Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 03 Jan 2017, 21:36

Etter en lang pause fra dette prosjektet, er jeg omsider i gang igjen. Nå er også høyre hjulbue bak ferdig sveiset, og jeg har flyttet meg fremover. Et par småhull i gulvet (ved festebraketten til sikkerhetsselen) er fikset, og jekkfestene på begge sider bal er byttet. Her er festet på høyre side:
Image

Jeg endte opp med å lime det fast, og sveise et par punkter (etter bildet ble tatt). Når det gjelder undersiden frem til fremre jekkfester (må også byttes) gjenstår det å gå over alt sveisearbeid med Por-15, fuging av alle sveisene, og så grunning. Deretter tenkte jeg å legge på tektyl eller noe tilsvarende.

Planen min er å gjøre en god del ferdig bak, før jeg går videre fremover. Altså tenkte jeg å montere bakstillingen mm, før jeg sveiser mer rust fremover.

Det jeg også må forholde meg til er hvordan jeg skal behandle den nye bakplaten, samt ymse flekker på selve karosseriet slik som her:
Image

Det er vel en ca 10 sånne småflekker med overflaterust rundt om på karosseriet. Ellers ser lakken hel ut.

Planen min var å slipe de ned til bart metal, gå over med en roterende stålbørste, vaske med aceton, ta på Brunox e.l., og så legge et par lag 2K Epoxy grunning (kjøpte sånne fra Haagmans på boks). Hvordan høres det ut?

Bakplaten er så langt bare grunnet med syregrunning, men er at det er kommet frem litt rust fra sveisen. Tenkte kanskje å gjøre samme opplegg med epoxy-grunning på den også.

Sparkel kan jeg vel legge oppå Epoxyen, når det tid kommer?

Neste oppgave blir dørene. Førerdøren ser virkelig ille ut, og jeg tviler på om det er noe vits å prøve å reparere:

Image

Image

Image

Noen som har en ekstra førerdør å selge?
Trenger også bakskjermer på begge sider...

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Morten S. » 03 Jan 2017, 22:58

Jeg har en førerdør i grei stand mht rust, men den må slipes ned før lakking. Er mest overflaterust på yttersiden.
Kan se om jeg har bakskjermer også.

Image

Image

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 04 Jan 2017, 13:30

Alle tiders Morten!
Skal finne frem bakskjermene idag, og vurdere potensialet.
Kan sende en PM seinere,

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jonsjøl » 04 Jan 2017, 15:52

Imponerende arbeid!
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 04 Jan 2017, 22:56

Eg har et generelt rust/sveis/lakk/grunning spørsmål på overflater som er synlige og skal lakkeres .

Hva pleier dere å gjøre når dere har sveiset et stykke frisk stål fast i gammelt (litt overflaterust), men OK stål?

Flere av mine friske stålbiter, inkl sveiser, har også fått litt rust på seg. Noen har stått ubehandlet i flere måneder. Eg ville legge på 2K epoxygrunning, men hva gjør eg med rusten? Har en roterende stålbørste, men får ikke vekk absolutt alt.

Brunox'en eg kjøpte var noe skikkelig kliss. Trodde det skulle være en sånn rustmelk, men er visst en slags all-inn-one, rustomformer+grunning (epoxy). Den ser heller ikke ut til å feste særlig godt på bart stål heller, og det virker meningsløst å legge 2K epoxy utenpå.

Noen råd?

Har ikkje sandblåser, så det er ikke et alternativ:)

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jonsjøl » 04 Jan 2017, 23:09

Jeg bruker rust melka fra wurth. Grunner og legger fyller for å fjerne eventuelle defekter.
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 05 Jan 2017, 09:07

OK. Takk for tipset.
Flott arbeid du holder på med, forresten!

Det er jo helt virrvarr å finne ut hva som er best å legge under epoxy-primer. Ser det er endel folk (i cyber space) som klager over av epoxy får dårlig heft når den legges over ruststopper. Noe med syreinhold i epoxy-primere - uten at eg helt forstår akkurat hva det betyr. Sandblåsing til det er null rust virker å være det som en anbefalt, men det er ikke aktuelt for meg.

Det nest beste er kanskje å forsøke å kjemisk fjerne rusten, istedet for å nøytralisere den. Ferro-bet kanskje ??

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jonsjøl » 05 Jan 2017, 10:27

Beste er selvsagt og blåse det rent men det er ett helvetes søl. Jeg ville nok pusset ned så godt det lot seg Gjøre med stål børste på drill. Lagt rust melka fra wurth over å pusset denne litt etter herding å lagt 2k epoxy. Finnes like mange meninger om rust som det finnes folk. Finn noe som du føler deg vell med.. på understell OL. Bruker jeg owatrol å skipsmaling :)
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”

User avatar
Anders_O
Posts: 76
Joined: 11 Dec 2012, 09:29
Location: Bergen
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Anders_O » 09 Jan 2017, 19:51

OK.
Takk for tipsene jonsjøl! Pga nye EU regler i fjor, så får ikke vi vanlige private lenger kjøpe kjemikalier på Wurth - angivelig fordi deres kjemikalier ikke er merket med blindeskrift... så sa i alle fall selgeren eg snakket med. Ja ja, sånn rustmelk må jo være relativt generiske greier, uavhengig av produsent. Foreløpig har eg tatt på det Brunox-klinet, men spørs om eg ikkje sliper det av igjen, når 2k epoxygrunning skal på. Nå er det vel uansett litt i kaldeste laget for lakking.

For øvrig er eg kommet et lite hakk lenger på bilen. Begge jekkfestene bak er ferdig sveist, og karosseriet må regnes som fritt for rust frem til de fremre jekkfestene. Høyre hjulbue bak har fått karosserikitt og lakk, og begge de bakre hjulbuene har fått et strøk med understellsmasse.

Image

Image

Da er neste steg montering av bakstilling - som så sånn ut da eg plukket den ned for over et år siden.

Image

Image

Image

Eg har gjort en tålelig innsats for å fjerne gammel understellsmasse fra akslingen, pusset vekk litt smårust og lagt på et lag Brunox epoxy. I tillegg tok eg ut den store foringen på midten, som eg tanke å bytte til en ny. Om den var dårlig eller ikkje aner eg ikkje, men det virket fornuftig å bytte den nå som akslingen lå så greit på benken.

Image

Image Image

Alle deler til bremsene må byttes, utenom håndbrekkwiren. Etter litt rekognosering på nettet virket det som om veteranshop.se var et greit sted å bestille slikt fra. Foringen til bakakselen får eg vel bestille fra GSV eller den svenske saabklubben. Vet ikke hva som er lettest.

De øvrige 4 foringene som sitter på de to bærearmene virker klin umulig å få ut, så de lar eg stå enn så lenge. Noen måte å finne ut om de er dårlige?

Til sist er det fjæringene og støtdemperene. Ser de har originale Monroe dempere og fjærer på nettet til henholdsvis 300 og 500 kroner stykket (eks MOMS). Altså 2000 kroner for alt, inkludert MOMS. Det er jo ikkje så ille det, men er det egentlig nødvendig - bortsett fra at det ser flott ut (før skjermen kommer på i alle fall)? Finnes det en bra måte å sjekke om de er i orden?

User avatar
Jonsjøl
Posts: 172
Joined: 24 Dec 2016, 12:14
Contact:

Re: Den lille sorte

Postby Jonsjøl » 09 Jan 2017, 20:18

Det de selger på wurth holder ofte høy kvalitet! Skulle du trenge noe der så bare si ifra :) jeg får kjøpt alt der :) stå på med det flotte arbeidet
“If you don’t find the time, if you don’t do the work, you don’t get the results.”


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest