Øystein's 77' Saab 99 - "Rally Edition" (SOLGT)

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 07 Aug 2016, 22:51

Dagen idag gikk med på mye småting og spesielt mekanisk klargjøring for 8mil til verkstedet for EU, det neddi gata har noen måneder ventetid har jeg funni ut...
Image
Slangen sprakk når jeg starta opp idag, Tess har tydeligvis ikke vært nøye nok med kniven ved skjæring av plasten :( Hadde heldigvis en hel stump :)

Forgasserolje var tomt, så fylte på ATF automatolje fra Biltema, nå går den myye bedre :)
Image

Klistra på detta her om dagen...
Image

Takstativ til en 50-lapp som er 100% komplett ble montert. Jeg er litt i overkant interessert i gamle sykler, så sykkelholder er montert, og måtte bare hive en sykkel oppå. 70-talls denna også, så tidsriktig, selv om ikke stativet passer helt. Det har iallefall ikke noen dyre latskapsløsninger, kun helt enkel Biltema mekanikk :)
Image
Image

Heiv på noen skiltrammer jeg hadde liggende fra en av foreldrene mine sine biler. Lettere å feste prøveskilt på disse :)
Image

Skifta også lyspære i ene 1000metringen, men nå funker de ikke i det heletatt... Får se over det imorra :)
Image

Kjølevæske ble også etterfylt, samt bilen ryddet i kupeen. Nytt batteri og luftfilter ble montert også. Kjørte den ut og inn av gårdsplassen også, gikk veldig pent og pyntelig. Bare jeg får bytta motorolje og filter nå, så blir det toppers :)
Image
Image

To-do fremover nå mot EU er som følger (sikkert noe jeg har glemt);
Feste gummipakning i passasjerdør.
Skifte motorolje og filter.
Se på ekstralys
Jekkestropp rundt batteri
Fylle i luft i dekk.
Ta en motorvask.
Vaske bilen og legge voks (pga enklere renhold ved langvarig verkstedopphold uten vaskemulighet i vinter)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Morten S. » 08 Aug 2016, 05:42

Skikkelig knæsj!! Tvi tvi med PKK

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby knut » 08 Aug 2016, 14:36

Genialt klistremerke 8-) (og staseleg farge på gromskyssen din) Kryssar fingrane for kvite skilt!
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99

Postby Øystein Røed » 11 Aug 2016, 21:55

Morten S. wrote:Skikkelig knæsj!! Tvi tvi med PKK
Blir tøff denna til slutt ja, når jeg er ferdig... ;) EU blir vel som forventet, en liste med 5 A4 sider, hehe :lol:
knut wrote:Genialt klistremerke 8-) (og staseleg farge på gromskyssen din) Kryssar fingrane for kvite skilt!
Takk! Fin farge ja, hadde den bare ikke hatt så mye rustbobler og skraper :) Hvite skilt blir det, garantert! Uansett. Om ikke rusta har tatt den da, men min overgang har tilsagt at det slettes ikke er ille :)

Bytta olje her om dagen, men fikk feil filter, så det ble sittende på. Skal uansett bytte olje i januar før jeg tar den i bruk (om den blir klar til da), så dette får duge frem til da. Ihvertfall bedre enn ingenting :) Olja var svart og grei uten tegn til vann, heldigvis :)
Image

Det lekker inn vann bak, kommer mest sannsynlig fra bakruta, som fra før av er guffa igjen med silikon... Må ta en titt på det og en dag :)
Image

Rattstamma var slakk, og hele stamma bøyde på seg sammen med dashbordet, demonterte og skrudde til skruer uten hell, konkluderte til slutt med nedre feste til rattstamma, som forplantet seg oppover :) Bytter den nok etterhvert.
Image

Samtidig som dekslene var nede monterte jeg høyttalere i hulla som var kutta ut av forrige eier. Tidsriktige er de også :) Fikk også skrudd midtkonsollen skikkelig fast.
Image

Ellers ble det ryddet og ting ferdig montert innvendig, klar for EU :)
Image

Image
Image
Image
Image

Nå er det kun siste finish før EU på tirsdag kl10. Jobber imorra og lørdag, og mandag skal jeg til by'n og ordne med nye briller, så da blir tidsskjema trangt nå :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 22 Aug 2016, 20:17

Da har jeg endelig fått røra meg til å oppdatere her. Hadde den på EU-kontroll på tirsdag, gikk strålende etter mine øyne :)
Image
8mil, null niks problem, ikke et feilslag. Bedre kunne det ikke blitt!

Ferdig på EU, med et smil om munnen ;)
Image
Image
Gud skrekk at bremsene i det heletatt gikk gjennom... Rustne som fy og gammal dårlig bremsevæske. Kommer nok til å prioritere bremser etterhvert fremfor evt senkesett og dempere :)
Understellsnr. er lokalisert under baksetet. Ny lykt er på hånd, samme med beltestrammere. Setene må jeg prøve å stramme til skinnene, tydelig at de har blitt slakke med åra :) Eksos kjøper jeg nytt oppheng hele veien og strammer etter klemmer, så får jeg se om det hjelper. Det er ihvertfall rustfritt og pent. Kraftig korrosjon er nedre bærearm, bekreftet av verksmester. Var visst så rusta at han så at den bøyde på seg, så den var på tide å bytte ut! Parkeringsbrems er bare å stramme etter, bremsetester har vi på skoleverkstedet, så detta blir knall :)
Har planer om å bytte bremsevæske, girkasseolje, motorolje og filter, etc, etc også. Bytter i samma slengen bærekula og foringene til bærearmen :)

Holder nå på å tilpasse inn interiør fra 900, og det er slettes ikke bolt on! Masse tilpassinger, men det blir kanon til slutt. :)
Image
Mangler meterstokk/målebånd? Null problem :D
Image
Klar for utskjæring til 99 fester. :)
Image
Øvre feste til rygg bruker jeg eksosklemmer og tilpasser til slik at disse hakkene klikker fast i dem. Mye for å kunne beholde nakkestøtter, da 99 festene er akkurat der nakkestøtten er :)
Image
Image

Står fast nå uten drill til å kunne tilpasse videre, så da blei det litt pusling, rydding til ved kommer, og lasting av vinterdekk så jeg får de med på skola :)
Image

Har også fått lagerulyd i utløserlageret til clutchen, så der må det på sikt også gjøres noe :) Tips til hvor jeg får tak i dette?

Neste på lista blir å få ferdig interiøret og pakke med meg alt jeg trenger når jeg kommer opp på skoleverkstedet, håper på å få den opp løpet av neste uke. :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby knut » 22 Aug 2016, 21:05

Utløysarlager ser det ut til at du kan bestille frå Mekonomen. https://www.mekonomen.no/bil/reservedel ... nje/clutchElles har du visst kontroll på det meste :)
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 29 Aug 2016, 20:38

Nå er 99'n kjørt opp på skola, og fikk gjort litt smått idag :)
Image
Image

Fylte på tanken på 99'n på turen, tror det var tilbud, så lite som 18kr/L... Slik det er her på bygda når man fyller på virkelig øde steder :) Fikk tak i blyerstatning også, så da blir det saker :)
Image

Fikk tilpassa inn passasjersetet også, men må nok finne noen og900 2/3dørs seteskinner, da dette ikke ble helt optimalt og fastsittende. Så om noen har, rop ut!
Image

Ellers blei brekket stramma og rusten bærearm sjekket opp. Ser ikke helt hva han mente med at den var morken, men det er nå så. Bytter den uansett :)
Image
Image

Man snakker om traust bil da, dro inn Galopper'n i bakgrunnen med havarert girkasse med null problem, med slak oppoverbakke. :) Skal si noen av klassekameratene tvilte på det, men jeg sa bare til de etterpå at man aldri tviler på en Saab. Aldri.
Image

Image
Planen for onsdag håper jeg på ledig løftebukk så jeg kan etterstramme eksosklemmer og sannsynligvis stoppe lekk+evt ting som skulle dukke opp i hodet der og da :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 04 Sep 2016, 21:16

På fredag fikk jeg bilen på bukk og stramma til eksosklemmer, men oppdaget noe mindre hyggelige greier. Rusthull ved bærebruinnfestning, oppi en krok som knapt syntes annet enn fra tosøyler. Fyren på verkstedet sa det var bærebrua, men det var visst bærebruinnfestninga. Jaja, bare å finne frem vinkelsliper og sveiseapparat nå, heldigvis er ikke selve bjelka til innfestninga utsatt, kun rundt :) Fikk heldigvis avbestilt bærebrua, for den har jeg jo ikke bruk for nå :)
Image

I og med at dette er litt tidkrevende arbeid og det er flere i verkstedet, så kjører jeg den vekk fra tosøyler og stabler den opp på bukker, så får jeg en i klassa til å sveise dette for meg, som er litt flinkere. :)
Image

Mer rust her... Inni hjulbua ser man også ei tykk guffe klint på, tørr ikke å fjerne det ifrykt for et digert hull ellernoe... Får ta det litt etterhvert, blir sterkt dette for en simpel sjel :P
Image
Image

Bærebrua blei demontert, med hjelp av en anna i klassa :)
Image

Ellers blei det ikke gjort så mye, den skruinga av bærebrua tok sin tid :)

Planer for imorgen er skifte av dynamoreim, prøve å legge en tynn remse med soting helt øverst i frontruta, tilpasse radio inni hanskerommet litt mer, koble litt lys og greier, etc. Litt etter hvor mye tid det blir :)
Får deler fra speedparts på tirsdag, så da kan jeg bytte foringer på bærearmen, skifte ei bærekule, skifte bremsevæske, +++. :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

User avatar
Øystein Røed
Posts: 62
Joined: 12 Nov 2015, 20:32
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby Øystein Røed » 05 Sep 2016, 22:20

Jepp, fikk gjort litt idag også, selv om den viste sin misnøye for noe når jeg kom idag....
Image
Får nok kjøpe ny pakning. :)

Bytta dynamoreim idag, makan til slit og møkk! Det skrudde løs og løsna dynamo helt ut, vrei av reima med bare henda, skulle tre på den nye, det var lettere sagt en gjort og blei litt banning! Trangt som gjorde at man ikke fikk bent med skrutrekker, var akkurat så lite å gå på at den ikke gikk over, så løsninga blei å tre den på og bruke ei tang til å "dra" i dynamofjærene(ish hva man kaller det) over slik at reima hoppa på plass. Fysj og fy, det tok sin tid, men til gjengjeld så trengtes det virkelig :)
Image

Den knukne antenna blei bytta ut...
Image

Kobla lys under panser, hvis man skulle stoppe kl12 på natta er det jævlig kjekt (av egen erfaring) :)
Image
Kobla via sikring selvfølgelig, ledige for kobling av lys inni bilen og instrumenter/gauges som jeg skal ha inn etterhvert :)
Image
Lyser godt :lol:
Image

Et helt grustak i drivakseltunnelene...
Image

God dokumentasjon er viktig. Her loggføres absolutt alt og permføres med alt av kvitteringer :)
Image

Kjenner jeg fikk en dårlig følelse av rusta som blei oppdaga, så kjenner jeg blir nødt til å ta en skikkelig rustrunde over hele bilen, full nedvask av tectyl, behandling med FerroBet og Arcanol, etc. Så det blir nok litt handling til det om ikke lenge :) Ankommer deler imorra, så da har jeg noe å fordrive tida med :)
Mvh. Øystein
Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

77' Saab 99L
(Solgt) 88' Saab 900i aut
(Solgt) 98' Saab 9-3

VIP medlem av Detailers Club of Norway :wink:

grandprix
Posts: 9
Joined: 06 Sep 2016, 09:34
Contact:

Re: Øystein's 77' Saab 99 - "Bronze Edition"

Postby grandprix » 06 Sep 2016, 12:59

Spennende prosjekt! Stilig å få følge med fra begynnelsen. Her har du jammen gjort en bra jobb allerede :-)


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest