Page 4 of 7

Re: Sonett #55

Posted: 26 Aug 2014, 21:14
by Olewa
Ja skal ikke kuppe denne tråden ( beklager det ) Må sette meg inn i hvordan jeg får lagt inn bilder, så skal jeg mekke en tråd fra dag 0 til dags dato :) og med det jeg har erfart så langt med handel og til sveising av rust ..

Re: Sonett #55

Posted: 26 Aug 2014, 23:09
by Christian Grant
Flere likhetstrekk med Olewa sin Sonett import da.
Jeg brukte også JetCarrier for opphenting og transport til Drammen. Hentet inne flere tilbud, og noen kom kanskje litt billigere ut ved første øyekast, men så er det forskjellige avgifter og forsikringer. Hos JC følte jeg at alt var oversiktelig og greit i en helhetlig pakke i tillegg til at de gikk med på å frakte på flak. For min var og er også "non runner". De gir rakst tilbakemelding forespørsel om pristilbud. Bare vær oppmerksom på at prisen på transport internt i USA.
Sjekket nettop prisen på en 900 cab fra vestkysten. Da kostet det mer å få fraktet fra vest til øst i USA, enn det det koster på båten fra USA til Norge. De order selvfølgelig opphenting og trasporten i USA også.
(Jeg har altså ingen egeniteresse i JC ;) )
Bare huske på at du trenger "Bill of Sale" (Kvitering på kjøpet) og "Clean Title" (reg dokument). Uten di papirene i orinalutgaven får du ikke trasportere noe ut av USA. Og det må være originalpapirene.

Så må jeg bare si at jeg synes det er stas med andre som også pusser opp Sonetter. Er jo fort litt blannede tanker og følelser rundt Sonettene i Saab miljøet. For av og til følelsen at det er den styggen andungen, som liksom ikke har helt funnet sin plass i rekken av formfine Saab modeller.
Men smaken er som baken, og jeg er nok blandt de som liker de fleste modellene inkludert Sonettene. :roll:

Ingen bilder i dag, men kan fortelle at det ble litt tid i garasjen i kveld også. Nå tror jeg det meste er løsnet for å kunne ta ut motor og girkasse.
Dvs. sidestøtten på motoren er ikke løsnet. Der blir det nok drill svaret på skruene i sideveggen. Kan ikke bruke så uendelig mye tid på å løsne skruer jeg helt sikkert ikke kommer til å bruke omigjen.
Håper kansje det blir utløft i morgen. Tenkte jeg skulle prøve å ta med de 2 bensinpumpene og kammer ut samtidig uten å koble de ifra. Alt er løsnet i den avdelingen også. Blir litt lettere å se næmere på slanger og pumper når de er ute av bilen.

Re: Sonett #55

Posted: 27 Aug 2014, 19:45
by Eirik
Her har jeg sovet i timen og ikke fått med meg at tråden var i gang igjen. Hold oss oppdatert 8-)

Re: Sonett #55

Posted: 27 Aug 2014, 22:14
by Christian Grant
Som annonsert, i dag forlot motor og girkasse #55 , kanskje for første gang siden 1967. Satser på at de ikke har forlatt den for godt da.
Var ikke en solo flight. Oppdraget ble ledet av Eimund. Uvurderlig kunnskap.

Image


Beviset på at det er en fire trinns kasse.

Image

Mye oppsamlet skitt og fett over årenes løp.

Det fine er at nå blir det mye lettere å komme til. Så da er deg vel bare resten igjen .......

Re: Sonett #55

Posted: 27 Aug 2014, 22:52
by Eimund
Gøy å skru sonetter i godt selskap.
Må kanskje dra frem min også snart, selv om det bare er en 3er.
Skrik ut når du behøver mer hjelp til å drikke opp kaffien din :D

Re: Sonett #55

Posted: 28 Aug 2014, 06:20
by Morten S.
Det er motoren sin det!

I all min uvitenhet; ble det laget egen variant av TT motoren til Sonetten eller er det samme som på Monte Carloen?


(Har litt spesialdeler ekstra liggende til MCen dersom du blir stående helt i beit.)

Re: Sonett #55

Posted: 28 Aug 2014, 08:27
by Jensabo
Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt! :shock:
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?

Re: Sonett #55

Posted: 28 Aug 2014, 08:34
by Olewa
Fin Sonett II her da: http://www.hemmings.com/classifieds/car ... 67655.html

Tatt fra : http://www.saabsonett.org/pages/forsale ( er en sølvgrå fra 69 her til salgs )

Re: Sonett #55

Posted: 28 Aug 2014, 12:17
by Christian Grant
Vil bare sa kjapt nevne at jeg har sent epost til han med den grå Sonett II v4 som det linkes til i posten over.
Spurte etter flere bilder, og da særlig de problem områdene som nevnes i annonsen.
Med tanke på rust da.
Sikkert snart 2 uker siden jeg sendte eposten og har fortsatt ikke mottatt noe svar.

Re: Sonett #55

Posted: 28 Aug 2014, 12:19
by Eimund
Jensabo wrote:Oj, vil ha Sonett II som neste prosjekt! :shock:
Er disse V4 motorene helt lik de som står i 96?
Dette er en totakter. Men de senere kom med std v4 1500. Kom med 1700 lavkomp på 3eren, tror jeg.
Morten, tror det er std montecarlo motor, men spesielt forgasserarrangement kun for sonetten :)