Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Stein Are » 24 Feb 2014, 09:47

Oi! Du vurderte ikke å høre om noen hadde bra skjermer å selge deg?

Stein Are
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 24 Feb 2014, 12:59

Morten S. wrote:På min 1974 96 ligger støtfangeren så tett opptil frontplaten at det ikke er plass til f.eks kabelen til ekstralysene mellom plate og fanger.
Det går nok an å justere dette i skjøtene på støtfangeren, men siden jeg har tatt bort horna ville jeg ha skjøtene så rette og pene som mulig. Finner vel på noe ....... :idea:
Stein Are wrote:Oi! Du vurderte ikke å høre om noen hadde bra skjermer å selge deg?

Stein Are
Joda Stein Are, men da jeg først kom i gang gikk det ganske greit. Venstre skjermen er imidlertid en større utfordring siden det er mere rundt blinklyset som er borte. Bør nok se meg om etter en bettre begagnad for å gjøre det enklere for meg selv ;)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 02 Mar 2014, 00:48

Ble en sen sveiseøkt i garasjen i kveld. Syntes det var litt for mange hull i bakluka.
ImageImage
Heldigvis ikke rusthull, men har ikke bruk for disse hulla heller.
Image
Selv om jeg var forsiktig med varmen ble det litt rettejobb. Får ta en liten retteøkt i morgen også. Ønsker så lite sparkling som mulig.

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Henning
Posts: 2989
Joined: 28 Oct 2012, 17:51
Location: Nesodden
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Henning » 02 Mar 2014, 00:55

Kult, liker ideen med rensa bakluke. Ikke lett, nærmest umulig å helsveise rett tynn stålplate uten at det slår seg litt, gjennomsveis må man ha og da utvikler det seg nok varme til at platen må utvide seg et eller annet sted.

Veldig godt å se aktivitet på denna tråden igjen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby super'n » 02 Mar 2014, 10:30

Her er noe jeg lærte på kurs på bilskadeinstituttet da jeg jobba som biloppretter: ved sveising på tynnplater punkt fast, punkt imellom punktene, maks 5 cm av gangen og slip ned mens det er varmt. Reduserer at stålet slår seg med inntil 50%
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Stein Are » 02 Mar 2014, 11:05

Heisann, der ble du før meg! Dette er planen for min bakluke også :D men nå får jeg jo se hvordan det blir, og det ser bra ut foreløpig. Hurra!
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 02 Mar 2014, 22:38

Henning wrote:Veldig godt å se aktivitet på denna tråden igjen.
Takk for det Henning! Jeg følger med på prosjektene dine og. Blir nesten målløs av fremdriften....
Henning wrote:Kult, liker ideen med rensa bakluke. Ikke lett, nærmest umulig å helsveise rett tynn stålplate uten at det slår seg litt, gjennomsveis må man ha og da utvikler det seg nok varme til at platen må utvide seg et eller annet sted.
Hadde kanskje vært enklere med en fals og sveise dobbelt plate, men foretrekker butt-butt på de stedene det liksom skal være det.
super`n wrote:Her er noe jeg lærte på kurs på bilskadeinstituttet da jeg jobba som biloppretter: ved sveising på tynnplater punkt fast, punkt imellom punktene, maks 5 cm av gangen og slip ned mens det er varmt. Reduserer at stålet slår seg med inntil 50%

Slipe ned mens det er varmt var nytt for meg. Takk for tips, får prøve det på neste bakluke :D
Ellers gjorde jeg det riktig, med mange punkter. Hadde nok av hull så det ble noen runder rundt luka, og innen jeg var ferdig på runden var første punktet tilstrekkelig avkjølt.

Hullene, både de små (Ø 4mm) og de litt større (Ø 10mm) gikk veldig greit, og del lille som var å rette var enkelt.
Sveising av hullet der hvor håndtaket hadde vært fikk litt større konsekvenser, og blir litt verre å få rettet. - det ble en "fin" konkav. Tror jeg må finne en måte å krympe platen på. Kanskje kulde/kjølespray?
Er veldig glad for at jeg har dører uten hull....
Image
Stein Are wrote:Heisann, der ble du før meg! Dette er planen for min bakluke også :D men nå får jeg jo se hvordan det blir, og det ser bra ut foreløpig. Hurra!
:D -du var før meg med nedflyttet frontfanger. Er det 1-1 etter første omgang da?
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Stein Are
Posts: 916
Joined: 07 Nov 2012, 09:05
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Stein Are » 02 Mar 2014, 22:55

Hehe, ikke lag konkurranse da, jeg hater å tape! ( men jeg hadde hullfrie dører og skjermer på 96en jeg hadde før :D hull i gulvet derimot, det var det)
Saab 96 1962-Saab 900 1990

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 03 Mar 2014, 23:47

Ok, Stein Are. Da sier vi uavgjort:)

Fant et verktøy i garasjen i går. Kan sikkert brukes til noe smart. F.eks. strekke og krympe plåt......?
ImageImage

Sent from my GT-I9195 using Tapatalk
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: Sv: Saab 95 (Fra Sienna til Kamikasino)

Postby Kjetil » 03 May 2014, 23:17

Hadde litt tenketid i garasjen i kveld. Har kjøpt inn en "trunk opener"Image, men, etter å ha tørr-testet har jeg funnet ut at den blir alt for svak til å kunne brukes på den originale åpningsmekanismen:x
Noen som har ide om hva som enkelt kan drive den originale mekanismen:?:
Jeg kan selvfølgelig tilpasse noe annet, feks. denneImage, men vil helst ha bakluka og åpningen så rene som mulig8-)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest