Sonett #55

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Jensabo
Innlegg: 112
Registrert: 11 des 2012, 22:54
Sted: Sykkylven
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Jensabo » 28 aug 2014, 12:24

Eimund skrev:
Jensabo skrev:Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt! :shock:
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?

Dette er en totakter. Men de senere kom med std v4 1500. Kom med 1700 lavkomp på 3eren, tror jeg.
Morten, tror det er std montecarlo motor, men spesielt forgasserarrangement kun for sonetten :)


Haha, selvfølgelig totakter, gikk litt raskt med skrollingen der :D
-78 Saab 99 turbo

Olewa
Innlegg: 54
Registrert: 16 nov 2012, 20:19
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Olewa » 28 aug 2014, 12:27

Christian Grant skrev:Vil bare sa kjapt nevne at jeg har sent epost til han med den grå Sonett II v4 som det linkes til i posten over.
Spurte etter flere bilder, og da særlig de problem områdene som nevnes i annonsen.
Med tanke på rust da.
Sikkert snart 2 uker siden jeg sendte eposten og har fortsatt ikke mottatt noe svar.


Det er kun en ting som gjelder, og det er å ringe for å vise sin interesse. De jeg har pratet med er imøtekommende :)

Brukeravatar
Christian Grant
Innlegg: 72
Registrert: 18 feb 2013, 11:01
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Christian Grant » 28 aug 2014, 12:35

Ja det kan godt stemme at det som gjelder er å faktisk ringe.
Men så mye lettere for oss med lett tlf skrekk å bare etablere kontakt via epost ;)
Er man ivrig og"bare må ha", så er nok direkte pr tlf den beste løsning.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

sjan
Innlegg: 30
Registrert: 22 nov 2012, 13:09
Sted: Ankenes
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav sjan » 28 aug 2014, 13:05

Eimund skrev:
Jensabo skrev:Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt! :shock:
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?

Dette er en totakter. Men de senere kom med std v4 1500. Kom med 1700 lavkomp på 3eren, tror jeg.
Morten, tror det er std montecarlo motor, men spesielt forgasserarrangement kun for sonetten :)






MC 850

Redesignet motor for 1966-1967 Monte Carlo 850 og 1966 95 og 96 Special. De 95 og 96 Specials hadde skivebremser foran, fire bolt hjul, dual-rør eksosanlegg og en Monte Carlo 850 motor og girkasse som produserer 60 hestekrefter. Denne motoren ble også brukt i 1966 og 1967 Sonett II hvor liten polering og trippel liggende forgassere, på en enkelt spjeldaksel tillatt for 70 hestekrefter. Motorer ble malt rød / oransje.
-63 96 2t

Brukeravatar
Christian Grant
Innlegg: 72
Registrert: 18 feb 2013, 11:01
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Christian Grant » 01 sep 2014, 06:16

Referat fra søndagens kamp: Sonett - Christian 1-2 (1-0)

Startet med at jeg gikk høyt opp på banen og tenkte at nå skal jeg få ut resten av de teppene, for de støver så veldig.
Har slitt med å få av setebeltefestene som står i gulvet. Gikk på med freidig mot.
Tenkte det var best å løsne mutteren på undersiden, for er så vondt å komme orntlig til på bolten i kupeen.
En rundt mutter senere, og jeg begynner å lure på om den faktisk er sveiset fast, for intet rikker seg. Prøver meg da heller bolten, men kommer ingen vei på noen av sidene. Grrrrr 0-1 til pause :evil:

Men nå har jeg lært meg til å helle endre taktikk, angripe på en annen måte eller annet sted når jeg står fast.
Så frem med drill og fullt angrep på dørene. Det er ikke alle forundt å ha like stort lekerom som Henning. Derfor er dørene et lite hinder. Særlig når jeg jobber inne i bilen.
Av med interiør sidene. Først da oppdager jeg at vindusheishåndaket er forskjelling på høyre og venstre. Førersiden har håndak som tilhører senere modeller. :shock:
Ja ja, en ting til på ønske/innkjøpslisten.
Etter interiørsidene var av, fikk utsidene gjennomgå. Fjernet alle poppnaglene rundt, og med list å lempe som kom plastskrogene av (1-1) :)
Fortsatt "matching number" med 55 skrevet på innsiden. I tillegg er den "Efterhärdat", altså intet rusk :D

Bilde




Nå var jeg godt i gang. Klarer også lirke ut de trekantede delen av siderutene. De er "pasted" i en kanal i nedre kant.
Bakkant står med en gummi list inn i kromlisten som skiller de 2 siderutene. Alt kom ut like helt.
I fortsatt god driv er det frem med slag-trekkeren.
Mot et slikt våpen må til og med de 16 boltene på dørhengslene gi etter. Så ut med dør-skjelettene også. 1-2 :D :D

