Page 7 of 7

Re: Sonett #55

Posted: 29 May 2015, 05:54
by Christian Grant
Stemmer det Morten.

Hadde et håp om den skulle bli klar til årets Festival. Det hadde gjordt transporten så mye lettere.
Desverre så blir det ikke sånn, for veiva er ikke klar.
Men det skal nok ordne seg på et vis, tenker jeg.

Re: Sonett #55

Posted: 06 Jul 2015, 08:18
by baard
Nå er motoren ferdig sammensatt. Veivaxelen fra Holmgren ser og kjennes veldig bra ut.

Jeg fikk litt problemer når jeg skulle senke veiv med stempler ned i blokka. Jeg opplevde da noe som aldri har skjedd for meg før. 2 av stempel ringene knakk i stykker. Det viste seg at ringene var av støpejern, og de tåler ikke det minste vridning. (Dritt ringer). Etter at jeg skiftet disse ut med vanlige herdete stålringer, gikk det bra.

Motoren ser veldig bra ut, men jeg er litt spent på topplokket. Dette av 2 årsaker:

1. Det var tæret hull i 2 av forbrenningsrummene, og disse er nå sveiset. Dette ser bra ut etter nedslipning, men vi får ikke sjekket tettheten før motoren er fylt med kjølevæske og varmkjørt.

2. Sylindrene er borret. 1 mm. Dette gir en merkbar heving av kompresjon, og med den kompresjonen mc topplocket har fra før, kan motoren nå få alt for høy kompresjon. Dette kan kompenseres med å senke tenningen, men da får man fort en noe lat motor på lavt turtall. Løsningen på dette problemet vil nok være at vi bytter til en std -66 topp.. Dette er ikke så uvanlig på borrede sport/ mc motorer.

Alt dette finner vi ut av. Vi krysser fingre for god lyd og bra gange.

Jeg skal poste noen bilder straks jeg finner ut av dette...

Re: Sonett #55

Posted: 06 Jul 2015, 08:43
by baard
Her er noen bilder fra sluttmontering. Jeg starter med et "før bilde".

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Re: Sonett #55

Posted: 06 Jul 2015, 10:47
by Stein Are
Det der er så fint det!

Re: Sonett #55

Posted: 06 Jul 2015, 12:24
by Morten S.
Vakkert! Dere må legge ut en videosnutt av oppstart og lyd, når den tid kommer.