SAAB 9000 CSE A50 1998

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 15 Mar 2016, 23:59

Sigge wrote:Selv om denne tråden har litt "turbolagg" så må du bare si ifra om det er noe du trenger. Har plukket ned et par av disse ;)
:D Alt skal være på plass nå bortsett fra de spesielle skruene (to typer) som fester bakfanger på sidene, og hjulbuelistene: http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=2966
I tillegg så trenger jeg et par clips (plugger) som holder terskellista og noen clips som holder gummipakningen i nedkant av dørene.
Kan sikkert skaffes hos deleforhandler, men har litt dårlig erfaring med sånt småtteri der. Gi meg gjerne et tegn (PM) hvis du har noe av dette.
Motoren på el-antenna virker forresten ikke, men den skal jeg gjøre et forsøk på å reparere.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 22 Mar 2016, 00:42

Tirsdag 2. juni. Frisk bris og pøsregn, fint med utemekking da :x Her lufter jeg bremsene når det er 50 minutter igjen til visning hos NAF på Mastemyr. Litt stressa :!:

Image

Resultatet ble 3 2er feil. En av de som forventet, jeg rakk ikke å koble til håndbrekket :oops:
Hadde forventet meg 2 andre 2er feil, men de gikk igjennom. Vil uansett bli rettet (bremseslange og varselblinkknapp). "Uventede" feil ble bensintankbånd og innfesting av fremre bærebroforing (alminiumsdingsene som jeg tror heter lagerstød).

3 dager igjen til festivalen, og 2 av de dagene skal jeg på heldags jobbseminar :cry: . Blir nok ikke festival for denne bilen :cry:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 22 Mar 2016, 22:53

Det ble Saab-festival, men måtte kjøre en sliten tsjekker :oops:
Møtte mange hyggelige folk, og bakgården på Hotell Bele var et trivelig skue :)
Er noen kjente forum-biler her også.

Image

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 25 Mar 2016, 02:45

Sommeren 2015 er over, og det er på tide å fortsette med 9000. Riktignok i et annet tempo enn før Saab-festivalen.
2 nye tankbånd ble kjøpt inn fra Maptune, var det eneste stedet jeg fant som hadde på lager. Ble kjapt levert på døra, selv om pakkesporinga viste at pakka hadde vært innom både Tyskland og Danmark på vei fra Sverige.
Skjønner ikke at disse måtte byttes ;)
Image

Bærebroforinger foran, både fremre, og den store bakre ble kjøpt inn for bytte når jeg først skulle bytte disse aluminiumsdingsene som kalles lagerstød. Hadde sett på de da jeg gikk igjennom bilen, skjønte ikke helt konstruksjonen, så nesten ut som det lå noen småstein der.
Når jeg så på de i etterkant skjønner jeg at jeg fikk mangel på de :shock:
De fremre bærebroforingene sitter med to bolter. Ikke lett å komme til med annet enn åpen fastnøkkel på disse mutrene, og siden de sikkert har sittet der siden bilen var ny satt de ganske bra :!: Turte ikke å bruke gass for å varme der, men med varmluftspistol, mye rustløser og tålmodighet gikk det. Hvis disse boltene ryker ville jeg ikke satt inn en tilfeldig bolt fra verktøykassa der, må nok ha en viss kvalitet :ugeek:
Å sette inn nye bolter er heller ikke bare-bare, på ene siden er motoren i veien :!: (eller var det girkassa på andre siden- husker ikke helt nå).
Image

Image

Her er ene foringa på vei ut:

Image

Og her er ny på vei inn, brukte hvitt fett, som påstås er "bra" for gummi slik at den skulle gli lettere på plass. Smatt ikke akkurat lett på plass :twisted:

Image

Øverst på bildet er de 4 gamle! Nederst 2 nye :D

Image

Her er rørbitene jeg brukte, viktig med riktig lengde på den som brukes for å få foringa inn- slik at den kommer helt inn. Gjengestanga er 8 mm.

Image

Når ny foring presses inn er det viktig at boltehullene plasseres i riktig vinkel. Bærearmen skal peke noen grader nedover, hvor mye står i verkstedhåndboka, eller legg merke til hvordan de gamle er plassert.

Image

Den store, bakre er mye enklere å skifte, strammes bare til riktig moment når hjulet står på bakken.
Til slutt byttet jeg foringene til stabstag. Grei jobb, men litt trangt og tuklete å få på plass de indre festene mot karossen

Image
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
super'n
Posts: 1199
Joined: 30 Oct 2012, 20:37
Location: Holter, Akershus
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby super'n » 25 Mar 2016, 08:25

Morsom tråd å følge. Bilen blir kjempefin. Skal det være bruksbil?
'08 9-5 Peppergreen
'74 96 V4 Polarhvit
'73 96 V4 Veronagrønn
'68 96 V4 Toreadorrød
'68 95 V4 Toreadorrød
og masse annet som ikke er SAAB!!

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 28 Mar 2016, 23:11

super'n wrote:Morsom tråd å følge. Bilen blir kjempefin. Skal det være bruksbil?
:D
Var opprinnelig tenkt som min bruksbil ja :D Med 3 jenter som skal kjøres på treninger og hit og dit, og når kjerringa i tillegg har førsteretten på Mondeon tenkte jeg det var kjekt å ha ;) Har imidlertid tenkt litt nytt nå, og har lyst på en eldre Saab som bruksbil nr 2, til tross for at mange sier at 9000 er den beste bilen Saab har bygd. Men, først må den bli ferdig og registrert...
Fikk forresten skiftet håndbremsvaier på venstre side :!: :twisted: i går. Det får jeg komme tilbake til når jeg kommer dit i tilbakeblikket 8-)
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 29 Mar 2016, 15:43

Så var tiden kommet for å huke på bremsevaierne. Som jeg nevnte tidligere ble calipere kjøpt på Biltema :shock: Når nøden er størst...... :oops:
Den venstre gikk fint å justere, må være fordi den er gullfarget :lol:
Image

Den høyre gikk det ikke like bra med, hadde alt for lang vandring på hendelen før den tok. Jeg justerte, og justerte, men like lang vandring. :evil: Ved vanlig fotbrems fungerte den utmerket, det viste også bremsetesten hos NAF.
Image

Det gjorde ikke saken noe bedre at bremsevaieren på høyre side gikk tregt, og var moden for utskifting. Jeg fikk tak i to pent brukte calipere, tydeligvis ikke originale, men tilsynelatende i god stand. De originale caliperne har jeg tatt vare på. Når jeg finner ut hvordan håndbremsmekanismen skal overhales, blir de overhalt. Jeg har bare funnet repsett for hydraulikken. (Tips :?: )
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 29 Mar 2016, 15:54

Utelakkering i slutten av september er ikke det mest ideelle, såpass burde jeg ha skjønt :oops:

Image

http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f ... &start=460
Kjetil wrote:I dag fikk 9000 farge på venstre hjulbuer, nederst på venstre dører, bakluke, spoiler og bakfanger. Med garasjen full av de andre Saab prosjektene måtte det bli utelakkering. Ikke perfekt, men mye bedre enn hva det var. Kanskje siste sjanse mht været, og epoxygrunningen hadde i hver fall fått herdet lenge nok. :oops:
Kjetil wrote:
Yngve Knutsen wrote:Det der er sikkert bra nok Kjetil
Ja, jeg VAR ganske fornøyd, helt til morgenen etter. Høy luftfuktighet og temperatur ned mot 0 har ikke noe gunstig effekt på uherdet klarlakk :cry: Visste jeg vel egentlig, men vil gjerne bli ferdig med bilen....men etter noen timer i sola ser det noe bedre ut. Blir kanskje bra etter litt våtsliping og rubbing, ellers får det bli et par lag til med klarlakk når det blir plass i garasjen :roll:
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Kjetil » 29 Mar 2016, 16:16

Etter lakkeringstabben gikk det ennå litt tregere, og mot slutten av oktober begynte jeg med demontering for å skifte høyre bremsevaier. Jeg skjønte fort at her er det like greit å skifte venstre også, med det samme jeg er i gang. Sendte en bestilling til Speedparts, og brått var det vinter :D

Image

Blank i lakken :!: (men forferdelige felger) Jeg rakk å ta en full runde med rens, polering og voks før vinteren kom.

Image

En godværsdag i januar:
http://www.gsv.no/forum/viewtopic.php?f=17&t=2962
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Hjelle
Posts: 321
Joined: 02 Sep 2012, 11:05
Location: Sunnmøre
Contact:

Re: SAAB 9000 CSE A50 1998

Postby Hjelle » 31 Mar 2016, 18:08

Saab har ein sats som heiter 4107793 for å bytte skruen som en justerar på. Kostar rundt € 45 via Skandix, kostar vel omtrent det samme hjå Saab-handlaren din kan eg tenke meg. Kan ta bilde av den om du vil, tenkte bytte på en her også, men fann plutselig to nye kalipperar som heller vert montert. :lol:
Eller kan kanskje http://forum.saabturboclub.com/showthre ... k-Saab9000 vere til hjelp?
M91 900 Turbo 16 // M04 9⁵ Aero // M11 9⁵ 2.0T BioPower XWD // SAAB-ANDAN - en del har den


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest