SkrotSaaben c900 M93 T16S

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 22 Nov 2016, 11:27

For de av dere som har vært hos meg så har jeg også en garasje som i løpet av sommeren har fått nytt liv. Planen er å ha denne garasjen som vinterlagringsplass for Sommersaaben. Den var i utgangpunktet en falleferdig dobbeltgarasje. Vi kunne sikkert bygd noe nytt, men vi valgte å restaurere den gamle garasjen. Den ble strippet og blant annet jekket opp for bytte av bunstokker med råteskade. Har nå i høst fått drenert ferdig. Gjenstår bare å fylle opp igjen grøftene med masse. Blir støping av rampe, kopling av el-anlegg og maling til våren (fikk kun grunnet i høst).

Utgangspunkt
Image

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 16 Dec 2016, 09:55

Tja... en kveldsøkt ble til flere, men nå er endelig porten på plass. Brukte litt tid på å rydde litt i verktøyet og resultatet er jeg veldig fornøyd med. Nå slipper jeg å bruke halve verkstedtiden på å lete etter rett verktøy. Satser på å få hentet Skrotsaaben i romjula. Mitt "nye" verksted er ikke fryktelig stort med sine 4x11m, men tilstrekkelig for arbeid på en bil. Planlegger å få tak i en eller annen form for løfteanordning. Har lurt litt på denne https://www.efmotor.no/produkt/techlift ... loftebukk/ eller rett og slett noe så enkelt som dette http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=76173420. Sser jeg for meg at det er en fordel med noe som kan flyttes på og settes vekk når det ikke er i bruk.

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 03 Jan 2017, 09:57

Da fikk jeg omsider hentet bilen og plassert den inn i det nye verkstedet. Batteriet var flatt og panseret satt bom fast, så den ble rett og slett tippet av hengeren og trillet inn i garasjen. Årsaken til at panseret satt fast var at det var et godt lag med størknet fett i låsmekanismen. Jeg fikk så vidt av grillen (grunnet 1000-metringene) slik at jeg kom til undersiden av låsen. I går startet jeg som smått på å demontere bakfangeren og bakre sidepanel. Boltene satt som !»¤%¤# og jeg var på nippet til å gi opp flere gangeer og gå i gang med å kappe, men til slutt var alle boltene av. Festene til bakfangeren var så ille rustet at jeg er nødt til å få tak i nye. Ellers er det godt med kjeks på denne bilen. Ser for meg at dette kommer til å ta en del tid. Planen er å få av frontfangeren i ettermiddag. Vi får se hvordan det går…

Image

Image


Ellers fikk jeg i går kjøpt tåkelys til airflowfangeren. Saab sin nettbutikk som for øvrig ikke sender til Norge ha i tillegg til gode priser fra før nå mellandagsrea med rabatt på 15%. Lyktene blir sendt til en kontakt i Strömstad som tar de med til Norge.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Jonsjøl » 03 Jan 2017, 12:51

Det blir ett flott sted og skru :)) godt jobba
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 08 Jan 2017, 23:35

Da var vi omsider i gang. Dessverre viste det seg å være mer rust på bilen enn først antatt. Det er vel slik det normalt pleier å være. Jo mer man piller desto mer rust finner man. Blir litt større jobb enn antatt dette. Det jeg gruer meg mest til er sveisingen, da jeg har svært lite kunnskap om dette og et apparat (Jula sin rimelige MIGsveis uten gass) av enkleste sort som ikke er særlig egnet for sveising av tynnplater. Mulig jeg setter bort noe av sveisingen til kyndige. Tips mottas. Uansett er det mye som kan forberedes før sveising. Det første som står på agendaen er å få ut motoren. Er på jakt etter en rimelig elefantjekk til denne jobben. Hvis noen som ikke bor så langt unna har en til utlån, så si ifra.

Ellers kan jeg melde at sitronsyre fungerer utmerket til rustfjerning. Har en plastkasse stående på badet hvor deler syrevaskes. Kjekt at det heller ikke er like farlig som fosforsyre, salpetersyre og saltsyre. Under følger et knipe bilder.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Morten S. » 09 Jan 2017, 06:45

Ser ikke pent ut :shock:
Her har du litt å gjøre.
Jeg har både talje og elefantkran du kan få låne.
Jeg må bare sjekke at Peter ikke skal bruke den.

Trygve Sørlie satte bort sveisejobben på sin 900. Tror han var fornøyd med resultatet.

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Jonsjøl » 09 Jan 2017, 08:42

Oida her var det litt og Gjøre..men har sett folk få bil ut av en pose med rust så dette klarer du! :D
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 11 Jan 2017, 12:50

Tar et steg av gangen :roll: , så får vi se hvor det bærer hen. Den berømte tidsklemma som vi alle kjenner til er nok også en faktor for meg, men jeg har som målsetning å forsøke å gjøre litt hver dag. Ellers må jeg bare få trukket frem hvor kjekt det er å endelig få orden i verktøyet. Å ha det ryddig i verkstedet gir økt motivasjon. Forsøker derfor å alltid rydde opp og rengjøre etter endt økt.

Jeg har nå kommet i gang med litt rustfjerning av løse deler. Jeg har kjøpt inn litt ymse ferro-bet produkter som jeg skal prøve ut. Alt av løse deler som ikke er for store får seg et grundig syrebad etter mekanisk rensing. Har en plastboks på badet med sitronsyre hvor mindre deler kan få seg et bad. Dette kombineres med påfølgende behandling med med ferro-bet rustfjerner (inneholder en høy andel fostforsyre) og ferro-bet sealer.

Hår også påstartet prosessen med å klargjøre motoren for løft. Planen er å ta den ut så snart jeg får fatt i en elefantjekk. Har foreløpig avtalt å låne en av Morten. S., men hvis noen har en rimelig løfter for salg så er det bare å ta kontakt.

Tror jeg heller i den retning å sette bort deler av sveisejobben. Har mottatt noen tips, men hvis noen har noen kontakter som påtar seg slikt så er det bare å sende en PM.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Jonsjøl » 11 Jan 2017, 12:57

Jeg tar på meg sveise arbeid men dog i Bergen :lol: viktig og ta seg god tid ja,ellers blir man fort lei :D
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 24 Jan 2017, 10:16

Da var motoren omsider ute. Det ble litt ekstra knot da boltene til bærekula hadde rustet fast. Fikk kappet og slip den såpass ned at jeg til slutt fikk vippet den ut med en maskinspak. Da er det demontering av fjørbein. bærearm og vasking som står for tur.

Image
Image

Ellers så ser det ut til at rustfjerneren krever litt høyere temperatur enn jeg har i garasjen. Må nok lage en ordning slik at jeg får varmet opp et mindre område.

Image

Ellers så kom det en fin pakke i posten ;)
Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest