Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 20 Apr 2020, 17:12

Ja, det gikk litt fort i svingene, her.

Det er selvsagt 3/8' gjenger. Jeg fikk ordnet meg en borforlenger og et platebor for å lage hullet. Fikk vite på E. Lund, hvor jeg endte opp med å kjøpe en gjengetapp, at det skulle være 14.5 mm hull for 3/8' gjenger.

Image Image

Med litt utviding fra 1/4' til 8 mm av innfestingen til borforlengeren, fikk jeg montert på plateboret. Det ga jo et hull som endret seg fra 14 mm ytterst til 12 mm innerst (det var gradet i partall fra 6 til 20 mm). Jeg endte opp med å file den innerste delen til 14 mm. Det fungerte tålelig greit, men det ble litt tungt å gjenge, selv om aluminumen er ganske myk. Hullet ble ikke så rett som jeg hadde håpet på, så det kan være jeg må bytte rørstuss til en med litt lengre gjenger. Jeg prøver uansett slik den er, så finner jeg fort ut om det er tett.

Image Image

Glemte å ta bilde av hullet og gjengene...

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 20 Apr 2020, 18:31

Toppers :D . Bruk teflontape i gjengen, helt sikkert at det tettes.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby knut » 21 Apr 2020, 19:56

Den godeste Murphy (han med loven ;-)) er stadig ute når vi skrur gammal bil, har jeg erfart, men dette må jo bli veldig bra!
Artig at det skjer noe på forumet her igjen.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 24 Apr 2020, 19:20

Ja, Murphy er vel de fleste som skrus bil godt kjent med....

Her kommer en liten oppdatering på luftfilteret som hadde tilkoblingen til ventildekselet på feil side. Med et skrujern og noen små kutt med vinkelsliperen fikk jeg løsnet rørstussen. Så boret jeg hull på motsatt side, og fikk på en måte klinket rørstussen på der. Men det ble ikke helt tett, så jeg la på en sveis for sikkerhets skyld. Jeg fikk også kuttet ut en plugg til det gamle hullet.

Image Image

Så var det bare å sveise pluggen fast, og slipe rent.

Image Image

Strandmoe
Posts: 15
Joined: 07 Jan 2020, 14:39
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Strandmoe » 29 Apr 2020, 06:50

Ble jo riktig så fint :)

User avatar
Jenskp
Posts: 86
Joined: 10 Apr 2017, 09:57
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jenskp » 29 Apr 2020, 08:15

Ingen tvil om at du er løsningsorientert. Spennende å følge med på, og gode bilder som forklarer hvilke utfordringer du kommer borti. Interessant! :D

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 03 Oct 2020, 19:28

Da var det en ørliten oppdatering her. Fikk montert motoren i bilen i dag. Ny clutch-lamell (Sachs) og greier. Nå har jeg et problem med at jeg ikke får løst ut clutchen. Justeringsskruen er helt inne, og jeg får trykket clutchen/utløserlageret helt inn, men den løser ikke ut. Pedalen er ikke i bunn, så jeg vet at den er bra. Kan det være dette med de skims'ene jeg har hørt noen bruke med Sachs-lamell? Eller kan det være noe annet?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 04 Oct 2020, 07:33

Høres dessverre ut som om det er shimsproblemet ja.
Du kan jo forsøke med et et par skiver mellom slavesylinder og anlegget mot girkassen. Da får du litt lengre slaglengde

Det går med litt nennsom hånd og få på plass shims uten ta ut motoren.
Løsne boltene som holder trykkplaten via inspeksjonsluken og lirke på plass en og en shims ved hjelp av magnetstang eller lang tynn tang
Anders_O wrote:Da var det en ørliten oppdatering her. Fikk montert motoren i bilen i dag. Ny clutch-lamell (Sachs) og greier. Nå har jeg et problem med at jeg ikke får løst ut clutchen. Justeringsskruen er helt inne, og jeg får trykket clutchen/utløserlageret helt inn, men den løser ikke ut. Pedalen er ikke i bunn, så jeg vet at den er bra. Kan det være dette med de skims'ene jeg har hørt noen bruke med Sachs-lamell? Eller kan det være noe annet?

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 04 Oct 2020, 09:49

Kjedelig! Jeg foretrekker vel å ta ut motoren... Hvor mye skimsing er det snakk om? En vanlig stoppskive? Det vil nok ikke hjelpe å ta en skive bak slavesylinderen, da jeg mener den har mer å gå må, men at det utløserarmen som ikke går lenger frem.

Foreløpig har jeg bare prøvd å rugge bilen frem og tilbake når den står i gir. Da ser jeg at motoren roterer både med clutchen ute og inne. Skulle jeg prøvd med motoren i gang, i tilfelle det bare er snakk om marginal kontakt med clutchen?

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 04 Oct 2020, 14:31

Leste litt i denne tråden. Det kan også være utløserarmen


https://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?t=584


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest