Den lille sorte

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav knut » 10 mai 2018, 17:19

Sist eg fekk justert forstilling, fann ikkje verkstaden data for Saab 96, så dei hadde justert etter Saab 90. (Dei virka ikkje vanvittig begeistra for lause shims heller, alt er visst enklare i verda til macPerson...) Bilen vart uvant lett på rattet, litt vinglete og sjølvoppretta dårleg.
Heldigvis fekk eg med "målebrevet". Dermed visste eg nøyaktig kva hjulvinklar eg hadde, og kunne gå inn i tabellen i verkstadhandboka og sjonglere med shims etter den. Eg syntes resultatet vart ganske bra, og har køyrt med den slik i fleire år, utan unormal dekkslitasje.
Ein forstillingskontroll treng du vel uansett, etter å ha overhala alt. Sidan du har ei cirkapeiling på kvar shimsa skal vera, så kan kanskje dette vera vegen å gå?
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 57
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 10 mai 2018, 20:38

Flott tips, Knut. Da monterer eg tilbake shimsene slik de stod før demontering, så får jeg vente på fasiten når bilen er på veien og kan leveres til kontroll.

Brukeravatar
Anders_O
Innlegg: 57
Registrert: 11 des 2012, 09:29
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Anders_O » 02 jan 2019, 21:11

Det går litt i rykk og napp med innleggene her. Siden sist har jeg gjort ferdig hjulopphenget fremme. Jeg forstod også at det ikke er bare bare å montere fjærene fremme uten et skikkelig fjærkompresjonsverktøy. Laget dette basert på verktøyet illustrert i verkstedshåndboken

Bilde Bilde

Så var det bare å skru så langt som nødvendig, og montere to fjærklemmer. Eller, det var hakket mer mikk fordi godset i fjærklemmene er så tykt at det ikke er mulig å montere de etter at fjæren er komprimert. Dermed måtte fjærklemmene monteres før komprimeringen. Heldigvis ble fjærene utspent nok etter montering på bilen at det var mulig å få klemmene av igjen!

Her er forstillingen ferdig montert med ny fjær og greier.
Bilde Bilde

Jeg har også demontert hele motoren i høst, og nå i juleferien satt jeg meg ned og målte forskjell i diameteren på sylinderne oppe og nede for å sjekke om dette var innenfor spesifikasjonene, eller og jeg måtte borre. Det er etter hva jeg forstår ikke oppgitt noe sted i verkstedshåndboken hva som er akseptabel forskjell, men en annen kilde (Engine builder's handbook, HP Books) foreslår at dersom målet er en grei ("decent") overhaling skal ikke forskjellen ("taper") overskride 0.100 mm. Ved hjelp av et hendig verktøy tilsalgs på Biltema kalt sylinderindikator fikk jeg målt forskjellen på hver sylinder ved å ta 3-4 mål oppe og 3-4 mål nede, regne ut snittene og beregne forskjellen. Hos meg var største forskjell på sylinder #1, og den var 0.019 mm, så godt under 0.100 mm.

Her er blokken strippet og børstet rein
Bilde

Jeg prøvde etter beste evne å hone sylinderne for å få til et slikt kryssmønster. Det gikk tålelig greit, men var vanskelig å ta bilde av.
Bilde

Toppen på blokken er heller ikke 100 %. Jeg er litt usikker på hvordan denne flaten skal se ut. Det er en del ruglete partier som i formen ser ut til å ligne diverse åpninger til kjølekanaler. Har dette noe med pakningen og anlegget på toppen å gjøre? Tror jeg må forhøre meg med et motorverksted om dette burde planes.

Bilde

Prikken over i'en kom tilslutt da jeg tok ut kamaksel og balanseaksel. Balanseakselen kjentes veldig slarkete ut i den bakerste foringen, mens kamakselen ikke hadde noe merkbart slark. Begge hadde uansett ødelagte lager - med mindre de gikk i stykker under demonteringen..
Bilde Bilde

Nye lager er bestilt hos GSV, og så må jeg finne noen som kan montere - og kanskje dobbeltsjekke at både balanseakselen og kamakselen er i brukbar forfatning. Det var alt for denne gang. Kommer tilbake med mer når blokken har vært ikke til verksted

Brukeravatar
knut
Innlegg: 265
Registrert: 12 nov 2012, 20:34
Sted: Valdres
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav knut » 10 jan 2019, 20:56

Dette ser skikkelig seriøst ut!
Ellers er ikke du den eneste som har slitt med framfjørene. Du har kanskje sett denne? https://www.youtube.com/watch?v=MaRD9NBdPqk
-72 96V4 -57 Ferguson FE35 -11 DS3

Brukeravatar
Morten S.
Innlegg: 2430
Registrert: 28 okt 2012, 15:21
Sted: Sandefjord
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Morten S. » 11 jan 2019, 16:52

Vakkert! :)

Brukeravatar
Ola Bruset
Innlegg: 84
Registrert: 11 apr 2013, 19:32
Sted: Sjetnemarka, Trondheim
Kontakt:

Re: Den lille sorte

Legg innav Ola Bruset » 02 apr 2019, 23:07

Jøss,
det her er eit imponerende arbeidsstykke! Utruleg pent arbeid du gjer!
Min 96 (-64) var omtrent i samme tilstand som din da eg kjøpte den. Eg også skaffa sveiseapparat og prøvde meg fram sjølv til eg fekk taket på det. MEN: der stopper nok likskapen også. Min er ikkje i nærleiken så fin som din blir. Litt mangel på tolmod, skal vi skylde på det tru?

Når det gjelder malingspreparater på rusta understell og slikt så brukte eg mykje Owatrol for å mette rusta hugsar eg. Overmalte så med Arcanol iblanda Owatrol. Etter dette tre strøk rein Arcanol. Og Tectyl til slutt. Og det har faktisk holdt bra i 20 år det. Min bil står ute i sommarhalvåret og blir jevnlig brukt i allslags ver, så "stålmarken" har absolutt fått sjansen til å gå laus på den, uten å få skikkeleg bett, så langt iallefall. :-)

Eit tips til motoroverhaling (muligens litt seint?): Sjekk verkstadhandboka kva som er maks urundhet i sylindrane også. Det er ofte meir kritisk enn "taper" for om ringane skal tette skikkeleg. Mål i lengderetning av blokka og så på tvers og sjekk differansen. Toleranse bruker ligge rundt 0.05mm, men sjekk boka. Sylindrane blir nemlig urunde pga stempelet presses mot eine sida av sylinderen under kompresjonsslaget. Men ettersom det var lite taper her så er forhåpentligvis urundhet innafor også.

Lykke til vidare, det her blir knall! :-)


Gå tilbake til «Biler og prosjekter»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest