Page 4 of 6

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 01 Jun 2016, 16:05
by Kjetil
Takk for det Peter, men ser kanskje ut til å være mere enn det virkelig er[emoji6]. Når jeg tenker tilbake, så hadde jeg nok ikke begynt på denne hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag. Uansett, kan ikke gi meg nå, nyvist og greier[emoji2] Er fortsatt noen elektriske utfordringer som må løses, er ikke så enkelt med disse moderne high-tech bilene[emoji6]

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 02 Jun 2016, 15:48
by 96GT
Nok like bra at man ikke vet alt i forkant... hadde nok stoppet mange prosjekter...

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 19 Jun 2016, 01:00
by Kjetil
Tja..., de elektriske "utfordringene" blir ikke borte av seg selv :!: Kan vel heller si at de utvikler seg litt :?
1: Sentrallås
Sikringen ryker. Ikke med en gang, men etter hvert. Kan kanskje ha sammenheng med nr 3/4. Når den virker, virker den ikke på høyre fordør. Dette kan ha sammenheng med nr 2. Har også sett at det kan være relèet. Kan visstnok hjelpe å lodde om kontaktpunktene i det.
2: Varsellys for "åpen dør" HF
Det er vel en microbryter i tilknytning til dørlåsen, påvirker denne både sentrallås og varsellys for åpen dør?
3: Interiørlys
Samme sikring som sentrallås
4: Innstigsbelysning i venstre bakdør
Ledningsbrudd eller lysbryter tipper jeg. Samme sikring som sentrallås, men virker heller ikke tiden før sikringen ryker.
5: El-antenne
Har tatt den fra hverandre, renset og smurt. Motor går, så er nok tannhjulene som er litt for mye slitt. Hadde vært fint å fått den til å virke.
6: EDU-display (kjørecomputer)/radio
Av og til lyser displayet i radioen veldig svakt når jeg slår den på, samtidig lyser EDU-displayet litt svakere, og angir batterispenningen til type 9V selv om batteriet er fulladet. Dette skjer når jeg starter og går som oftest over av seg selv etter en stund.

Tror enkelte av disse feilene kan henge sammen, men er det noen som har noen tips eller ideer tar jeg gjerne imot det!

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 26 Jun 2016, 22:27
by Kjetil
Fikk til noen korte økter mellom regnskurene i dag :D
Har snakket med Saab-professorn`, og fått noen gode tips.
1
Tips: Vanlig feil er at mekanismen-overføringene på bakdørene går tregt, smøring og litt større sikring løser problemet.
Stemmer også på min bil, så dørtrekkene ble demontert, og overføringene smurt med WD-40. Byttet fra 15A sikring til 25A, burde kanskje holdt med 20A, men det hadde jeg ikke. Nå funker ihvertfall sentrallåsen :D (-høyre fordør :( ) Før jeg monterer dørtrekket skal jeg smøre med noe litt mer varig smøremiddel enn WD-40.Image
2
Tips: I dørlåsen sitter en liten magnet som fungerer som giver til microbryteren, den faller ofte ut av holderen. Microbryteren er det sjelden feil på. Image
Ikke lett å se noe, men for meg ser det ut som om magneten sitter på plass, så problemet er uløst. Microbryteren er den blå med to sorte ledninger, magneten sitter i den hvite plastdingsen, delvis skjult bak gummibelgen på sentrallåsmotoren. Kan kanskje være ledningsbrudd eller dårlig kontakt i koblingene, men hvor begynner jeg :?
6
EDU-display viser lav spenning. Tips: En vanlig "feil", som ikke er feil. La det være.
Da jeg prøvde radioen i dag virket også den som den skulle, cd-spiller virker også, og jeg måtte selvfølgelig på garasjeloftet for å finne fram en gammel kassett. Status Quo spilte utmerket fra en gammel Saab-kasettspiller [emoji38]
Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 04 Jul 2016, 13:49
by Kjetil
[emoji38]
Haha 1, 2 og 3 LØST
Demonterte dørlåsen i går for å se nærmere etter hvordan microbryter og magnet satt, noe kunne jo ha kommet ut av stilling, og ev teste på benken. For å få den ut av døra måtte jeg løsne på ledningene. Jeg stusset litt da jeg så på kontaktene - den med gul prikk fra sentrallåsmotoren var koblet til den helgrå kontakten, og den helgrå fra microbryteren var koblet mot den helgule kontakten. Fargekodene på ledningene var det heller ikke noe særlig god match i mellom. Byttet derfor om på kontaktene :idea: og vipps - det funket :!:
Hadde tydeligvis vært noen inne i døra før meg :roll:
Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 04 Jul 2016, 22:45
by 99turbo
Beste quick fix på lenge, lenge leve enkle løsninger :lol:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 05 Jul 2016, 10:03
by Stein Are
Hehe, herlig!

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 14 Jul 2016, 00:39
by Kjetil
Nå når alt (nesten) funker og skiltene er på er det på tide søke etter ny eier til bilen. Rekker ikke å sette på dørpanelene og annonsere før ferien, men er det noen her på forumet som er interessert er det bare å sende melding. Annonse på Finn kommer i August.
Har funnet ut at det blir for mye å holde orden på, og trenger litt penger til de andre prosjektene også......

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 07 Aug 2016, 18:14
by Kjetil
I dag fikk jeg endelig på dørtrekkene. Begynte også å polere, men selfølgelig begynte det å regne[emoji45]

Image

Håper å få solgt den før Saabmarknaden i Norrköping slik at jeg har litt ekstra penger å bruke[emoji2] Men hvis ikke, har jeg jo en hyggelig bil å kjøre[emoji6]

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 10 Aug 2016, 14:14
by Kjetil
Radioen lever sitt eget liv. Virker som oftest etter at den har stått på en stund. Et søk på nettet har gitt meg noen tips om hva det kan være, men først må radioen ut. Regner med at det er "bare" å stikke inn tynne skrutrekkere i de to hullene og lirke ut?

Image

Ser også at det blir fukt på innsiden av lykteglassene. Glass og reflektor ser ut til å være adskilte. Er løsningen å bytte pakning eller finnes det andre metoder? Noen som vet?

Image