SkrotSaaben c900 M93 T16S
Posted: 28 Mar 2016, 22:21
Da var det kanskje på tide å dra kaninen ut av flosshatten. Som mange sikkert allerede har fått med seg gikk jeg til innkjøp av en 5-dørs OG900. I forbindelse med planlegging av lokaltreff/og900 treff i Stavern ble jeg tipset av Jan Tore om at det fantes et interessant objekt på Brunlanes som antakelig skulle selges. Dagen etter kontaktet jeg selger og fikk bekreftet at den uken i forveien hadde blitt tatt ut med skroten som trolig neste stopp. Dette var rett og slett «an offer you can’t refuse». Handel var vel egentlig avtalt allerede før jeg hadde sett bilen, da jeg uansett tenke jeg ville ha bruk for delene til kabrioleten. Hadde i utgangspunktet håpet at fargen var den samme, men denne var eucaluptusgrønn. Fargen er egentlig veldig stilig og gjør at bilen skikker seg lit ut i mengden.
Etter litt om og men og hjelp fra Morten S som hadde hengerlappen (tusen takk for hjelpen ) så var bilen på plass på tunet. Det som overrasket var at tingenes tilstand faktisk var bedre enn forventet. Selvfølgelig er det rust på de vanlige stedene, men ikke så alt for galt. Dette gav meg et dilemma. Skulle jeg slakte den, bare selge den videre, eller beholde den og stette den i stand. Det siste alternativet betinger at 9000 trolig må selges.
Uansett var det behov for en grundigere undersøkelse, så etter en rask sjekk av motor og drivverk (inklusive et oljeskift) gjorde jeg bilen klar for tur over til min svigerfar Jørgen for en nærmere vurdering. Motor og girkasse virket bra på testturen. Prøveskilter ble skaffet og jeg satte meg fornøyd inn i bilen og kom ca. 3 km før den stoppet. Etter litt feilsøking så fant jeg årsaken – dynamoen ladet ikke. Hadde jeg vært mer oppmerksom så hadde jeg sett at ladelampa ikke lyste. Heldigvis bor ikke mine foreldre langt unna, så nytt batteri ble kjøpt inn og turen kunne fortsette. Lastet samtidig opp et ekstra batteri fra båten og et sett startkabler i tilfelle krise, men det ble ikke noen flere problemer på turen. Jeg rakk akkurat siste ferge og etter en litt spennende kjøretur med kun parklys (for å spare strøm) kom jeg frem til slutt.
Vel fremme hos svigerfar ble det konstatert at denne rett og slett var for fin til å plukkes ned. Riktignok kreves det en del sveising av blant annet drivakseltunnel og noen mindre hull, men ikke noe som uoverkommelig. Bakluka var ferdig (fulgte med en rustfri luke) og dørene sang på siste verset, særlig nedkanten. Helgen etter vendte jeg tilbake for montering av ny luke som nå er på plass. Noe elektrisk gjenstår.
På dette tidspunktet hadde jeg fortatt ikke bestemt meg og ventet en potensiell kjøper.
Annonsen er fortsatt aktiv: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72595939
Etter litt om og men og hjelp fra Morten S som hadde hengerlappen (tusen takk for hjelpen ) så var bilen på plass på tunet. Det som overrasket var at tingenes tilstand faktisk var bedre enn forventet. Selvfølgelig er det rust på de vanlige stedene, men ikke så alt for galt. Dette gav meg et dilemma. Skulle jeg slakte den, bare selge den videre, eller beholde den og stette den i stand. Det siste alternativet betinger at 9000 trolig må selges.
Uansett var det behov for en grundigere undersøkelse, så etter en rask sjekk av motor og drivverk (inklusive et oljeskift) gjorde jeg bilen klar for tur over til min svigerfar Jørgen for en nærmere vurdering. Motor og girkasse virket bra på testturen. Prøveskilter ble skaffet og jeg satte meg fornøyd inn i bilen og kom ca. 3 km før den stoppet. Etter litt feilsøking så fant jeg årsaken – dynamoen ladet ikke. Hadde jeg vært mer oppmerksom så hadde jeg sett at ladelampa ikke lyste. Heldigvis bor ikke mine foreldre langt unna, så nytt batteri ble kjøpt inn og turen kunne fortsette. Lastet samtidig opp et ekstra batteri fra båten og et sett startkabler i tilfelle krise, men det ble ikke noen flere problemer på turen. Jeg rakk akkurat siste ferge og etter en litt spennende kjøretur med kun parklys (for å spare strøm) kom jeg frem til slutt.
Vel fremme hos svigerfar ble det konstatert at denne rett og slett var for fin til å plukkes ned. Riktignok kreves det en del sveising av blant annet drivakseltunnel og noen mindre hull, men ikke noe som uoverkommelig. Bakluka var ferdig (fulgte med en rustfri luke) og dørene sang på siste verset, særlig nedkanten. Helgen etter vendte jeg tilbake for montering av ny luke som nå er på plass. Noe elektrisk gjenstår.
På dette tidspunktet hadde jeg fortatt ikke bestemt meg og ventet en potensiell kjøper.
Annonsen er fortsatt aktiv: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72595939