mm 450kp)
Standard 190mm lamell:620gram
Totalt ca 8,7 kg(ved 200mm f&s trykkplate her blir vekta ca 8,5kg)For eksempel Xp sving+kennedy+xp lamell=ca 9,1kg
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Takk for en hyggelig prat i går Vidar! Ingen fare med prosjekttråden, bare fint med andres meninger og ikke minst fakta:)
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Så er jeg endelig i gang igjen. Ble litt sveising i dag. Fant ut at jeg burde endre litt (igjen!) på nedre radiatorfeste. Vil gjerne ha plass til kjølevifta på baksiden av radiatoren. Sånn er det når ikke alt er originalt.
Tror det blir minst en prøvemontering av motoren før topplakken blir sprøytet.
Tror det blir minst en prøvemontering av motoren før topplakken blir sprøytet.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Fett - har ventet på dette Skal du kjøre med el vifte? noen grunn for at du vil ha vifta bak - er vel god plass foran til el vifte?Kjetillo wrote:Så er jeg endelig i gang igjen.
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Enkelt Henning! Det bare føles riktig - for megHenning wrote:
Fett - har ventet på dette Skal du kjøre med el vifte? noen grunn for at du vil ha vifta bak - er vel god plass foran til el vifte?
Men innrømmer at jeg har prøvd vifta foran radiatoren også. God plass der siden jeg ikke skal ha lyktepussere.
Prøvde kromfangeren i går, både med -67 fronten og -76 fronten. Fikk det ikke helt til å stemme.
Med -67 fronten sitter fangeren både for høyt og det er for trangt på midten. Med -76 fronten blir det alt for trangt på midten.
Har jeg feil fester?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Støtfangerfestene til '65-'68 fronten har andre fester enn de fra 1969-1975.
Så kom jo de store støtfangerene fra 1976 med helt andre type fester.
Så kom jo de store støtfangerene fra 1976 med helt andre type fester.
Med -67 fronten sitter fangeren både for høyt og det er for trangt på midten. Med -76 fronten blir det alt for trangt på midten.
Har jeg feil fester?
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Da har jeg 3 sett med støtfangerfester fra 1969-1975!:roll: ....og et sett til gummifanger for bilen er jo en 1976 modell. 1976 frontplata er vel lik som alle andre med rektangulære lykter? isåfall rart det er så trangt mot støtfanger.
Har sett på Overhaulin og Chip Foose, men så tight vil ikke en gang han ha det.
......fikk forresten en ide nå...
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Har sett på Overhaulin og Chip Foose, men så tight vil ikke en gang han ha det.
......fikk forresten en ide nå...
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)
Går aldri tom for jobb når man driver med gamle biler.
Syntes glassfiberskjermene er litt tykke og vanskelige å tilpasse som jeg vil. Liksom ikke bare å banke på plass:o
Derfor fant jeg fram de gamle originalskjermene i går.
Ikke så mye å tape på å gjøre et forsøk. Etter at understellsmassen var fjernet begynte tålmodighetstesten. Tynne plater liker som kjent ikke noe særlig varme.
Gikk rimelig bra, men brukte omtrent like lang tid med karosserihammeren etterpå, som selve sveisingen tok. Bør nok ha en time eller 2 til med finretting.
Denne var den enkle. Da er det bare å begynne på høyre som gir en noe større utfordring.
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Syntes glassfiberskjermene er litt tykke og vanskelige å tilpasse som jeg vil. Liksom ikke bare å banke på plass:o
Derfor fant jeg fram de gamle originalskjermene i går.
Ikke så mye å tape på å gjøre et forsøk. Etter at understellsmassen var fjernet begynte tålmodighetstesten. Tynne plater liker som kjent ikke noe særlig varme.
Gikk rimelig bra, men brukte omtrent like lang tid med karosserihammeren etterpå, som selve sveisingen tok. Bør nok ha en time eller 2 til med finretting.
Denne var den enkle. Da er det bare å begynne på høyre som gir en noe større utfordring.
Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest