Page 5 of 6

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 10 Aug 2016, 14:33
by Hjelle
Kort svart; ja og ja.
Er pakning mellom glas og lyktehus, denne er faktisk å få taki hjå Saab enno, art 9521881 - kostnad ca 300kr.

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 21 Aug 2016, 22:39
by Kjetil
Takk for tips Hjelle :!:
Radioen smatt lett ut ved hjelp av to små skrutrekkere.

Image

Videre så fulgte jeg sånn omtrent beskrivelsen i denne tråden: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... ot-working
Jeg gikk over også andre loddepunkter som så dårlige ut.

Image

For å komme litt bedre til tok jeg printkortet ut av chassiet: 4 skruer i hjørnene + en "vriompeis" i midten. En enkel jobb, som hadde vært enda enklere hvis ledningene bare hadde vært litt lengre.

Image
Jeg vet ikke hva som egentlig var feil, men nå virker ihvertfall både radio, kasettspiller og cd-spiller :D

Image

Strømforsyningen til EDU-display (under speedometeret) og temp+tankmåler er fortsatt ustabil, og i dag virket ikke disse i det hele tatt. Det virker som om disse har et felles punkt (jording?) hvor det er dårlig kontakt. noen som vet hvor dette kan være? Er det enklest å ta ut instrumenthuset for å se, og hvordan komme til på baksiden?

Jeg har også skiftet kupeluftfilteret, men jeg synes ikke det passet helt. Var liksom litt for romslig :? Det var for øvrig også det gamle som satt der fra før. Mulig det mangler en skinne eller noe nedi der det skyves ned, men jeg tror jeg får løst det med litt pakning på rull som limes på kantene på det nye filteret.

Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 28 Aug 2016, 22:20
by Kjetil
Fikk en god mekkedag ute i sola på lørdag[emoji3]

Image

Lyktene fikk seg en velfortjent innvendig vask. Rusk, støv og skitt hadde samlet seg, i tillegg til dårlige lyseffekter så det heller ikke så bra ut. I skiftende temperatur, og ved vask har det kommet fuktighet inne i lyktene, så pakningene ble rengjort, og en god massasje med en blanding av glyserol og rødsprit. Det vil fort vise seg om dette er nok, eller om det må nye pakninger til.

Radioreparasjonen viste seg å ikke være så vellykket allikevel[emoji19] Det ble dermed en tur på lageret på garasjeloftet hvor jeg fant igjen en tidsriktig Pioneer fra 90-tallet. Saab har vært så forutseende å legge til rette for montering av uoriginal stereo. Fra forsterkeren under setet har de trukket høytalerledningene tilbake igjen bak dashen, hvor de har laget en skjøt med ISO- koblinger.

Image

Det var dermed bare å koble til to ISO- kontakter - en for høytalere, og en for strøm og sånt. De to øverste til venstre på bildet under.

Image

Funker fint den gamle Pioneeren[emoji3]

Image

Er det forresten noen som vet hvordan lyspære i knappene til ac byttes - for det skal vel være lys i de?

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 28 Aug 2016, 22:43
by Kjetil
Gjorde et forsøk på å fikse strømmen til ECU- displayet og temp/tankmåler.

Image

Fant ingen synlige feil, men de to multikontaktene på baksiden av instrumentpanelet ble tatt av og på og fikk seg en dusj med kontaktspray. Første oppstart og kjøretur var oppløftende[emoji2]

Image

I dag derimot så det litt mørkere ut[emoji45]

Image

Irriterende med sånne feil som kommer og går [emoji19] Må nok prøve å finne et koblingsskjema og legge opp en ekstra jordingsledning, og satse på at det løser problemet, ev ta ut hele instrumentpanelet og sjekke om det er noen dårlige koblinger der. Blir noen timers jobb som må gjøres på nytt[emoji15] , men går nok raskere neste gang, når jeg vet hvordan alt er festet.

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 04 Sep 2016, 22:12
by Kjetil
Det ble en ny runde for å fikse instrumentene før helga. Fant ut at det ikke bare var instrumentene dette skapte problemer for, også kjølevifta kuttet samtidig med instrumentene, og det er litt mer upraktisk [emoji19]. ECUn gir signaler både til kjølevifte, tankmåler og temperaturmåler. Denne gangen tok jeg derfor helt ut instrumenthuset, og renset alle kontaktpunkter. I tillegg la jeg opp en ny jordingsledning. Vet ikke akkurat hvor feilen var men nå virker alt hele tiden[emoji2]

Image

Jeg kjørte 84 mil i løpet av helga, og instrumenter og kjølevifte virker fortsatt, så endelig anser jeg problemet som løst[emoji2]

0,66 liter per mil anser jeg som veldig bra! Ble litt overrasket over at den ikke bruker mer[emoji41]

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 04 Sep 2016, 22:22
by Kjetil
Ble handlet litt til 9000 i Norrköping i dag også. "Som ny" høyre frontlykt, 2 st el antenner som nesten ser ubrukte ut, hvor forhåpentligvis minst en virker. På kjøpet fikk jeg også 2 releer til sentrallåsen, forhåpentligvis av riktig type og som forhåpentligvis virker.

Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 05 Sep 2016, 16:51
by Kjetil
Image

Fett på felgen[emoji45] Kan vel ikke bety noe annet enn ødelagt drivknutemansjett. Kjekt å ha noe å drive på med[emoji19]

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 16 Sep 2016, 18:36
by Kjetil
Nå er ny el-antenne på plass, som virker :!: Får ihvertfall brukt den fram til nyttår da det blir slutt på FM-signaler :roll:
Bytte av rele til sentrallåsen var også vellykket!, nå virker den hver gang :D

Kanskje på tide å bytte bil :?: :?

Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 07 Nov 2016, 11:48
by Kjetil
I går ble vinterhjulene satt på. Synes egentlig ikke disse felgene er noe fine, men da jeg fikk de på var det ikke så ille allikevel [emoji3]. Veldig praktiske som vinterfelger også!

Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 07 Nov 2016, 12:13
by Sigge
Synes de 3-eikede er penere enn jubileumsfelgene. Foretrekker selvsagt 16" variantene. Har ett sett ekstra jubileumshjul på piggfrie dekk liggende som jeg ikke har bruk for om du skulle være interessert.