Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Morten S. » 27 Jun 2016, 05:34

Vedrørende fotballsfelgene så må du høre med Uno Leirset :D

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby 99turbo » 27 Jun 2016, 22:50

Kontorpult (Øystein) wrote:
99turbo wrote:
Kontorpult (Øystein) wrote: Fikk tak i ny lysbryter, da den som sto der var knekt og lodda til, montert og fungerer. Men litt løen, så må nok skaffe en reserve :)
Lysbryter finnes som sagt på Gjøvik, og her tror jeg det er overskudd på fotballfelger som trenger litt omsorg...... :)
Hørtes interessant ut! Har du noen bilder av fotballfelgene? Evt pris? Skal til Raufoss neste helg og kan evt da stikke ovenom om ikke prisen er så halvgæli :)
Kan ta bilder imorgen, men de trenger oppussing, ikke noe å sette på bilen slik de er. Jeg tror ikke jeg har muttere i overskudd dessverre. Pris er lik billig tenker jeg. Sender deg pm med bilder og pris imorgen.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 30 Jun 2016, 21:33

99turbo wrote:
Kontorpult (Øystein) wrote:
99turbo wrote:
Lysbryter finnes som sagt på Gjøvik, og her tror jeg det er overskudd på fotballfelger som trenger litt omsorg...... :)
Hørtes interessant ut! Har du noen bilder av fotballfelgene? Evt pris? Skal til Raufoss neste helg og kan evt da stikke ovenom om ikke prisen er så halvgæli :)
Kan ta bilder imorgen, men de trenger oppussing, ikke noe å sette på bilen slik de er. Jeg tror ikke jeg har muttere i overskudd dessverre. Pris er lik billig tenker jeg. Sender deg pm med bilder og pris imorgen.
Fått ordnet noen bilder? Haster forøvrig ikke, får ikke vært med til Raufoss da det ikke går busser til at jeg rekker far på byen (Lenge leve kollektivtrafikken!). Blir nok en tur nærmere skolestart :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 03 Jul 2016, 20:11

Da var været endelig på min side, så har fått gjort endel idag :)

Fikk tak i popnagler og bensinslange fra Tess her om dagen, så fikk poppa fast plata idag. Ble litt køddent med vinkelslipern, og siden slikt stuff til sånt ikke er mulig å drive opp her i gokk, så ble det bor og dremel. Funka ganske greit, så tenker jeg kjører det på det lille hullet rett ved bensinslangen også, så slipper jeg altfor mye styr med å fjerne og sikre bensinslangen. Holder nok med litt vått avispapir da :)
Image

Etter å ha poppet dette og grunna det godt, så kom jeg på tanken å bruke Owatrol Olje istedenfor Tectyl. Fordelaktig at man slipper klisset ved senere restaurering og man ser om det har rusta noe. La to strøk idag, legger et ekstra imorra, så får det tørke. Deretter samme prosedyre på andre siden også. Lukter noen uker, men det forsvinner. Brukte det med godt hell i og9-3'n jeg hadde til reservehjulsbrønna etter en heavy lekkasje :)
Image

Under kanten bak passasjerdør har det rusta friskt, her var det tettet med noe byggskum aktige saker (typisk Uvdal-fiks), røska det vekk, og bilder sier vel sitt...
Image
Image
Image
Her er det bare å bytte hele delen først som sist, popping nytter nok ikke her, så dette må nok sveises. Om noen ville vært behjelpelig med det for en billig penge, så gi meg et hint. Er ikke særlig flink selv, så hadde vært greit å fått det skikkelig :)

Bensinslangene i motorrommet ble så byttet. De fra plastrør til pumpe og fra pumpe til forgasser. Skal bytte slangeklemmer også, men det hadde jeg ikke på hånd :) Må bytte luftrør fra filter til gasser, så om noen har, gi meg et hint!
Image

Jekka den så opp på klosser foran, da jeg mangla to bukker. Så for å brenne minst mulig clutch ble det jekk ;)
Image

Deretter jekka jeg den opp på bukker bak. Jekka i bærebruinnfestning med en plankebit mellom. Støtta godt opp med leca under :)
Image
Har ikke jekk til å få den høyere, men det får duge. Skal tross alt bare finpusse og tectylere de poppa platene. + litt rengjøring og rustbeskytting av understellsdeler ala bærebruer. :) Og med studentbudsjett er det bare å spikke og spare på alt som spares kan. ;)
Image
Image

Planen for imorgen (eller som dere sikkert har skjønt, neste arbeidsdag*, da jeg jobber med værforbehold) er å slipe ned popnaglene, tette sprekken med Tec7 for å få det tett (om det kommer i Posten til da) og tectylere både under og over rundt hullet for å skjule mest mulig av jallamekket :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby 99turbo » 04 Jul 2016, 22:42

Sendt PM med felger, tepper lysbryter og innsugsrør ;)
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 04 Jul 2016, 23:25

Blei litt pusling mellom regnskurene idag, fikk ikke utretta så mye nyttig, men fant litt ulumskheter..
Image
Dette under tectyl som fikk alt til å se rustfritt ut ;) Innerskjerm bak førerside. Blir nok Ferrobet her :)

Ikke like ille på andre sida. Foran har jeg ikke sjekka enda...
Image

Man kan si hjulkapslene sitter som et h*** til tider, stikkspade måtte til :P
Image

Og når man er så smart at man ikke løsner hjulboltene før man løfter bilen, hva gjør man da? Jo, man tager det man haver ;)
Image

La også et lag til med Owatrol Olje. Venter på Tec7 i Posten, så får blir det teppe på denne sida :)
Image

Image
Image
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 05 Jul 2016, 21:51

Blei ikke så mye sysselsetting idag, dårlig vær. Har fått dører på hånd, et sett fra 900, faktisk fra den gode gamle hvite 900'n jeg hadde (link i signatur), eneste cluet er at da må jeg bruke speil som er nyere og mer klossete, bruktes på 99 fra 80-tallet ca. Gode for rust, men litt synd å måtte sette på nyere speil. Selv om det er mer praktisk med justering på innsida :) Et lite RIP bilde fortjener den, blir plukka av forstilling og bakstilling og vraka av nåværende eier, så slik står den nå i påvente :(
Image

Tenkte jeg skulle skru opp og smøre bremser bak idag, men det ble med planen. Forsøkte først å dele den her, men det var ikke så smart. Da lakk det bremsevæske! Så man må av med hele saken, og da må bremserøret som går direkte på calipper av, ergo lufting. Så nei takk, da tar jeg det når jeg bytter bremser :)
Image

Planer for imorgen er en vask av bilen (mye pollenstøv her), grundig rengjøring av hjulbuer bak og behandle stag, bærebruer, etc med en blanding av motorsagolje og Owatrol Olje. Da holder de nok lengre :) Så evt fortsette på å fjerne tectyl i innerskjermer.  :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 06 Jul 2016, 23:13

Blei litt fikling idag også. Skrudde ut førersetet, inn med passasjersetet og teppet. Her; prøvemontering før vask. Manglet visst bakre del, så får se om han jeg kjøpte den av har bakre del også :)
Image

Etter en grundig runde avfetting og skrubbing, til tørk:
Image

Teppet lagt pent inn på passasjerside, og stol montert. Klar for montering på andre sida imorra :)
Image

Kom en villt fremmed katt jeg ikke hadde sett før springende inn gårdsplassen, viktig å gjøre seg kjent ;) (nå får jeg vel ikke fred i sommer...)
Image

Full fart midt på dagen ca:
Image

Monterer klart ledningsnett til kasettradioen, tjuvkobles inn på den andre radioen, men med en bryter, da den nymoderne møkka i hanskerommet ikke takler å bli kobla sammen med en annen...
Image

Owatrol ble også smurt på å førersida. Mangler å ta et hull her, men det er bak, så da kan jeg montere ferdig teppe og midtkonsoll :)
Image

Bærearmer og stag bak ble pussa ned med stålbørste og satt inn i 20% Owatrol Olje og 80% Motorsagolje. Hvorfor? Det sto 5L motorsagolje i bagasjen på den hvite 900'n jeg dro fram fra skogen, ikke spør meg hvorfor ...
Image

Rota hele loftet gjennom etter noen kasetter, men som på loft flest så er det stapp fult og umulig å finne noe som helst.. :P Men fant en høyttaler da, iallefall...
Image

Ankom også litt div stuff fra GSV idag, klistremerke ble satt på bakvinduet :)
Image

Planen for imorgen blir å tette plata i gulvet med Tec7, den skal komme i posten imorra. Så blir det å montere inn teppet fullstendig, inn med midtkonsoll og førersete. Deretter blir det nok litt fiksing med tectyl og div på plata under og under reservehjulsbrønna. +div som jeg skulle få fort godt :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Morten S. » 07 Jul 2016, 04:50

Dette blir bra Øystein :D

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby super'n » 07 Jul 2016, 18:40

Flott innsats. Gøy at noen unge har stafett pinnen viser med å holde liv i gamle SAABer.
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest