Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 25 apr 2017, 20:58

her er fortillingsdelene jeg skal ta vare på. Gidder ikke vise den andre siden. De er reingjort og satt inn med Ovatrol. De ser kanskje ikke så imponerende ut, men de er i alle fall langt finere enn de var!

Bilde

En liten detalj som skal erstatte bremseslangegjennomføringen i hjulbuen på høyre side. Litt usikker på hvor nødvendig den er, men den var uansett morsom å lage.

Bilde

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Morten S. » 26 apr 2017, 05:58

Se der ja :D
Når det gjelder stab.staget så er det ikke uvanlig at det tas vekk. Det ble godkjent av Saab Norge i sin tid, gitt at det var montert V4 fjærer fram. (De kom vel fra 1968 eller 1969)
V4 produsert i 1966 og 1967 ble levert med totaktsfjærer.
Sist redigert av Morten S. den 04 mai 2017, 04:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 26 apr 2017, 08:52

Hmm, det var da en underlig beslutning!

Kan vi da tolke dette i retning av at Saab vedkjente at stabsaget ikke hadde noen reel funksjon?

Min bil er fra 69, så da gidder jeg ikke styre med det, om det uansett er ubetydelig for kjøreegenskapene...

kjell skjervheim
Innlegg: 44
Registrert: 08 mai 2016, 09:58
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav kjell skjervheim » 03 mai 2017, 21:33

Leste en gang at stabilisatorstaget foran blei fjernet foran for at det indre framhjulet ikke skulle miste bakkekontakte ved aktiv svingkjøring.
Mener også at enkelte modeller blei levert uten fra fabrikk. Har hatt flere V4 uten, men med de ytre foringene montert innkludert en Sonett II V4 jeg hadde.
Kjell

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 23 mai 2017, 19:05

Man kan jo undres på om dette stabilisatorstaget forbedrer eller forverrer kjøreegenskapene?!

Det humper og går i prosjektet.
Planen i starten var å gjøre minst mulig med motor og motorrom. Meeeen så måtte motoren ut for a komme til for å sveise, og når motoren var ute, tenkte eg at det hadde vært kjekt å bytte noen pakninger og kanskje gi den et strøk blå lakk. Og når motoren får ny lakk, ja da er det jo litt stusselig å montere den tilbake i et skittent motorrom, så kanskje det også skulle få seg en vask og et strøk lakk? Ja, det er vel sånn tankegang som gjør at enkelte prosjekt aldri kommer i mål.

Men ikke mitt så klart:)

Så her er motorrommet (relativt) strippet, vasket, og sveiset.

Bilde

Planen er å vaske over med aceton, og så smøre på med en sånn Ovatrol rustolje der hvor det er litt rustent. Deretter legge et lag 2K epoxy. Har en sånn 2K sprayboks fra Haagmans. Deretter blir det 2K lakk - det også på sprayboks - eller kan eg liksågreit pensle det på? Har ikke skaffet lakksprøyte enda, så bruker sprayboks nå, slik at eg kan få montert motor og gir tilbake så snart som mulig.

Mens eg sto og skrudde av diverse deler inne i motorrommet, la eg merke til at motorlabbene kanskje hadde sett bedre dager. Kan det stemme at disse er oljefylt? I så fall er de lekk begge to. Om ikke, finnes det noe triks for å sjekke om de er i orden?

Bilde

Helt til slutt har eg et spørsmål om dørhengsler. Det virker som om det er en del slark i mine på førersiden. De kan løftes opp og ned ca 6-7 mm.

Bilde

Er dette et problem, og hva kan evt gjøres med det? På passasjersiden er det null slark - så lite slark, at før eg dynket de i olje, faktisk nesten ikke var til å rikke i noen retning.... Nå glir de fint inn og ut, men det er ingen slark opp og ned.

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 25 mai 2017, 20:36

Litt gjort i dag, på selveste himmelfarten.
Snart er det slutt på rusteveisingen (under...)! Byttet ut hjørnet fremme på høyre side. Tydeligvis et svakt punkt. Kan virke som om det blir liggende vann inni der eller noe, for det var likedan på andre siden.

Bilde

Bilde

Fikk også byttet noe rusten plate ved gjennomføringen til bremseslangen. Og ikke minst - sveist på min omhyggelig utformede gjennomføringsbrakett.
Bilde

Nå er det bare ett jekkfeste og ett hull i gulvet som skal sveises - så er rustsveisingen under ved veis ende for denne gang. En aldri så liten milepel. Da har eg totalt sveiset in 4 stk 1.2 mm plater - 2 kvadrat til sammen!

De øvre og nedre bærearmene som ble demontert tidligere har fått seg en runde med stålbørste og Ovatrol. Tenkte å lakke disse grå, som ser ut til å være den fargen de var før.
Bilde

De nedre bærearmene har også fått deg nye foringer. Hadde 3 (!) ny foringer liggende i en pose, og lurte fælt på hvor den fjerde var. Det viste seg at eg har kjøpt 4, og byttet én tidligere - sikkert i forbindelse med en EU kontroll. Nå er i alle fall de tre andre også byttet!
Fiffig med aluminium, men lurer på hvorfor det er brukt akkurat her...
Bilde


Til slutt bestemte eg meg for å ta en runde på kupeviften også. Her er den pusset og satt inn med Ovatrol. Tenker å lakke den samme farge som bærearmene.
Bilde

Det var alt for denne gang. Neste oppdatering kanskje med nylakket motorrom, bærearmer og kupevifte:)

Pekaill
Innlegg: 43
Registrert: 07 mar 2017, 09:46
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Pekaill » 25 mai 2017, 20:50

Imponerende innsats og fin tråd!
Lærerikt for en som nylig har startet med en 96

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Morten S. » 25 mai 2017, 21:51

Blir bare bedre og bedre dette.

Vedr. motorfestene så er de ikke oljefylte. Men de legger seg gjerne oljerester etter lekkasjer i de.
Når det gjelder dørhengsler så har jeg bare en gang opplevd slitasje på disse og da holdt det å bytte bolten.

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 28 mai 2017, 13:59

Det var kjekt å vite, Morten. Da er nok motorfestene helt i orden.

Har fått lagt på 2K epoxy i motorrom, på bærearmene og viften. Nå må jeg skaffe meg noe 2K lakk på sprayboks... Noen som vet om noen som selger sånt billig? Trenger bare standard svart, og en eller annen grå. Lakkspesialisten her i Bergen tar vel 3-400 kr pr. 400 ml boks. Det blir litt i dyreste laget. Fant en leverandør i England, Custom Aerosols som selger for £12.99 boksen (400 ml).

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 58
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 07 jun 2017, 21:15

Har ikkje fått lakket motorrommet og bærearmene enda, men har så vidt begynt å kikke litt på motoren. Tanken var å kjøpe et fullt pakningssett og kjøre en liten overhaling. Før eg begynte nedplukkingen, fant eg det for godt å ta den gode gamle kompresjonstesten på alle fire sylindere. Hadde alle pluggene ute, og chokespjeldet åpent. Gleden var stor da eg noterte henholdsvis 10, 10.5 og 10.8 Bar på sylinder 1, 2 og 3. Nummer 4 landet dessverre på 8 Bar etter at ventilene var riktig justert. Trykket økte til ca. 8.5 Bar med en skvett olje.

Er det rett å anta at stempelfjører o.l. er i grei stand, og at det sannsynligvis er ventilsetene som trenger litt omsorg på sylinder nr 4? Da må vel toppen av. Hadde håpet eg skulle slippe det.

Ellers synes eg at sylinder 1, 2 og 3 var sånn passe like. Er det det ikke en tommelfingerregel som sier sånn pluss minus 10% eller noe?

Morten: Takk for tips ang. hengsel. Skal se om eg får ut den gamle bolten.


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest