Sånn går det når man blir sittenden til bords med foreninges leder på vintertreff.
Han er en mann som ikke gir seg sånn med en gang. Slik havnet jeg på "glattisen" og lovet visst å lage en tråd her på forumet.
Her skal jeg prøve å fortelle litt om restaureringen av min #55 Sonett totakt.
Den har tatt turen over Atlanteren, og kom til Norge og meg rett før årsskiftet 2011-2012
Historien om hvordan jeg fikk tak i det egner seg best i et lystig lag, så det lar jeg ligge, men skal i det miste prøve å fortelle litt om veien videre.
Første delmål er å få bilen til å stoppe. For når den kom var det lite mulighet til det.
Det skal bli en totalrenovering, men hvordan og når er jeg ikke sikker på. Blir nok en rullende restaurering. - for jeg har veldig lyst å prøve den
Her er den ankommet Drammen. Vanskelig å beskrive hvor godt det var å endelig kunne legge hånden på den, den kjølige desembermorgenen.
Bilen er lakkert i en farge som best kan beskrives som Bristish Racing Green. Den var rød, og det skal den bli igjen.
Teppene foran mangler, og det som er igjen av teppe bak er lys beige i farge. Det var originalt grått.
Ellers er interiøret ikke så aller værst. Skal få ut litt bilder etterhvert.
Projektet skal være lystbetont. Det har ingen frist eller sluttdato. Har nok av tidsfrister ellers.
Tror faktisk jeg fortsatt smiler like mye når jeg åpner garasjen og ser at den står der, og at det ikke bare er en drøm.
Sonett #55
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Sonett #55
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
- Eirik
- Posts: 469
- Joined: 26 Aug 2012, 15:32
- Location: Sandnes
- Contact:
Re: Sonett #55
Jeg har jo hørt om denne før, men ikke sett den enda. Ser fram til å se denne på veien!
Tøft å få flere slike til lands!
Tøft å få flere slike til lands!
90 -86 | 99 T16 prosjekt | 95 V4 prosjekt
- Morten S.
- Posts: 2474
- Joined: 28 Oct 2012, 15:21
- Location: Sandefjord
- Contact:
Re: Sonett #55
Helmax med prosjekttråd. Har jo hørt om den lenge. Lykke til med restaureringen.
Er det standard totakts trommelbremser eller skivebremser foran på den?
Er det standard totakts trommelbremser eller skivebremser foran på den?
- Henning
- Posts: 2989
- Joined: 28 Oct 2012, 17:51
- Location: Nesodden
- Contact:
Re: Sonett #55
Var fin farge det der, men skjønner at du vil ha den orginal. Blir spennende å følge prosjekt tråden din, det er ikke så mange Sonett tråder å følge.Christian Grant wrote: Bilen er lakkert i en farge som best kan beskrives som Bristish Racing Green. Den var rød, og det skal den bli igjen.
Mere bilder når du får tid
H
Saab 92B 1955(X) / Saab 95 1971(DEN BLÅ!) / Saab 9-3t 2003 (dritbil) / Kawasaki 750 cafe Racer / BMW f650GS
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: Sonett #55
Hei igjen Christian, takk for at du deler dette med oss.Christian Grant wrote:Sånn går det når man blir sittenden til bords med foreninges leder på vintertreff.
Han er en mann som ikke gir seg sånn med en gang
Dette er jo såpass unikt for GSV så flere med meg vil jo vite mest mulig om bilen din.
Ja/jo jeg skjønner at du ikke vil skryte om at du har en slik bil her slår jo Janteloven inn og den gjelder ikke i GSV, nei du skal være stolt av at du har en slik bil og stolte er vi i GSV med deg over at vi nå har 3stk 2T Sonetter i Norge!!!
Dette er jo en av de tingene som gjør at slike som jeg og flere med meg er inne på dette forumet daglig.
Broren min Morten sa til meg her i går; jeg er inne på forumet flere ganger om dagen jeg får å se om det er noe nytt.
Det er jo slikt som er morro å høre og akkurat slik det skal være.
Kjempebra Christian!!
Fotnote:
Janteloven skrevet av forfatteren Aksel Sandemose i 1933.
Denne teksten gir et godt bilde av «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned», som Aksel Sandemose mente preget menneskene fra deres første samhandling.
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- 96GT
- Posts: 1436
- Joined: 30 Oct 2012, 22:26
- Location: Oslo
- Contact:
Re: Sonett #55
Sjeldne varer... lykke til...
96 -65 "Moskowa" | 99 GL -79 "Rødhette | 900 Turbo 2.0T SE -95 "Flakseguri"
-
- Posts: 55
- Joined: 10 Nov 2012, 21:20
- Contact:
Re: Sonett #55
Hei Christian! Vakkert det her! Blir helt sikkert en stor opplevelse å ta de første turene i denne,og pynte opp garasjen gjør den jo uansett!
Fint at det finnes menn som holder ord,husker vagt nå,at jeg også lovet noe om en prosjekt-tråd.Lykke til med arbeidet! vidar!
Fint at det finnes menn som holder ord,husker vagt nå,at jeg også lovet noe om en prosjekt-tråd.Lykke til med arbeidet! vidar!
- GT750
- Posts: 363
- Joined: 30 Sep 2012, 20:02
- Contact:
Re: Sonett #55
Ja Vidar, dine biler tåler vel også en egen prosjekt tråd eller 2?vidar h s wrote:Hei Christian! Vakkert det her! Blir helt sikkert en stor opplevelse å ta de første turene i denne,og pynte opp garasjen gjør den jo uansett!
Fint at det finnes menn som holder ord,husker vagt nå,at jeg også lovet noe om en prosjekt-tråd.Lykke til med arbeidet! vidar!
En Porsche frelst Saab entusiast.
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
-53 92b, -58 GT750, -59 93b, -64 Sport, -75 96 og -77 911S ;-)
- Hjelle
- Posts: 321
- Joined: 02 Sep 2012, 11:05
- Location: Sunnmøre
- Contact:
Re: Sonett #55
Den vert nok flott i raud Christian!
- Christian Grant
- Posts: 72
- Joined: 18 Feb 2013, 11:01
- Contact:
Re: Sonett #55
Tusen takk for mange oppmuntrende hilsner.
Veldig kjekt at andre synes det gøy med litt utenom og ikke så planlagte projekter.
Så bare trommel bak.
Tenkte jeg skulle legge ut litt flere bilder, hovedsakelig bilder som kom fra USA før handelen var i boks.
Kanskje et resultat av at det må jobbes litt med bremsene Fulgte en ektra grill med bilen.
Jeg liker veldig godt litt tre i interiøret. Mangler litt teppe som nevnt i første post.
Observante lesere (som jeg vet det flust av her inne) ser jo at det mangler en radioator mellom motor og vindmøllen i fronten.
Radiatoren var nyrestaurert, det er oljetanken i nedre bildekant også.
Som en ser i bakgrunnen av "my precious", så er det folk med samme syke på andre side av Atlanteren også.
En kanskje liten men viktig detalje. Kurven på glasset viser at det er originalt.
En god kamerat av meg som var på ferie i Cananda, la turen innom selgeren over grensen i USA, for å sjekke at bilen eksisterte og for å ta dette bildet.
Veldig kjekt at andre synes det gøy med litt utenom og ikke så planlagte projekter.
Her er det 5-bolt og standard 96 skivebrmeser som gjelder. Fra det jeg vet er det bare forserien som kjører 4-bolt og "sport" oppsett.Morten S. wrote:Er det standard totakts trommelbremser eller skivebremser foran på den?
Så bare trommel bak.
Tenkte jeg skulle legge ut litt flere bilder, hovedsakelig bilder som kom fra USA før handelen var i boks.
Kanskje et resultat av at det må jobbes litt med bremsene Fulgte en ektra grill med bilen.
Jeg liker veldig godt litt tre i interiøret. Mangler litt teppe som nevnt i første post.
Observante lesere (som jeg vet det flust av her inne) ser jo at det mangler en radioator mellom motor og vindmøllen i fronten.
Radiatoren var nyrestaurert, det er oljetanken i nedre bildekant også.
Som en ser i bakgrunnen av "my precious", så er det folk med samme syke på andre side av Atlanteren også.
En kanskje liten men viktig detalje. Kurven på glasset viser at det er originalt.
En god kamerat av meg som var på ferie i Cananda, la turen innom selgeren over grensen i USA, for å sjekke at bilen eksisterte og for å ta dette bildet.
'63 96, ´67 Sonett II, '67 96Rally '72 Sonett III-byggesett '73 96, '74 Sonett III, '86 Saab 006, '87 900 Cab, '00 9-5 St
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot] and 1 guest