SkrotSaaben c900 M93 T16S

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 28 Mar 2016, 22:21

Da var det kanskje på tide å dra kaninen ut av flosshatten. Som mange sikkert allerede har fått med seg gikk jeg til innkjøp av en 5-dørs OG900. I forbindelse med planlegging av lokaltreff/og900 treff i Stavern ble jeg tipset av Jan Tore om at det fantes et interessant objekt på Brunlanes som antakelig skulle selges. Dagen etter kontaktet jeg selger og fikk bekreftet at den uken i forveien hadde blitt tatt ut med skroten som trolig neste stopp. Dette var rett og slett «an offer you can’t refuse». Handel var vel egentlig avtalt allerede før jeg hadde sett bilen, da jeg uansett tenke jeg ville ha bruk for delene til kabrioleten. Hadde i utgangspunktet håpet at fargen var den samme, men denne var eucaluptusgrønn. Fargen er egentlig veldig stilig og gjør at bilen skikker seg lit ut i mengden.

Image

Image

Image

Etter litt om og men og hjelp fra Morten S som hadde hengerlappen (tusen takk for hjelpen :D) så var bilen på plass på tunet. Det som overrasket var at tingenes tilstand faktisk var bedre enn forventet. Selvfølgelig er det rust på de vanlige stedene, men ikke så alt for galt. Dette gav meg et dilemma. Skulle jeg slakte den, bare selge den videre, eller beholde den og stette den i stand. Det siste alternativet betinger at 9000 trolig må selges.

Image

Uansett var det behov for en grundigere undersøkelse, så etter en rask sjekk av motor og drivverk (inklusive et oljeskift) gjorde jeg bilen klar for tur over til min svigerfar Jørgen for en nærmere vurdering. Motor og girkasse virket bra på testturen. Prøveskilter ble skaffet og jeg satte meg fornøyd inn i bilen og kom ca. 3 km før den stoppet. Etter litt feilsøking så fant jeg årsaken – dynamoen ladet ikke. Hadde jeg vært mer oppmerksom så hadde jeg sett at ladelampa ikke lyste. Heldigvis bor ikke mine foreldre langt unna, så nytt batteri ble kjøpt inn og turen kunne fortsette. Lastet samtidig opp et ekstra batteri fra båten og et sett startkabler i tilfelle krise, men det ble ikke noen flere problemer på turen. Jeg rakk akkurat siste ferge og etter en litt spennende kjøretur med kun parklys (for å spare strøm) kom jeg frem til slutt.

Image

Image

Image

Vel fremme hos svigerfar ble det konstatert at denne rett og slett var for fin til å plukkes ned. Riktignok kreves det en del sveising av blant annet drivakseltunnel og noen mindre hull, men ikke noe som uoverkommelig. Bakluka var ferdig (fulgte med en rustfri luke) og dørene sang på siste verset, særlig nedkanten. Helgen etter vendte jeg tilbake for montering av ny luke som nå er på plass. Noe elektrisk gjenstår.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


På dette tidspunktet hadde jeg fortatt ikke bestemt meg og ventet en potensiell kjøper.

Annonsen er fortsatt aktiv: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=72595939
Last edited by Sigge on 20 May 2016, 12:51, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby Sigge » 31 Mar 2016, 08:32

Det stormer jo ikke akkurat på forumet om dagen, så da for jeg gjøre mitt for å bidra ;)

Da har jeg hatt besøk av potensiell kjøper som besiktiget bilen. Nå skal jeg ikke snakke for ham, men tror han likte bilen, men handel ble det uansett ikke. Fikk i alle fall sparket litt dekk og vist frem både kombien og kabrioleten og delelageret.
Etter han dro fortsatte jeg baklukebyttet. I en kaffepause t sveipet jeg innom facebook. Jammen dukket det ikke opp en bil som skulle plukkes ned i rett farge. Selger hadde jeg kjennskap til fra før, så etter litt korrespondanse overførte jeg noen kroner via Paypal. Det jeg forhåpentligvis sitter igjen med er rustfrie dører, panser, tanklokk, framskjermer i rett farge. Antakelig blir det også kappet ut bakskjermer også. Noen som vet om bakskjermene like på kombi og sedan? Aerokit hadde han også, så vi for se om vi kan bli enige om en grei pris. Mulig det også blir noe mer…

Image

5-dørs med aerokit kan da ikke bli feil? Krever dog litt kapping og modifisering, men det burde gå greit. Ellers ble glassfiberkopi av «stora vingen» bestilt fra en type i polen (Ebay). Gutta på det internasjonale 900-gruppa på facebook som hadde kjøpt denne vingen bemerket at jeg trolig må belage meg på litt prepping før den er klar for montering. Fordelen med glassfiber er at det er forholdsvis enkelt å jobbe med. Selv om orginal hadde vært det mest riktige, så har jeg forstått at mange av disse nå begynner å bli morkne. Ettersom ny vinge er bestilt, så har jeg«lilla vingen» for salg om noen er interessert. Denne er i god stand. Send PM. Så da gjenstår det en tur til Västerås for å hente deler før videre arbeid påbegynnes. Jeg kommer tilbake med bilder når jeg har hentet delene. Sveiper innom Skåne også og tar med noen ekstra aerokit-deler, får blant annet med noe til kortfront som jeg ikke kommer til å ha bruk for. Bilder kommer etter hvert.

Planen er i utgangspunktet å gjøre denne til en ok bruksbil, men man vet vel aldri helt hvor det stopper. Jeg har også mange baller i lufta om dagen, så fremdriften kommer antakelig til å bli noe begrenset. Skal holde dere oppdatert når noe nytt skjer.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby Sigge » 07 Apr 2016, 13:25

Da er glassfiberkopi av "storavingen" bestilt. Blir spennende å se hvordan passformen er. Til den prisen kan man kanskje ikke forvente all verden :roll: Heldigvis er glassfiber ganske enkelt å arbeide med ;)

Henter aerokit neste helg. Da er det vel bare snart å brette opp armene å gå i gang med drittjobben ;)

Image

Bestilte herfra - http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-HECKSP ... Sw5dNWqiPi
Last edited by Sigge on 03 Oct 2016, 08:58, edited 1 time in total.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby Sigge » 08 Apr 2016, 09:34

Da ble det bestilt litt småtteri. Hvilke pakke tror dere kommer først?

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby 99turbo » 09 Apr 2016, 00:09

Sigge wrote:Da ble det bestilt litt småtteri. Hvilke pakke tror dere kommer først?

Image
Hvilken kommer først, tja krever ikke akkurat veldig mange rakettforskere for å gjette det.......
Dette pluss vinge??? Det summeres opp til litt i overkant mange deler til en skrotbil........ :lol: Alltid fint når en bevares, selv om vi alle trenger deler av og til :?
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby Sigge » 12 Apr 2016, 11:39

Kom vel ikke som noen overraskelse, men kan melde om at pakken fra Maptun kom på døra i dag. Superrask levering 8-)

Har enda ikke hørt et noe fra SP :roll:

Disse delene er primært til den uten tak, men som de fleste sikkert har forstått, så vil Skrotsaaben settes i (bruks-) stand. Det planlegges harrytur til helgen for henting av karosserideler.
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: Skrotsaaben 900 M93 T16S

Postby Sigge » 15 May 2016, 22:07

Da ble det endelig litt tid til å pusle litt med Skrotsaaben. Kombinerte denne dagen med henting av ventildeksler, airflowfangere og dekorpate i Sverige, så ble ikke allverden som ble gjort. Fikk plukket av og tatt av det jeg ville samle på fra de gamle rustne dørene. Disse går på fyllinga til uka. Er det noen som trenger feks viduer så kom å hent.

Er fortsatt usikker på om jeg liker airflow, hvilke bil som eventuelt skal få det montert og om det i så fal bør lakkeres i bilens farge eller om Aerokit-stilen er penest. Ettersom dette er skjelden vare og prisen var lav slo jeg til. Vokser ikke på trær lengre disse fangerene. Er for øvrig originalvarianten i fra Saab. På siden blir det uansett modifisert aerokit ( 5-dørs). Mangler bare airflowbreddere, tid og pågangsmot nå ;) Målet er å få den på veien før vinteren.

Image

Image

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 30 Jun 2016, 09:55

Fortsatt lite gjort, men mange tanker 8-)

Så en fransk bil her om dagen med gule lykter og ble veldig inspirert. Spontant ble gule ekstralykter og lakk til å modifisere lampene kjøpt fra bukta. Planen er å ikke farge glasset, men reflektoren. Flere har gjort dette tidligere og resultatet ser veldig bra ut. Produktet jeg kommer til å bruke er Duplicolor Metalcast.

Har foreløpig nok med hus, hage, garasjebygg og båt så istandsetting av Skrotsaaben blir nok ikke påstartet før til høsten.

Image

Image

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
Sigge
Posts: 275
Joined: 18 Oct 2014, 09:27
Location: Emmerød
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby Sigge » 02 Jul 2016, 10:59

For å bidra til å holde litt liv her inne slenger jeg ut et par bilder til. Var så heldig å få kjøpt bakseter i skinn til denne. Setene er modifiserte 9000 Aeroseter som er tilpasset og900. De er desverre i Trøndelag, så hvis noen skal i den retning og har litt plass i bilen er det bare å si ifra. Jeg er nå på utkikk etter grå framsoler av samme type fra 9000 aero. Tips mottas med takk. Ellers kom jeg over et sjeldent emblem som også skal på luka. Kommer fra en 9000 Carlsson. Planen er videre å få lag kopi av Carlsson-dekalen tilpasset 5-dørs. Har kontaktet et firma som kan gjøre dette.

Har bestemt meg for at airflowkitet skal på dennne og ikke kabrioleten.

Image

Image

Image

Image

Neste på ønskelista er airflowbreddere - si gjerne ifra dersom du har for salg.

Image
Sommersaaben - M91 900 Convertible T16
Morfars sølvgrå Saab - M90 900 S

User avatar
OLea1992
Posts: 76
Joined: 25 Nov 2014, 11:51
Location: Haugesund
Contact:

Re: SkrotSaaben c900 M93 T16S

Postby OLea1992 » 02 Jul 2016, 15:47

Dette blir stiligt! 8-)

Den here Duplicolor Metalcast, er det bare til å spraye reflektorene, også får du "gult" lys? eller må du til med gule pærer også? Virker som ett interessant prosjekt! :)
Saab OG900 GL 79
Saab 9-5 Aero 04 T5/T7
Solgt! Citroeng C1
Solgt! Renault Zoe EV 2015 (pendlerbil)
Solgt! Saab NG9-3 08 1.8t Biopower SportCombi
Vraket! Vw Caddy 1.9
Solgt! Audi a4 B5


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest