Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 14 Jun 2017, 14:35

En liten oppdatering på motoren.
Eg hadde av toppen til sylinder 3 og 4, og så at innsugsventilen på sylinder #4 (den med lavest kompresjon) hadde noen merker her og der. Blant annet et 7-8 mm langt "ruglete" parti som dekket hele anleggsflaten. Etter sikkert 2 timer med manuell ventilsliping, med tilhørende ømme håndflater, så det langt bedre ut - nærmest perfekt. Ventilen sitter nå merkbart "dypere" i setet enn før, men vet ikke om det betyr noe. Testet om den var tett ved å helle white spirit oppi (hadde ikke rødsprit), for å se om det lakk ut. Det gjorde det ikke. I alle fall ikke i løpet av den timen eg lot det stå.

På med ny toppakning og fulladet batteri. Ny kompresjonstest - og voila (!) - nøyaktig samme kompresjon. 8 bar. Kjedelig!!

Jo mer olje eg spruter inn, jo bedre kompresjon, men det gjelder for så vidt alle sylinderne. Er det noe eg misforstår her? Er det en tilmålt mengde olje som skal til?

En sprut med oljekannen gjorde lite utslag (~0.5 bar), men fire-fem sprut gjorde stor forskjell (~2 bar). De andre sylinderne fikk eg også opp 1-2 bar med 4-5 sprut olje. Finnes det andre måter å feilsøke - evt finne ut om det er topp eller blokk som er synderen?

La ellers merke til at sylinderne (3 og 4) så usedvanlig bra ut, og at det nærmest ikke var antydning til "leppe" øverst på sylinderen - slik det pleier å være på eldre motorer.

Har lurt på å skaffe meg et sånt mikrometer til å måle slitasje og ovalitet i sylinderen - men hvorvidt toppen/ventilene er tett får jeg ikke målt med den.

Å levere inn toppene til sliping og ventilarbeid har eg ikkje lyst å gjøre dersom det ikke er der feilen ligger.

Noen tips til feilsøking blir mottatt med glede!

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby knut » 15 Jun 2017, 17:17

Det virkar til å vera smått med V4-ekspertise på forumet for tida.

Sjølv har eg altfor liten praktisk erfaring, men reint instinktivt ;) tenkjer eg at fire-fem sprutar frå ei oljekanne (pumpekanne) vil fylle sylindrane såpass at det reduserer sylindervolumet, og dermed gjev auka kompresjon. Den 60 graders v-formen gjer jo at stempelringane blir liggande på skrå. Kanskje oljen samlar seg "nederst", og at ein sprut blir for lite til å tette rundt heile stempelet?

Vi får håpe dei som kan V4 melder seg snart. Viss ikkje, kan du jo prøve forumet til saabklubben.se.
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Eimund
Posts: 294
Joined: 11 Oct 2012, 11:31
Location: Sandnes
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Eimund » 16 Jun 2017, 21:15

Hvis du får opp kompresjonen med olje i sylinder er det stempelfjærene som ikke tetter. Må nok hvertfall til med en honing og nye stempelfjærer. Hvis måla er utfor toleransene må det nok bores og nye ød stempel.
Mvh
Eimund Lunde

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 19 Jun 2017, 10:39

Ja det blir vel sånn. Da får eg skaffe meg et sånt sylinder-mikrometer.
Fortsettelse følger.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 17 Aug 2017, 14:25

Dersom du trenger deler så er det delesalg på Råtun på søndag.

https://www.facebook.com/events/1877081 ... 8834342052

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 07 May 2018, 20:45

Etter en stilleperiode både med bil og forumaktivitet, er jeg så vidt kommet i siget igjen - akkurat nå som båtpussesesongen er igang. Har fått tak i en kompressor, lakksprøyte og noe "brukt" lakk fra finn, og har fått lakkert både motorrom og diverse andre smådeler. Til og med fått skrudd noen deler tilbake på bilen - noe som føltes helt eiendommelig bra ettersom det begynte å hope seg opp alvorlig mange kasser med deler i rundt omkring. Her er motorrommet lakket, og noen deler skrudd på plass
Image
Jeg er så vidt begynt å montere forstillingen også, og da dukket problematikken med hjulstilling opp. Den øvre bærearmen hadde nemlig noen slike skims bak boltene. Jeg buntet de sammen og merket de godt da jeg skrudde av forstillingen, men nå lurer jeg litt på om jeg har rotet det til likevel. Hva er den praktiske nytten av disse skimsene, og hvor religiøse på skimsingen pleier folk å være når de re-monterer øvre bærearm? Jeg har fire bunter med skims. To tykke (ca 5 og 7 mm) og to tynne (2 og 3) mm. Jeg har notert at de to tykke skal på samme side, og de tynne på den andre siden. Kan det stemme? Burde det ikke være symetrisk på hver side (høyre-venstre)? Tips mottas med takk!
Image
Et annet bærearmanliggende er foringene - som er nye. I verkstedshåndboken står det at brakettene med foringer skal ha en gitt vinkel i forhold til bærearmen:
Image Image
Hvordan skal dette justeres? Jeg monterte brakettene ("konsollene") på bærearmene ("svängarmer") uten å tenke på eksakt vinkel, men ser jo at det med litt håndemakt går an å endre vinkel på braketten etter den er montert. Vil ikke dette gnukke seg til når bilen blir tatt i bruk?

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jonsjøl » 08 May 2018, 07:26

Skal igang med nye foringer der selv så dette hadde vært kjekt og vite :D


Btw motor rommet så bra ut :D
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
knut
Posts: 271
Joined: 12 Nov 2012, 20:34
Location: Valdres
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby knut » 08 May 2018, 16:28

Camber og castervinkel blir stilt inn ved hjelp av shims under innfestinga av øvre bærearm. I verkstadhandboka mi er det (ei noko omstendeleg) forklaring på korleis vi forandrar hjulvinklane ved å setja inn eller ta bort shims (mellanlägg):

Image

Når det gjeld desse gummiforingane og vinklar mellom bærearm og konsollar er eg meir i tvil... Eg valde å montere dei i så rett vinkel eg greidde. Likevel knirka det stygt til å begynne med. Andre har eg høyrt ventar med å dra til mutrene til bilen står på hjula att. Kanskje det er både enklare og lurare?

Elles er eg litt misunneleg på dette reine motorrommet, ja...
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 08 May 2018, 20:01

Takk for svar!
Den tabellen har eg sett i verkstedshåndboken. Ser ikke bra ut!

Etter hva jeg kan forstå, er hjulstillingen noe som justeren med alle hjulene på bakken. Dermed blir det kanskje å montere disse bærearmene og tilhørende braketter uten skims i første omgang - og dermed elegant dytte problemet forran seg..

Når det gjelder foringene, kan det se ut til at eg må belage meg på endel knirking, som du nevner, Knut. Mine bolter er ferdig strammet og alt.

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 09 May 2018, 06:18

Jeg hadde en V4 en gang som var helt "umulig" på styringen. Svampete og veldig tung å styre.
Der viste det seg at det ikke var montert shims i det hele tatt.
Neste eier oppdaget det, og fikk justert opp dette. Ble som en ny bil.


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest