1969 saab 99
- 900C-LPG
- Posts: 3237
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Her må forgasseren bli demontert og justeringen i flottørkammeret bli justert sånn at denne stemmer og ellers er det å skifte delene som regulerer det her i forgasseren. https://www.google.no/#q=bensinniv%C3%A5+i+forgasser . Eksakte høyden i denne forgasseren vet jeg ikke.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Så det er en slags overskuddsdrenasje, hvor bensinen renner ut, altså!
Interessant! Jeg må bare takke deg for topp tips!
Må jeg ha ny pakning til flottørhuset eller er det vanlig at denne er gjenbrukbar?
Høyden skal etter sigende være 16-18 mm for 1,7literen og se slik ut:
Håper jeg får skrudd løs flottørkammeret uten å måtte løsne hele forgasseren. Ser på det til uken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Interessant! Jeg må bare takke deg for topp tips!
Må jeg ha ny pakning til flottørhuset eller er det vanlig at denne er gjenbrukbar?
Høyden skal etter sigende være 16-18 mm for 1,7literen og se slik ut:
Håper jeg får skrudd løs flottørkammeret uten å måtte løsne hele forgasseren. Ser på det til uken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- 900C-LPG
- Posts: 3237
- Joined: 05 Nov 2012, 06:35
- Location: Nederland
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Jeg ville ikke se det som 1 slags overskuddsdrenasje, det er nemmelig beregnet som en beluftning for å ungå at det opstår 1 vakuum og dermed kunne forstyrre at alt i flottørkammeret funksjonerer som det er beregnet. I brenseltanken av en bil er det for samme grunnprinsip også laget et slags beluftinig og dermed ungår man at det ikke er mulig å få brensel i retningen av en motor. Det gjelder for bensin-drevne motorer, men også for Diesel-drevne, med andre ord: Det gjelder for alle brenseldrevne motorer og da er det ikke interesant om disse motorene er montert i en (laste-/vare-)bil, buss, traktor, gravemaskin, båt, motorsykkel, moped, aggregat, osv. Det er sikkert lurt om å montere nye pakkninger og jeg ville si: Ta hele forgasseren av motoren, fordi du har 1 bedre oversikt over hva du gjør og som ekstra + er det jo lettere om å kontrolere resten av forgasseren, som akslinger, osv.
Født, som Nederlender, i Sarpsborg, bodde til 1980 i Bergen og siden 1980 bor jeg i Nederland.
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
SAABer jer har (hatt):
1. 136H, 4dørs SAAB 900 GLs Sedan, 1981
2. 205G, 4dørs SAAB 900c Sedan, 1988
3. 257, SAAB 9000 CSE 2.0t Anniversary, 1997
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Jeg tar det til meg det du sier. Takk igjen! Prøver å få byttet både pakninger og flottørventil.
Kan jo dele denne linken, renovering av likedan forgasser med fine tips også. http://www.msvcr.com/e107_plug_ins/cont ... ?content.8
Kanskje noen havner i samme klemma en dag?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kan jo dele denne linken, renovering av likedan forgasser med fine tips også. http://www.msvcr.com/e107_plug_ins/cont ... ?content.8
Kanskje noen havner i samme klemma en dag?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Forgasserløs bil! Den observante leser har nok oppdaget at jeg er litt utenfor komfortsonen her, men man må by litt på seg selv også.
Etter å ha ravet gjennom ganske mange forgasserfilmer på youtube var det nesten som å treffe igjen en gammel kjenning, denne Stromberg. Løsne fint gjorde den også.
Nå skal den få stå å dunste fra seg i to uker til jeg har barnefri aften igjen.
Den må vel rengjøres i samme slengen, har jeg skjønt. Om dere har noe tips til rensing; kom gjerne med det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Etter å ha ravet gjennom ganske mange forgasserfilmer på youtube var det nesten som å treffe igjen en gammel kjenning, denne Stromberg. Løsne fint gjorde den også.
Nå skal den få stå å dunste fra seg i to uker til jeg har barnefri aften igjen.
Den må vel rengjøres i samme slengen, har jeg skjønt. Om dere har noe tips til rensing; kom gjerne med det.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Er det noen som kan redegjøre for hvordan denne fungerer? Det er en lysregulator for speedometer. Og slipper ingen strøm gjennom. Fjerne korrodering og smøre opp?
Sent from my iPhone using Tapatalk
- 99turbo
- Posts: 230
- Joined: 18 Nov 2012, 18:27
- Location: Gjøvik
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Det er en reostat og den fungerer slik: strøm inn i en ende på spolen og den fungerer som en motstand, strøm ut er via vrideren som kun har et kontaktpunkt som endres med vridning av bryteren. Motstanden i spolen øker jo lenger inn på spolen du kommer og spenningen ut reduseres og dermed lysstyrken i pæra. Mål om det er gjennomgang gjennom spolen, rens kontaktpunkter og mål gjennomgang. Det er enten dårlig kontakt grunnet irr eller brudd/nesten brudd i kontaktpunkter eller brudd i spolen.
78 99 turbo (skal restaureres)
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
78 99 EMS (under restaurering)
85 900 I (rustfri og hissig......)
03 9-3 SS (små sint og klegg på vegen.......)
07 VW Transporter 4motion
- Kjetil
- Posts: 562
- Joined: 29 Oct 2012, 12:20
- Location: Vinterbro
- Contact:
Re: 1969 saab 99
Hvis reostaten er helt kaputt, kan du koble utenom. Da har du ihvertfall lys på instrumentene. Det måtte jeg gjøre på min 95.
Kjetil
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
________________________________
95 "Kamikasino", 1976
99 GL "Beiarn", 1983
9000 CSE A50, 1998
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
1969 saab 99
Takk for reostattips! Ser at det burde være lett å bytte med noe nytt, men prøver å reparere først.
Er dette vanlig mengde avleiring og sot i en forgasser, vil dere si? Synes det var litt vel meget.
Etter tips lar jeg nå det hele syde lett i litt sitronsaft for å bli rent og pent.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er dette vanlig mengde avleiring og sot i en forgasser, vil dere si? Synes det var litt vel meget.
Etter tips lar jeg nå det hele syde lett i litt sitronsaft for å bli rent og pent.
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Ekorn
- Posts: 62
- Joined: 02 Jun 2015, 07:48
- Contact:
1969 saab 99
Lys i enden av speedometerkabelen!
Reostaten hadde feil fire steder. Funker nå. Ganske kult med dimmer!
Forgasseren er vasket og skrudd sammen igjen - uten en eneste del til overs. Dette med å koke delene i ren sitronjuice var ikke akkurat ukens stalltips, men stas at det funker for andre.
Den lekker heller ikke nå. Tror det må ha manglet en pakning på innsprutsventilen slik at flottøren ble feiljustert i forhold til denne.
Tusen takk til 900lpg for tips!
Men... Et lite skår i gleden. Den vil ikke starte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Reostaten hadde feil fire steder. Funker nå. Ganske kult med dimmer!
Forgasseren er vasket og skrudd sammen igjen - uten en eneste del til overs. Dette med å koke delene i ren sitronjuice var ikke akkurat ukens stalltips, men stas at det funker for andre.
Den lekker heller ikke nå. Tror det må ha manglet en pakning på innsprutsventilen slik at flottøren ble feiljustert i forhold til denne.
Tusen takk til 900lpg for tips!
Men... Et lite skår i gleden. Den vil ikke starte.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 1 guest