Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 23 Jan 2017, 17:08

Da er det kommet en bråte nye deler til bakstillingen. Det er fjører, dempere, bremsesko, monteringssett, bremssylinder, bremseslanger, remmer, bolter og festeplater til akselen, gummimansjetter til håndbrekkarmen og noen nipler til bremserør.
Det skal bli artig å montere dette på plass!
Mangler bare foringen som er midt på bakakselen. Den er bestilt fra GSV lageret, og kommer vel dalende ned i postkassen om ikke så lenge.

Image

Morten S. har skaffet meg en NY venstre bakskjerm og en førerdør i fin stand. Nå mangler det bare en høyre bakskjerm.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 23 Jan 2017, 19:18

kjedelig!

Image

Feil hjulsylinder.... Fader. Hva er poenget med denne forskjellen? Hadde bestilt hjulsylinderen basert på chassisnummer, men forrige eier må ha satt på en nyere bakaksel eller bremseskjold.

Foringer nede på støtdemperene bak. Hvor finner jeg det? Kom ikke med de nye demperene. Oppe var det plenty med nye foringer, men ikke nede. Finner ikke noen som selger heller. Bruke opp igjen de gamle?

kjell skjervheim
Posts: 44
Joined: 08 May 2016, 09:58
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby kjell skjervheim » 23 Jan 2017, 22:20

Ja kjedelig med feil deler. Har opplevd det samme og løste det ved å bore nye hull i bremsesjoldene.
Foringer skal jo normalt følge med nye dempere, men du kan sikkert bruke de gamle om de kjennes faste og fine ut.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 23 Jan 2017, 23:29

Det var en fristende løsning å borre er hull!

Ved nærmere ettersyn ser de gamle støtdemperforingene litt slitne ut. Fant delenummeret i katalogen (8920894), og da gikk søket bedee. Flere nettbutikker påstår dette kun er foringer til fremre støtdemper, men der altså den samme som bak iflg saabkatalogen. Skandix har de til noen kroner, men 28€ i frakt var litt drøyt...

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Eimund » 24 Jan 2017, 09:38

Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 24 Jan 2017, 14:01

Takk for tipset Eimund!
Har sett det er diverse nettsider som selger sånne fancy polyrethane foringer. Så ikke den norske da, som sikkert hadde levert raskt. Var litt redd for at det skulle være vanskelig å presse de på plass, siden de originale er todelt.

Nå fikk eg uansett bestilt fire gummiforinger (to halve til hver demper) fra en amerikansk leverandør http://www.carpartsdiscount.com. De tok 1.15 dollar stykket, og var rimelig på frakt . Tar en uke i levering, men det kan eg leve med.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 27 Jan 2017, 09:15

Endte opp med å kjøpe nye hjulsylindere på den lokale bildeleforhandleren. Nå har eg et par ekstra, om noen skulle være interessert!

Hadde helt glemt hvor utrolig knotete det var å få på den festeklipsen bakpå hjulsylinderen. Strevde med både skrujern og tenger, men kom ingen vei. Etter litt konsultasjon på nettet kom eg over et fiffig verktøy, som eg kopierte med egen vri. Laget av: gammel bremserørsnippel og en bolt m/mutter (sveises sammen) og en passelig stor pipe.
Image

Da er det bare å skru nippelbolten inn i hjulsylinderen, holde klipsen på rett sted og stramme mutteren slik at pipen presser klipsen på plass. Så lett det ble!
Image

Fikk montert alle de nye bakbremsedelelene på begge sider
Image

og presset inn ny foring - som ankom i posten fra GSV sitt lager
Image

Neste økt blit å montere bakstillingen på bilen. Det blir artig!

kjell skjervheim
Posts: 44
Joined: 08 May 2016, 09:58
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby kjell skjervheim » 27 Jan 2017, 19:33

Det var et kjempegodt tips for å få på plass låseringen på hjulsylinderen.
Er nok mange som har hatt problem med den inkludert undertegnede.
Takk for tipset.

kjell

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 28 Jan 2017, 17:08

Da var bakaksel montert!

Image

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 28 Jan 2017, 18:31

Vakkert! :)
Har du fått tak i bakskjerm?

Topp med nye triks for diverse montering. Har slitt og bannet over den låsringen mer enn en gang...
Anders_O wrote:Da var bakaksel montert!


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest