Side 3 av 7

Re: Sonett #55

Lagt inn: 05 aug 2014, 22:48
av Christian Grant
Små skritt i riktig retning. Sånn er det vel med de fleste turer. Selv om det heldigvis ikke ser ut til å være fryktelig mye rust, så er de fleste skruer og muttere av den brune typen. Oppskrift: mye WD40 , så veeeeente. ;)
Den siste biten er mest vanskelig.
Slik fremgang gjør at det blir noe ustrukturert i forhold til rekkefølgen på demonteringen, men merker og legger i poser og prøver å være flink.
Kan rapportere at det elektriske snart er ute av motorrommet. Hadde Eimund på besøk i garasjen på lørdag. Skrudde ikke, men planla og ble rettledet. Veldig viktig.
Som vist tidligere så henger jeg meg av og til opp i detaljer, for møkkete motorrom tror jeg de fleste her har sett før.

Skrudde av toppen på dashbordet:

Bilde

Er det ikke slik det skal være når det er "all matching numbers" :geek:
Når jeg finner slikt tenker jeg litt på hvordan det må ha vært å lage disse bilene.

Etter fundering og diskusjon tror jeg at jeg nå er relativt sikker på at denne bilen nok ikke har gått mer enn de 76000 miles som står på telleren. Satser på at det skal bli noen flere.

Re: Sonett #55

Lagt inn: 06 aug 2014, 17:10
av 96GT
Kult med 55 skrevet med penn... noe for BT :)

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 09:06
av Christian Grant
Stadig på oppdagelsesferd, nå i de noe mer indre deler. Jeg vet ikke helt hvor godt tegn det er å finne "gaffa-tape" i plateskjøtene inne i kupeen.
Bilde

Svaret er jo at det ikke er et bra tegn.
Jeg tok plaster metoden; bet tennene sammen knipte igjen øynene og rev av.

Bilde

Mer rust "fixet" på amerikansk vis.
Det er jo på en måte en metall-tape, sånn sett burde jo kunne virke.

Får heller tenke positivt. Kjøpt ny arbeidslape, så da ser vi lyst på fremtiden, dvs mørke høstkvelder i garasjen.
Tror motoren kommer ut i løpet av de neste dager. Skal få litt hjelp til det. Gleder meg.

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 20:08
av Olewa
Artig å se at det er fler som restaurerer sonett, jeg har også samme rustproblemet som deg på dette punktet. +++
Jeg importerte min fra Minnesota nå i år, ser ut som om den har stått stille maange år. Tjukt med fuglefrø ++ inne i bilen.
Eksospotta var tett med frø og alskens brask, samtidig som det var en dau fugl under passasjersetet..
Har mange likhetstrekk med din prosjekt :) Virkelig artig å lese !

Dette ser bra ut :)

( Skal lage en prosjekt-tråd jeg også, haugevis med bilder..)

Olewa

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 20:17
av Stein Are
MacGyver som har reparert rusta?

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 20:22
av Morten S.
Gleder meg til prosjekttråd Ole!
Er det en Sonett III eller har du nytt prosjekt?


Olewa skrev:Artig å se at det er fler som restaurerer sonett, jeg har også samme rustproblemet som deg på dette punktet. +++
Jeg importerte min fra Minnesota nå i år, ser ut som om den har stått stille maange år. Tjukt med fuglefrø ++ inne i bilen.
Eksospotta var tett med frø og alskens brask, samtidig som det var en dau fugl under passasjersetet..
Har mange likhetstrekk med din prosjekt :) Virkelig artig å lese !

Dette ser bra ut :)

( Skal lage en prosjekt-tråd jeg også, haugevis med bilder..)

Olewa

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 20:38
av Olewa
Morten S: Det er en Sonett III ja 1972 mod., impulskjøp fra over dammen kan du si.. blir knakende god til å sveise.. :lol:
Måtte investere i nytt sveiseutstyr i dag, like dyrt som selve bilen.. :evil: jaja..

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 20:47
av Henning
Olewa skrev:Morten S: Det er en Sonett III ja 1972 mod., impulskjøp fra over dammen kan du si.. blir knakende god til å sveise.. :lol:
Måtte investere i nytt sveiseutstyr i dag, like dyrt som selve bilen.. :evil: jaja..


Artig - har sikla på en del over dammen sjøl...... er det greie priser for shipping om dagen?? hva måtte du ut med for frakta om jeg kan spørre?

H

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 21:01
av Olewa
Nå måtte jeg se litt i permen..:
frakt utland: 10234.- ( frakta ble noe dyrere fordi det er en "non-runner"- ble fraktet på "flak" )
forsikring: 893.-
Portfee USA: 595.-
Portfee Drammen:1100.-
Sum: 12822

Ved besøk Tollageret i Drammen: betale moms på 12822 igjen, tilnærmet lik 16.000.- totalt.
Da kommer kjøp av bilen i tillegg.

Brukte Jetcarrier.com. Det hele var egentlig en smertefri prosess ( unntatt når jeg fulgte med på fraktbåten på internett, for å se hvor klenodiet var på jordkloda) Gledet meg som en lite unge da serru.. :lol:

Re: Sonett #55

Lagt inn: 26 aug 2014, 21:05
av Henning
Olewa skrev:Nå måtte jeg se litt i permen..:
frakt utland: 10234.- ( frakta ble noe dyrere fordi det er en "non-runner"- ble fraktet på "flak" )
forsikring: 893.-
Portfee USA: 595.-
Portfee Drammen:1100.-
Sum: 12822

Ved besøk Tollageret i Drammen: betale moms på 12822 igjen, tilnærmet lik 16.000.- totalt.
Da kommer kjøp av bilen i tillegg.

Brukte Jetcarrier.com. Det hele var egentlig en smertefri prosess ( unntatt når jeg fulgte med på fraktbåten på internett, for å se hvor klenodiet var på jordkloda) Gledet meg som en lite unge da serru.. :lol:


Toppers - Takk! syntes egentlig ikke det er så galt, man får mye artig over dammen for 16 000 billigere enn i norge. Skal ikke ødelegge tråden din, men dersom kunne forklare mer om de hentet hos selger ordnet alt med papirer osv. hadde det vært kjempefint - sende gjerne PM eller skriv på annen tråd, sikkert mange som er interressert i slik info - så slipper vi å skli helt av på tråden din :)