Bilde


Sånn ser altså innsiden av dørene på en Sonett II ut, for de som ikke har sett det før.
Litt overflate rust, men kunne helt sikkert vært mye værre tenker jeg. Bonus.
Det er shipping lappen som fortsatt står på sidevinduet. Skulle nesten tro båten kom fra Nord Korea med et navn som "Glorious Leader". :lol:
Sist redigert av Christian Grant den 01 sep 2014, 07:54, redigert 1 gang totalt.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Henning » 01 sep 2014, 07:30

Christian Grant skrev:Referat fra søndagens kamp
Sonett - Christian 1-2 (1-0)



Wow - hørtes ut som en spennende kamp!! med bra utfall. Du verden så anneredes dette systemet er i forhold til alt av Saab jeg har holdt på med:)
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Christian Grant
Innlegg: 72
Registrert: 18 feb 2013, 11:01
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Christian Grant » 07 sep 2014, 22:50

Ingen store endring eller fremskritt å rapportere om. Småplukk, litt rydding av verktøy og deler må også til.
Våger ikke stole helt på minnet, så mye som må merkes. Heller merke litt ekstra i stedet for å bruke masse tid på å finne utav noe den dag det forhåpentligvis skal monteres igjen.
Nevnte i forrige post at jeg ga opp setebeltene, og heller gikk løs på dørene.
I dag gikk jeg på med nytt mot, og jammen om det ikke løste seg.
Ikke med letthet, men da føles det ekstra godt når en likevel klarer det.

Bilde

Ble ikke så mye bilder i dag, men tok dette etterpå som bevis på at beltene nå er ute.
Sies at det ikke er så mye igjen av flygenene til SAAB. Da er det jo gøy å finne detaljer som dette. (se merkelapp på beltet)

Beltene skal også tas fra hverandre så jeg kan få fikset opp i rust og irring på festebrakettene, og i tilleg få vasket beltene.
Så skal jeg få sydd det sammen igjen på jobb.

(nesten) Til slutt en liten anmerkning til min forrige post. Broderen vil gjerne ha med en bemerkning om at han hadde hjulpet til å ta av det ene vindusheis-håndtaket når han var innom i garasjen forrige helg. :-)
Han var innom i dag også, og løsnet øvre festet på beltet på passasjer siden.
- Da var det ordet opp i. :D

Forresten gikk #40 under hammeren på eBay i kveld. Rett over $18k. Håper den gikk til et godt hjem.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Henning » 08 sep 2014, 11:51

Riktig at man skal gi kreditt til de som har hjulpet til.... Uansett hvor mye det er snakk om:) den 00000040 bilen var utrolig kul og syntes ikke prisen var avskrekkende i det hele tatt. Går den til Norden mon tro...??


Sent from my iPhone using Tapatalk
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS

Brukeravatar
Christian Grant
Innlegg: 72
Registrert: 18 feb 2013, 11:01
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Christian Grant » 08 sep 2014, 12:25

Håper virkerlig den går til Norden, for jeg synes det er for få der på andre siden av Atlanteren som tar godt vare på Sonettene.
Enig med deg Henning, prisen var ikke så ille. For en uke siden var det jo en annen auksjon i USA der en eldre restaurering gikk for tett under $30K :shock:
Og tror faktisk jeg heller ville hatt #40 i forhold.

Når det er sagt, så har jeg fått nyss i en av overgangsmodellene, fra totakt til v4
Altså med v4 motor, men treinteriør. Der mener jeg det er slik at organiseringen av målerene er ulik den i 2T, og lik den som kommer i v4'ene
Med speedo og turteller i senter, og tank og temp på hver sin side av de.
Hadde vært stas med en slik, men på den jeg har fått vite om tror jeg ikke det er mye stål igjen. :cry:
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St

Brukeravatar
Henning
Innlegg: 2989
Registrert: 28 okt 2012, 17:51
Sted: Nesodden
Kontakt:

Re: Sonett #55

Legg innav Henning » 08 sep 2014, 12:28

Christian Grant skrev:Og tror faktisk jeg heller ville hatt #40 i forhold.


Enig med deg der 8-)

Christian Grant skrev:Når det er sagt, så har jeg fått nyss i en av overgangsmodellene, fra totakt til v4
Altså med v4 motor, men treinteriør. Der mener jeg det er slik at organiseringen av målerene er ulik den i 2T, og lik den som kommer i v4'ene
Med speedo og turteller i senter, og tank og temp på hver sin side av de.
Hadde vært stas med en slik, men på den jeg har fått vite om tror jeg ikke det er mye stål igjen. :cry:


Står denne i Norge??
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest