1969 saab 99

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby 900C-LPG » 31 Jan 2016, 20:26

Her må forgasseren bli demontert og justeringen i flottørkammeret bli justert sånn at denne stemmer og ellers er det å skifte delene som regulerer det her i forgasseren. https://www.google.no/#q=bensinniv%C3%A5+i+forgasser . Eksakte høyden i denne forgasseren vet jeg ikke. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 31 Jan 2016, 21:32

Så det er en slags overskuddsdrenasje, hvor bensinen renner ut, altså!

Interessant! Jeg må bare takke deg for topp tips!

Må jeg ha ny pakning til flottørhuset eller er det vanlig at denne er gjenbrukbar?

Høyden skal etter sigende være 16-18 mm for 1,7literen og se slik ut:

Image

Håper jeg får skrudd løs flottørkammeret uten å måtte løsne hele forgasseren. Ser på det til uken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
900C-LPG
Posts: 3237
Joined: 05 Nov 2012, 06:35
Location: Nederland
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby 900C-LPG » 31 Jan 2016, 21:43

Jeg ville ikke se det som 1 slags overskuddsdrenasje, det er nemmelig beregnet som en beluftning for å ungå at det opstår 1 vakuum og dermed kunne forstyrre at alt i flottørkammeret funksjonerer som det er beregnet. I brenseltanken av en bil er det for samme grunnprinsip også laget et slags beluftinig og dermed ungår man at det ikke er mulig å få brensel i retningen av en motor. Det gjelder for bensin-drevne motorer, men også for Diesel-drevne, med andre ord: Det gjelder for alle brenseldrevne motorer og da er det ikke interesant om disse motorene er montert i en (laste-/vare-)bil, buss, traktor, gravemaskin, båt, motorsykkel, moped, aggregat, osv. Det er sikkert lurt om å montere nye pakkninger og jeg ville si: Ta hele forgasseren av motoren, fordi du har 1 bedre oversikt over hva du gjør og som ekstra + er det jo lettere om å kontrolere resten av forgasseren, som akslinger, osv. ;)
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 31 Jan 2016, 22:55

Jeg tar det til meg det du sier. Takk igjen! Prøver å få byttet både pakninger og flottørventil.

Kan jo dele denne linken, renovering av likedan forgasser med fine tips også. http://www.msvcr.com/e107_plug_ins/cont ... ?content.8
Kanskje noen havner i samme klemma en dag?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 04 Feb 2016, 21:00

Forgasserløs bil! Den observante leser har nok oppdaget at jeg er litt utenfor komfortsonen her, men man må by litt på seg selv også.

Etter å ha ravet gjennom ganske mange forgasserfilmer på youtube var det nesten som å treffe igjen en gammel kjenning, denne Stromberg. Løsne fint gjorde den også.

Nå skal den få stå å dunste fra seg i to uker til jeg har barnefri aften igjen.
Den må vel rengjøres i samme slengen, har jeg skjønt. Om dere har noe tips til rensing; kom gjerne med det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 04 Feb 2016, 21:27

Image

Er det noen som kan redegjøre for hvordan denne fungerer? Det er en lysregulator for speedometer. Og slipper ingen strøm gjennom. Fjerne korrodering og smøre opp?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
99turbo
Posts: 230
Joined: 18 Nov 2012, 18:27
Location: Gjøvik
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby 99turbo » 05 Feb 2016, 00:10

Det er en reostat og den fungerer slik: strøm inn i en ende på spolen og den fungerer som en motstand, strøm ut er via vrideren som kun har et kontaktpunkt som endres med vridning av bryteren. Motstanden i spolen øker jo lenger inn på spolen du kommer og spenningen ut reduseres og dermed lysstyrken i pæra. Mål om det er gjennomgang gjennom spolen, rens kontaktpunkter og mål gjennomgang. Det er enten dårlig kontakt grunnet irr eller brudd/nesten brudd i kontaktpunkter eller brudd i spolen.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion

User avatar
Kjetil
Posts: 562
Joined: 29 Oct 2012, 12:20
Location: Vinterbro
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Kjetil » 07 Feb 2016, 22:14

Hvis reostaten er helt kaputt, kan du koble utenom. Da har du ihvertfall lys på instrumentene. Det måtte jeg gjøre på min 95.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

1969 saab 99

Postby Ekorn » 15 Feb 2016, 21:59

Takk for reostattips! Ser at det burde være lett å bytte med noe nytt, men prøver å reparere først.

Er dette vanlig mengde avleiring og sot i en forgasser, vil dere si? Synes det var litt vel meget.

Etter tips lar jeg nå det hele syde lett i litt sitronsaft for å bli rent og pent.
ImageImage


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

1969 saab 99

Postby Ekorn » 18 Feb 2016, 22:53

Lys i enden av speedometerkabelen! Image
Reostaten hadde feil fire steder. Funker nå. Ganske kult med dimmer!

Forgasseren er vasket og skrudd sammen igjen - uten en eneste del til overs. Dette med å koke delene i ren sitronjuice var ikke akkurat ukens stalltips, men stas at det funker for andre.

Den lekker heller ikke nå. Tror det må ha manglet en pakning på innsprutsventilen slik at flottøren ble feiljustert i forhold til denne. Image
Tusen takk til 900lpg for tips!

Men... Et lite skår i gleden. Den vil ikke starte.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest