Page 3 of 6

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 03 Apr 2016, 22:23
by Kjetil
Hjelle wrote:Saab har ein sats som heiter 4107793 for å bytte skruen som en justerar på. Kostar rundt € 45 via Skandix, kostar vel omtrent det samme hjå Saab-handlaren din kan eg tenke meg. Kan ta bilde av den om du vil, tenkte bytte på en her også, men fann plutselig to nye kalipperar som heller vert montert. :lol:
Eller kan kanskje http://forum.saabturboclub.com/showthre ... k-Saab9000 vere til hjelp?
Takk for tips Hjelle, og takk for delenr. Jeg glemmer ofte at det går an å kjøpe på det lokale Saab verksted. Kommer vel av at de ikke har noe særlig fokus på Saab lenger. :( Synes det er verdt å ta vare på de original-caliperne som er reparerbare.

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 03 Apr 2016, 22:38
by Kjetil
Som nevnt begynte jeg med demontering av interiøret før vinteren kom for alvor. Demonterte mer enn hva som var nødvendig, men det var en fin anledning til å ta en ordentlig vask og rens. Setene ble tatt inn i varmen og fikk seg en runde med skinnrens og behandling. Prøvde også litt sort Kiwi på førersetet på siden, der det hadde mistet litt av fargen.
Før:
Image

Etter:
Image

Satser på at jeg får polert bort det som ikke har trukket seg inn i læret av Kiwi`n. 8-) Dette bildet er tatt 31. januar, ikke mye skiføre igjen da!

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 03 Apr 2016, 22:49
by Kjetil
Det var i slutten av januar jeg løste innfestingsproblemene til frontspoileren også:
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=2962
Den, -i feil farge, fulgte med i bagasjerommet da jeg kjøpte bilen. Nå ble den montert, -i riktig farge ;)

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 04 Apr 2016, 21:28
by Kjetil
Så var det på tide å bytte bremsevaiere. En ganske grei jobb, men tar litt tid. Jeg leste litt om dette på nettet, og noen sparer litt tid på å skjære opp gulvteppet, men jeg synes dette er en dårlig løsning. Jeg demonterte begge framseter(egentlig er det bare nødvendig med passasjersetet), baksetets sittepute, midtkonsoll og midtarmlen. Etter å ha løsnet vaierne ved spaken, og det hvite clipset som er tilgjengelig under teppet kan de dyttes/dras bakover, og ut under bilen. En ganske grei beskrivelse står her: http://kjelectronic.com/handbromswire.html Eneste utfordringen jeg egentlig hadde var å få ut vindusheisbryterpanelet: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f ... 769#p19769
Høyre side er deretter et enkelt bytte, og sier seg selv. Bare å reversere demonteringen som det heter.[emoji38]
Det er litt forskjell på vaierne, ikke bare lengden. Er nok to forskjellige produsenter her.
Image

For å bytte vaier på venstre side må bensintanken senkes. Skruene den er festet med i framkant er lange, så det holder med å senke den så mutrene akkurat henger på. Det er mutrene som må skrus, så her er det en fordel med lang pipe. Vaieren må dras bakover, for i den bakre delen er den jo både tykkere, og har feste til lenkearmen. Jeg sprayet en del glidemiddel på vaieren under tanken, så den skulle være lettere å trekke ut. Før vaieren trekkes ut er det greit å tenke på at ny vaier skal tilbake samme vei. Jeg tapet derfor fast en trekkesnor, slik som elektrikere bruker, i den gamle vaieren før jeg trakk den ut. Da var det bare å tape ny vaier fast i trekksnora, og dra den igjennom samme vei tilbake. Litt smøring hjelper.
Image
Når vaierne er tredd inn i bilen er det viktig å få på plastklipsen som holder strømpene igjen. Dumt å sitte igjen med denne etter at interiøret er montert.
Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 05 Apr 2016, 07:47
by 1850 s
Mulig du har fått feil håndbrekkwaiere også siden 97 og 98 mod har forskjellig lengde fra tidligere modeller.

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 06 Apr 2016, 11:01
by Kjetil
1850 s wrote:Mulig du har fått feil håndbrekkwaiere også siden 97 og 98 mod har forskjellig lengde fra tidligere modeller.
Jeg tror og håper at jeg har fått riktige, og at forskjellen på høyre og venstre skyldes forskjellige produsenter. Høyre kjøpte jeg på Biltema, venstre på Speedparts. (Fortsatt optimist [emoji38])
Forskjellen er materialvalg, mål-dimensjoner i hver ende er like. Enden mot håndbrekket passer, for der har jeg huka på. Har ikke montert på caliperne ennå, men alle 9000 har samme calipere bortsett fra de aller tidligste modellene uten turbo.

Før jeg monterer mer må nok skivene få seg en oppshining. Helt "nye", men en vinter uten bruk tåler de ikke. Satser på at de går å redde, med først en natt i StripAll, og deretter en runde med eksentersliper.
Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 06 Apr 2016, 15:52
by 1850 s
Forskjellen er LENGDEN,men forskjellige produsenter har ulik kvalitet.97 og 98 mod har forskjellig delenr.i forhold til tidligere utgaver; http://shop.speedparts.se/sv/prod/9000- ... handbroms/

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 17 Apr 2016, 00:44
by Kjetil
Siden jeg ikke fikk plass til skivene i StripAll bøtta var det på tide å ta en liten opprydding forrige helg. Fant litt ymse som hadde ligget der en stund :o
Image
Skivene fikk seg en uke i bøtta, og ble som nye :D
Image
Det ble først en liten dusj med Ferrobet, for ikke å ruste igjen med en gang, og deretter en runde med eksentersliper og avfetting på sliteflaten.
Image
Bremsene montert igjen. Grunninnstillig på klossene med 4mm umbracoskrue bak 14mm skrue, og deretter håndbremsjustering på vaier, til 1mm søkeblad ramler i grusen :mrgreen: Endelig ser det ut som om alt er som det skal være.[emoji38]
Image
I morgen håper jeg å få montert interiøret igjen, og så må jeg ikke glemme å skru fast bensintanken. :shock:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 30 May 2016, 22:35
by Kjetil
Image
Interiør er på plass igjen, bakfanger med hengerfeste og alle clips er huket på igjen. Dermed var det på tide å få tatt etterkontroll av PKK. Jeg var fortsatt ikke helt fornøyd med håndbrekket, så etter å ha hentet prøveskilt i dag tidlig kjørte jeg et par mil for å få "gått inn" bremsene. Etter et par forsøk med justering etter boka var vi fornøyde.
Image
Hadde ikke disse problemet da jeg monterte samme bremser på 99an. Da var det rett på, og perfekt på første justering. Kan kanskje henge sammen med at da hadde jeg helt nye originale calipere :)
Etterkontrollen gikk problemfritt selv om NAF-mannen plundret litt med det data -tekniske siden jeg hadde vist bilen etter de gamle reglene. Han måtte bruke "overgangsordningen" som betydde å registrere helt ny kontroll etter nye regler.
Image

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Posted: 31 May 2016, 07:06
by 96GT
Imponerende arbeid du legger ned...