Stemmer det Morten.
Hadde et håp om den skulle bli klar til årets Festival. Det hadde gjordt transporten så mye lettere.
Desverre så blir det ikke sånn, for veiva er ikke klar.
Men det skal nok ordne seg på et vis, tenker jeg.
Sonett #55
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
-
- Posts: 31
- Joined: 25 Oct 2012, 10:45
- Contact:
Re: Sonett #55
Nå er motoren ferdig sammensatt. Veivaxelen fra Holmgren ser og kjennes veldig bra ut.
Jeg fikk litt problemer når jeg skulle senke veiv med stempler ned i blokka. Jeg opplevde da noe som aldri har skjedd for meg før. 2 av stempel ringene knakk i stykker. Det viste seg at ringene var av støpejern, og de tåler ikke det minste vridning. (Dritt ringer). Etter at jeg skiftet disse ut med vanlige herdete stålringer, gikk det bra.
Motoren ser veldig bra ut, men jeg er litt spent på topplokket. Dette av 2 årsaker:
1. Det var tæret hull i 2 av forbrenningsrummene, og disse er nå sveiset. Dette ser bra ut etter nedslipning, men vi får ikke sjekket tettheten før motoren er fylt med kjølevæske og varmkjørt.
2. Sylindrene er borret. 1 mm. Dette gir en merkbar heving av kompresjon, og med den kompresjonen mc topplocket har fra før, kan motoren nå få alt for høy kompresjon. Dette kan kompenseres med å senke tenningen, men da får man fort en noe lat motor på lavt turtall. Løsningen på dette problemet vil nok være at vi bytter til en std -66 topp.. Dette er ikke så uvanlig på borrede sport/ mc motorer.
Alt dette finner vi ut av. Vi krysser fingre for god lyd og bra gange.
Jeg skal poste noen bilder straks jeg finner ut av dette...
Jeg fikk litt problemer når jeg skulle senke veiv med stempler ned i blokka. Jeg opplevde da noe som aldri har skjedd for meg før. 2 av stempel ringene knakk i stykker. Det viste seg at ringene var av støpejern, og de tåler ikke det minste vridning. (Dritt ringer). Etter at jeg skiftet disse ut med vanlige herdete stålringer, gikk det bra.
Motoren ser veldig bra ut, men jeg er litt spent på topplokket. Dette av 2 årsaker:
1. Det var tæret hull i 2 av forbrenningsrummene, og disse er nå sveiset. Dette ser bra ut etter nedslipning, men vi får ikke sjekket tettheten før motoren er fylt med kjølevæske og varmkjørt.
2. Sylindrene er borret. 1 mm. Dette gir en merkbar heving av kompresjon, og med den kompresjonen mc topplocket har fra før, kan motoren nå få alt for høy kompresjon. Dette kan kompenseres med å senke tenningen, men da får man fort en noe lat motor på lavt turtall. Løsningen på dette problemet vil nok være at vi bytter til en std -66 topp.. Dette er ikke så uvanlig på borrede sport/ mc motorer.
Alt dette finner vi ut av. Vi krysser fingre for god lyd og bra gange.
Jeg skal poste noen bilder straks jeg finner ut av dette...
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III
1972 Saab Sonett III
-
- Posts: 31
- Joined: 25 Oct 2012, 10:45
- Contact:
Re: Sonett #55
1965 Saab 96
1972 Saab Sonett III
1972 Saab Sonett III
- Stein Are
- Posts: 916
- Joined: 07 Nov 2012, 09:05
- Contact:
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Sonett #55
Vakkert! Dere må legge ut en videosnutt av oppstart og lyd, når den tid kommer.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest