Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Vidarhs » 09 Feb 2014, 12:56

Sikkert at det er mange råd,og mange meninger! Vi får bare teste ut løsningene.Jeg og en kamerat har kjørt en lett vw 3-labbet,200mm trykkplate(540nm)i dobbelblås/kors motor.først 1815ccm med standard lamell(begynte å slippe på 10000+km,deretter montert 1855ccm med nyrenovert 200mm sport&rally lamell,har kjørt 12000km,med mye inspirert kjøring,uten å vise svakhetstegn(totalt 25000km).Uten å være expert,har jeg tro på at annleggsareal og friksjonen i belegg på lamell,kan være vel så viktig som trykket :?: Xp clutchen sies å holde opptil 200nm dreiemoment,det er veldig mye i en v4!
Står i Sport&rally trimannvisningene fra 70-tallet at det ikke er nødvendig å balansere delene i v4en,men skal man tro på det?Alt annet tilsier Langt mindre belastning på bitene,mer turtallsvillig,høyere effekt!Velger å tro på det siste!Er forresten moro med forskjellige løsninger og erfaringer.

Vidarhs
Posts: 265
Joined: 11 Dec 2013, 19:48
Location: Eidsfoss,vestfold
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Vidarhs » 09 Feb 2014, 18:45

Var i garasjen å skrudde litt isbane-bil,tok samtidig å veide litt greier.Skal ikke være for mye gik,og ikke ødelegge tråden til Kjetil,satser på at det går greit.
Xp svinghjul: 4,3kg
Xp 200 mm trykkplate :3,940 kg (Sachs Brasilia,overraskende tung)
Xp 200 mm lamell: 630 gram
Totalt ca 8,9 kg
Trykkplatas vekt er sikkert grunnen til at xp har valgt å gå ned til 4,3 kg på svinghjul?
5,8 kg svinghjul
Kennedy trykkpl:ca 4,2
Lamell 630gram?
Totalt ca 10,6 kg
Letta svinghjul:5,2kg
Standard forsterka trykkplate:ca 2,860 kg(190mm 450kp)
Standard 190mm lamell:620gram
Totalt ca 8,7 kg(ved 200mm f&s trykkplate her blir vekta ca 8,5kg)For eksempel Xp sving+kennedy+xp lamell=ca 9,1kg :oops:

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 10 Feb 2014, 23:28

Takk for en hyggelig prat i går Vidar! Ingen fare med prosjekttråden, bare fint med andres meninger og ikke minst fakta:)

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 21 Feb 2014, 00:29

Så er jeg endelig i gang igjen. Ble litt sveising i dag. Fant ut at jeg burde endre litt (igjen!) på nedre radiatorfeste. Vil gjerne ha plass til kjølevifta på baksiden av radiatoren. Sånn er det når ikke alt er originalt.
Image
Tror det blir minst en prøvemontering av motoren før topplakken blir sprøytet.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Henning » 21 Feb 2014, 06:53

Kjetillo wrote:Så er jeg endelig i gang igjen.
Fett - har ventet på dette :D Skal du kjøre med el vifte? noen grunn for at du vil ha vifta bak - er vel god plass foran til el vifte?
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 22 Feb 2014, 12:47

Henning wrote:
Fett - har ventet på dette :D Skal du kjøre med el vifte? noen grunn for at du vil ha vifta bak - er vel god plass foran til el vifte?
Enkelt Henning! Det bare føles riktig - for meg ;)
Men innrømmer at jeg har prøvd vifta foran radiatoren også. God plass der siden jeg ikke skal ha lyktepussere.

Prøvde kromfangeren i går, både med -67 fronten og -76 fronten. Fikk det ikke helt til å stemme.
ImageImage
Med -67 fronten sitter fangeren både for høyt og det er for trangt på midten. Med -76 fronten blir det alt for trangt på midten.
Har jeg feil fester?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Morten S. » 22 Feb 2014, 23:03

Støtfangerfestene til '65-'68 fronten har andre fester enn de fra 1969-1975.
Så kom jo de store støtfangerene fra 1976 med helt andre type fester.
Med -67 fronten sitter fangeren både for høyt og det er for trangt på midten. Med -76 fronten blir det alt for trangt på midten.
Har jeg feil fester?

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 23 Feb 2014, 22:55

Da har jeg 3 sett med støtfangerfester fra 1969-1975!:roll: ....og et sett til gummifanger for bilen er jo en 1976 modell. 1976 frontplata er vel lik som alle andre med rektangulære lykter? isåfall rart det er så trangt mot støtfanger.
Har sett på Overhaulin og Chip Foose, men så tight vil ikke en gang han ha det.
......fikk forresten en ide nå...:idea:

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 23 Feb 2014, 23:23

Går aldri tom for jobb når man driver med gamle biler.
Syntes glassfiberskjermene er litt tykke og vanskelige å tilpasse som jeg vil. Liksom ikke bare å banke på plass:o
ImageImage
Derfor fant jeg fram de gamle originalskjermene i går.
ImageImageImage
Ikke så mye å tape på å gjøre et forsøk. Etter at understellsmassen var fjernet begynte tålmodighetstesten. Tynne plater liker som kjent ikke noe særlig varme. Image
Gikk rimelig bra, men brukte omtrent like lang tid med karosserihammeren etterpå, som selve sveisingen tok. Bør nok ha en time eller 2 til med finretting.
ImageImage
Denne var den enkle. Da er det bare å begynne på høyre som gir en noe større utfordring.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Morten S. » 24 Feb 2014, 06:26

På min 1974 96 ligger støtfangeren så tett opptil frontplaten at det ikke er plass til f.eks kabelen til ekstralysene mellom plate og fanger.

Image


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest