Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby knut » 10 May 2018, 17:19

Sist eg fekk justert forstilling, fann ikkje verkstaden data for Saab 96, så dei hadde justert etter Saab 90. (Dei virka ikkje vanvittig begeistra for lause shims heller, alt er visst enklare i verda til macPerson...) Bilen vart uvant lett på rattet, litt vinglete og sjølvoppretta dårleg.
Heldigvis fekk eg med "målebrevet". Dermed visste eg nøyaktig kva hjulvinklar eg hadde, og kunne gå inn i tabellen i verkstadhandboka og sjonglere med shims etter den. Eg syntes resultatet vart ganske bra, og har køyrt med den slik i fleire år, utan unormal dekkslitasje.
Ein forstillingskontroll treng du vel uansett, etter å ha overhala alt. Sidan du har ei cirkapeiling på kvar shimsa skal vera, så kan kanskje dette vera vegen å gå?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 10 May 2018, 20:38

Flott tips, Knut. Da monterer eg tilbake shimsene slik de stod før demontering, så får jeg vente på fasiten når bilen er på veien og kan leveres til kontroll.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 02 Jan 2019, 21:11

Det går litt i rykk og napp med innleggene her. Siden sist har jeg gjort ferdig hjulopphenget fremme. Jeg forstod også at det ikke er bare bare å montere fjærene fremme uten et skikkelig fjærkompresjonsverktøy. Laget dette basert på verktøyet illustrert i verkstedshåndboken

Image Image

Så var det bare å skru så langt som nødvendig, og montere to fjærklemmer. Eller, det var hakket mer mikk fordi godset i fjærklemmene er så tykt at det ikke er mulig å montere de etter at fjæren er komprimert. Dermed måtte fjærklemmene monteres før komprimeringen. Heldigvis ble fjærene utspent nok etter montering på bilen at det var mulig å få klemmene av igjen!

Her er forstillingen ferdig montert med ny fjær og greier.
Image Image

Jeg har også demontert hele motoren i høst, og nå i juleferien satt jeg meg ned og målte forskjell i diameteren på sylinderne oppe og nede for å sjekke om dette var innenfor spesifikasjonene, eller og jeg måtte borre. Det er etter hva jeg forstår ikke oppgitt noe sted i verkstedshåndboken hva som er akseptabel forskjell, men en annen kilde (Engine builder's handbook, HP Books) foreslår at dersom målet er en grei ("decent") overhaling skal ikke forskjellen ("taper") overskride 0.100 mm. Ved hjelp av et hendig verktøy tilsalgs på Biltema kalt sylinderindikator fikk jeg målt forskjellen på hver sylinder ved å ta 3-4 mål oppe og 3-4 mål nede, regne ut snittene og beregne forskjellen. Hos meg var største forskjell på sylinder #1, og den var 0.019 mm, så godt under 0.100 mm.

Her er blokken strippet og børstet rein
Image

Jeg prøvde etter beste evne å hone sylinderne for å få til et slikt kryssmønster. Det gikk tålelig greit, men var vanskelig å ta bilde av.
Image

Toppen på blokken er heller ikke 100 %. Jeg er litt usikker på hvordan denne flaten skal se ut. Det er en del ruglete partier som i formen ser ut til å ligne diverse åpninger til kjølekanaler. Har dette noe med pakningen og anlegget på toppen å gjøre? Tror jeg må forhøre meg med et motorverksted om dette burde planes.

Image

Prikken over i'en kom tilslutt da jeg tok ut kamaksel og balanseaksel. Balanseakselen kjentes veldig slarkete ut i den bakerste foringen, mens kamakselen ikke hadde noe merkbart slark. Begge hadde uansett ødelagte lager - med mindre de gikk i stykker under demonteringen..
Image Image

Nye lager er bestilt hos GSV, og så må jeg finne noen som kan montere - og kanskje dobbeltsjekke at både balanseakselen og kamakselen er i brukbar forfatning. Det var alt for denne gang. Kommer tilbake med mer når blokken har vært ikke til verksted

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby knut » 10 Jan 2019, 20:56

Dette ser skikkelig seriøst ut!
Ellers er ikke du den eneste som har slitt med framfjørene. Du har kanskje sett denne? https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 11 Jan 2019, 16:52

Vakkert! :)

User avatar
Ola Bruset
Posts: 86
Joined: 11 Apr 2013, 19:32
Location: Sjetnemarka, Trondheim
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Ola Bruset » 02 Apr 2019, 23:07

Jøss,
det her er eit imponerende arbeidsstykke! Utruleg pent arbeid du gjer!
Min 96 (-64) var omtrent i samme tilstand som din da eg kjøpte den. Eg også skaffa sveiseapparat og prøvde meg fram sjølv til eg fekk taket på det. MEN: der stopper nok likskapen også. Min er ikkje i nærleiken så fin som din blir. Litt mangel på tolmod, skal vi skylde på det tru?

Når det gjelder malingspreparater på rusta understell og slikt så brukte eg mykje Owatrol for å mette rusta hugsar eg. Overmalte så med Arcanol iblanda Owatrol. Etter dette tre strøk rein Arcanol. Og Tectyl til slutt. Og det har faktisk holdt bra i 20 år det. Min bil står ute i sommarhalvåret og blir jevnlig brukt i allslags ver, så "stålmarken" har absolutt fått sjansen til å gå laus på den, uten å få skikkeleg bett, så langt iallefall. :-)

Eit tips til motoroverhaling (muligens litt seint?): Sjekk verkstadhandboka kva som er maks urundhet i sylindrane også. Det er ofte meir kritisk enn "taper" for om ringane skal tette skikkeleg. Mål i lengderetning av blokka og så på tvers og sjekk differansen. Toleranse bruker ligge rundt 0.05mm, men sjekk boka. Sylindrane blir nemlig urunde pga stempelet presses mot eine sida av sylinderen under kompresjonsslaget. Men ettersom det var lite taper her så er forhåpentligvis urundhet innafor også.

Lykke til vidare, det her blir knall! :-)

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 22 Oct 2019, 09:32

Takk for den, Ola!
Jeg har også brukt mye rustolje fra Owatrol under bilen, der hvor jeg ikke har byttet til nytt stål.
det har vært litt pause (6 måneder!) i prosjektet som følge av ymse husrelaterte aktiviteter, deriblant en planlagt flytting. Noen som har/vet om garasjeplass i Bergen, forresten?

Uansett, nå er motordelene i alle fall flyttet til kjelleren i mitt nye midlertidige husvære, og jeg er ivrig etter å få dem skrudd sammen igjen før jeg begynner å rote bort deler. I våres endte jeg opp med å levere både blokk og topper til en maskinforretning. De byttet lager til kam- og balanseaksel, sjekket og honet sylindere og slipte ventiler og ventilseter. (bilder kommer)

Nå er jeg i gang med å montere stempel med nye ringer, osv. Og når jeg putler med slikt begynner jeg ofte å tenke på hva jeg skulle gjort av oppgraderinger, når først motoren er ute, og ting er lett tilgjengelig. Blant annet husker jeg at jeg for mange år siden vurderte å bytte innsug til et slikt som kunne ta en 2-ports Weber (fant et på finn nå til 1000 kr). Det ble aldri noe av da, men kanskje nå?

Så prøver jeg å lese meg litt opp, og ender som regel med å bli mer forvirret. Hvilken Weber - 32/32, 32/36, DGAV, DGV? Jeg har automatchoke på min FoMoCo, men det ser ikke ut til å være så vanlig på Weber sine 2-portere. Må jeg mekke mine egne overganger for gass-staget, og burde jeg bytte både kamaksel og eksos for at det skal være noen vits. Gir det i det hele tatt noen mening å sette på en flott 2-ports Weber uten å røre resten av motoren/eksosen? Og så var det snakk om en adapterplate mellom innsug og forgasser minnes jeg...

Råd mottas, og oppdateringer kommer!

Alex B
Posts: 45
Joined: 05 Jul 2013, 22:35
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Alex B » 04 Nov 2019, 21:55

Weber 32/36. DGV er med manuell choke, DGAV med automatchoke. Forskjellen merkes, spesielt når man kjører med en eksos med større diameter enn den standard pipe med sugerørstørrelse. Mellomsplate som monteres mellom innsug og forgasser gjør det samme som den plate som brukes ifm en enkelforgasser, vevhusventilasjon og bremseforsterker.

Alex
1975 96: 5-års prosjekt i langt over 5 år;
1983 99: sendt til donorhimmelen i 2007 etter 16 år eierskap;
1994 9000 Aero; endring til delebil;
1996 9000 Aero; dagens arbeidshest;
1973 Sonett III; morobilen;
2002 9-5 Aero; Mors barnetransportør.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 31 Mar 2020, 16:31

Da har jeg etter et relativt langt avbrekk (virker å være noe jeg skriver ganske ofte...) omsider fått tatt noen bilder av progresjonen. Takk til Alex for bra info om Weber. I forbindelse med et planlagt besøk fra England klarte jeg å bestille både et (dobbelt) innsug og ny forgasser, slik at det kunne fraktes i min fetters håndbagasje over Nordsjøen. Sparte i alle fall noen kroner på frakt. Innsuget kjøpte jeg av denne engelskmannen, og forgasseren m/luftfilter kjøpte jeg fra Fast Road Cars i Wales. Det ble manuel chocke, så da får jeg finne en måte å legge kabelen inn i kupeen. Det kom også med diverse ombyggingsdeler til selve gassdraget, men usikker på hvor komplett det er for å passe rett på bilen (selv om de påstod at det skulle den)..

Image

Jeg har også fått skrudd sammen mesteparten av motoren, slik at den er klar til lakkering.

Image Image

Til min store overraskelse så var jammen Lakkspesialisten i Åsane åpen, selv i disse nedstengingstider, så da ble det en tur dit i går for litt innkjøp.

Både blokk, topp og alle deler har blitt vasket, skrubbet og stålbørstet, men jeg får ikke vekk all rusten. PLanen var å ta på "rustmelk", som anbefalt her inne, men slik melk hadde de ikke på den butikken, og jeg gadd ikke surre rundt på leit. Så da ble det Brunox i stedet, 2K syregrunn etterpå og 1K blå polyuretanlakk på toppen. Alt etter anbefaling fra lakkfolka. Jeg var litt usikker på om man kan ta syregrunn utenpå Brunox, men nå er nå Brunoxen lagt på, så da for det bare stå til. Prøvde å legge et tynt lag.

Om alt går etter planen kan jeg legge syregrunn og blåfargen i morgen.

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 01 Apr 2020, 20:25

Steike! To poster på to dager. Her går det så raskt at ingen rekker å lese den ene, før det renner på med en ny. I dag fikk jeg syregrunnet og lakkert motoren blå. Den ble riktig så fin, synes jeg.

Her er med nylig påført grunning
Image

og her er med to strøk blå lakk. Fargen er Ford engine blue (RAL 5010)
Image Image

Image Image


Neste på programmet blitr vel å montere forgasser, kjøleslanger, tenningsdeler osv.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest