Page 1 of 10

Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 12:45
by Anders_O
Som så mange andre brukere av GSV sitt forum, har eg lenge fulgt med på andres fabelaktige prosjekter, mens eg har pusslet med min egen bil. Nå tenkte eg at det kanskje var på tide å legge ut prosjektet mitt her til min egen og andres glede og forargelse. Bilen, en Saab V4 fra 1968, ble kjøpt av meg for vel 10 år siden. Den var tilsynelatende strøken i lakken (den var omlakkert), men hadde nok sine ulmende rustbomber - spesielt i bakvognen. Dette tok jeg aldri så tungt, men lukket øynene og hadde bilen som eneste kjøretøy i vel 3 år, før den ble avlastet av noe litt større og mer praktisk ettersom ungeflokken vokste. Den var i varierende bruk frem til for 2 år siden, da den omsider fikk en garasje å hvile i. 8 år utendørs på saltede Bergensveier hadde gjort sitt for å ta knekken på den stakkars bilen. Det var på tide å gi den litt omsorg, kjærlighet og noen kvadratmeter med plåt.

Her er et bilde av bilen oppjekket og under reparasjon i garasjen.

Image

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 13:39
by Anders_O
Eg bestemte meg for å begynne bakerst. Hele bakstillingen er tatt av, og eg har begynt å utbedre rust - først og fremst i hjulbuene.

Hele bakplaten ble også byttet ut med en ny stålplate. Glemte selvsagt å lage hullet til låsen før den ble sveiset fast, men det burde være mulig å gjøre som den står.

Tok ikkje noe før-bilde av venstre hjulbue og bakpart, men det så omtrent likt ut som på høyre side, som så slik ut:
Image

her er venstre hjulbue etter utbedring:
Image

og her er bakparten:
Image

Høyre side er under arbeid i disse dager. Her er det sveiset inn en del nye biter.
Image

Image

Som dere sikkert ser er det begynt å ruste i de nye sveisene og platebitene. Det går ikkje så fort fremover, så rusten kommer før eg blir ferdig med et område. Det gikk fortere på andre siden (og det var sommer), så det rustet ikkje så fort.

Når alle platene i et område (for eksempel hjulbuen) er på plass, sprøyter eg på et slags etsende stoff (syre), som eg skyller av med vann etter noen timer. Når det er tørket godt opp, maler eg alle sveiseskjøtene med to strøk POR15. Deretter legger eg på et tettestoff langs de samme skjøtene. Til slutt maler eg hele området med POR15 og grunner med syregrunning.

POR15 har eg tidligere (7-8 år siden) malt på noen andre rustområder, og det ser fortsatt bra ut - så har troen på at det er et stoff som fungerer.

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 15:55
by Morten S.
Ja der har du litt å gjøre :D .
Godt at noen har mot og kunnskap til å gå på slike prosjekter.

Er det en 1968 modell med ombygd front, eller en 1969 modell registrert i 1968?

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 20:33
by Anders_O
Ha ha,
takk for det.
Kunnskap er dessverre mangelvare her. Særlig med tanke på sveis. Dette er mitt første sveiseprosjekt. Kjøpte sveiseapparat på finn.no i høst, og lærer mens jeg holder på. Tar gjerne imot tips!

Angående model, så vet jeg ikke sikkert. Det kan stemme at det er en 1969 modell registert i 68. Den er i alle fall registrert i oktober 1968. understellsnummeret er 524723, om det sier noe. Den har vært restaurert én gang før. Kanskje tidlig på 90-tallet en gang, så det er en del blanding av deler. Bakskjermen har lavt montert tanklokk - men noen sa en gang til meg at den skulle hatt høyt montert lokk dersom det var en 68-model. Er det noen åpenbare kjennetegn som skiller 68 fra 69 modellen?

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 20:51
by super'n
68 har runde lamper (totakts grill) ikke blink/park i skjermene.
Fin bil. Man lærer av å prøve..

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 20:56
by Anders_O
et par siste oppdateringer, før vi er tilbake i real-time. Det jobbes stadig med høyre hjulbue. her har eg skåret løs noen biter rundt det øvre fjærbeinet i tillegg til den øverste platedelen i hjulbuen hvor skjermen skrues fast.

Image

her er den gamle og nye delen på arbeidsbenken. den nye biten har fått litt zinkspray på oppsiden:
Image

Neste skritt blir å sveise den på plass.

For å få litt avveksling fra hjulbuene, så skar eg av det bakre jekkfestet på høyre side. Både jekkfestet og kanaldelen det var festet i var i relativt dårlig forfatning. Det er det samme for de tre andre jekkfestene, men resten av kanalene er faktisk veldig bra! De skal sprayes med olje på innsiden når jekkfestene er byttet.

Her er gammelt og nytt jekkfeste:
Image

Hvordan er den beste måten å sveise fast det nye jekkfestet? Skal eg reparere hullet i kanalen først, og så sveise fast jekkfestet? Hvor på jekkfesten skal det sveisest? Ser at mange platedeler virker å være limt sammen med noe skikkelig seigt kitt-aktig stoff, i tillegg til å være punksveiset.

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 20:58
by Anders_O
Takk super'n. Da er nok dette helt sikkert en 69 model registrert høsten 1968.

Re: Den lille sorte

Posted: 27 Mar 2016, 22:23
by Morten S.
Årgang 1969 kom med den fronten du har, men er også første årgang med servobremser.
Ellers er de like innvendige. 1969 er siste årgangen med de runde instrumentene som kom i 1964.

Re: Den lille sorte

Posted: 28 Mar 2016, 20:46
by kanonjon
Morro å se nye biler i prosjektseksjonen av forumet. :)

Synes sveisinga ser bra ut jeg, keep it up! :)

Re: Den lille sorte

Posted: 28 Mar 2016, 22:45
by Kjetil
Synes du skal være fornøyd med den sveisinga der Anders :!: Fint prosjekt, og ikke så vanlig med sorte V4er heller. Morsomt med et nytt prosjekt å følge :D
Jekkefestene på 95an min så ut til å være sveiset med ei fet larve på yttersiden av den delen som ligger mest horisontalt + litt her og der. Selv så dropper jeg å sveise de på igjen. Plasseres jekken (flaske/garasje-) riktig så er gulvet solid nok mener jeg.
Den syra som vaskes av med vann høres interessant ut. Så på et av disse bilprogrammene på Discovery for noen uker siden at de dusjet noe liknende over en hel bil som var sandblåst. Spylte av med vann :o Skulle hindre at bart metall rustet. Jeg ble litt skeptisk til å bruke vann på bart metall, men disse er jo ikke nybegynnere heller.