1969 saab 99

Lag en tråd om bilen din eller prosjektet ditt.
User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 18 Feb 2016, 22:56

https://vimeo.com/155891384

Sånn låter gammelsaaben. Er det noen som kan gi meg noe hint i riktig retning av hva jeg bør gjøre eller sjekke?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Morten S.
Posts: 2474
Joined: 28 Oct 2012, 15:21
Location: Sandefjord
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Morten S. » 19 Feb 2016, 07:33

Har du tatt ut pluggene og sett på de? Kan den ha gått seg veldig rå i og med at det muligens ligger trykk der?

Ser at du ikke har fått svar vedr. frihjulet. Jeg kan ta en titt i verkstedshåndboken og delekatalogen senere, og ta et utklipp av innfestingen.

Frihjulshendelen skal ikke gå tilbake av seg selv. Enten er frihjulet koplet inn eller så er det låst.
Det er fjærer og kuler i selve frihjulsanordningen, og den kobles inn og ut av sentrifugalkraften.

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 19 Feb 2016, 07:47

Takk for tips. Da skal jeg ta en titt på pluggene! Synes det er så rart, for den fungerte så bra rett før jeg demonterte forgasseren.Det er litt slark i spjeldets lagre og sånn - men det fungerte jo fint inntil nylig.

Åja! Spennende med fasit til frihjulet! Det tar jeg gjerne imot. Har ikke fått sett mer på det enda.


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 21 Feb 2016, 20:18

Det dere ser på filmen over, mine venner, er en motor med vakuumkolven plassert i feil vinkel (slik at nåleskruen ikke peker ut) og uten tilkoblet vakuumslange. Ordna begge disse i samme fei, så vet ikke hvilken som var mest utslagsgivende, men Triumphen livnet jammen til! En inspirerende opplevelse for den stakkede byrokrat. God stemning i leiren nå.
Image


Sent from my iPhone using Tapatalk

Guest

Re: 1969 saab 99

Postby Guest » 20 Apr 2016, 10:58

Nyvaska bil!
[IMG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016042 ... 301aa7.jpg[/IMG]

Endel annet småplukk har blitt ordnet også. Forgasseren har virkelig blitt litt gladere, etter en altfor lang rekke av nybegynnertabber fra mekanikerens side. Savner fortsatt litt finjustering -lukter kanskje litt rå bensin på tomgang - men siden jeg har den gamle typen kan dette gjøres uten spesialverktøy litt sånn underveis og når det passer.

Frihjulet har blitt tilkoblet med ny vaier, men uten at det har noe effekt. Om frihjulet fortsatt er inni kassa har det kanskje kilt seg litt, etter så mange år uten bruk?
[IMG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016042 ... 72b9d8.jpg[/IMG]

Ellers kan man nevne innvendig vask, taklampe som nå lyser, liming og pynting på interiørdetaljer, innkjøp av skvettlapper og setebelter. Er vanskelig å finne tid, men litt blir det.
[IMG]http://uploads.tapatalk-cdn.com/2016042 ... 4b0d3b.jpg[/IMG]

Luften i kabinen er blitt mindre bensinpreget etter å ha tettet bensinlekkasjen fra forgasseren. Men fortsatt kommer det ganske mye eksos inn. Eksosen vil liksom ikke ut eksosrøret bak, men siver ut under panseret. Man ser det best ved oppstart. Har dere noen gode tips til hvordan man best kan lokalisere lekkasjene? Skal gå over skjøter og etterstramme litt skruer - men hvis ikke det hjelper, hva kan man gjøre da? Finnes det noen ålreite tettemidler for denslags?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 20 Apr 2016, 10:58

Nyvaska bil!
Image

Endel annet småplukk har blitt ordnet også. Forgasseren har virkelig blitt litt gladere, etter en altfor lang rekke av nybegynnertabber fra mekanikerens side. Savner fortsatt litt finjustering -lukter kanskje litt rå bensin på tomgang - men siden jeg har den gamle typen kan dette gjøres uten spesialverktøy litt sånn underveis og når det passer.

Frihjulet har blitt tilkoblet med ny vaier, men uten at det har noe effekt. Om frihjulet fortsatt er inni kassa har det kanskje kilt seg litt, etter så mange år uten bruk?
Image

Ellers kan man nevne innvendig vask, taklampe som nå lyser, liming og pynting på interiørdetaljer, innkjøp av skvettlapper og setebelter. Er vanskelig å finne tid, men litt blir det.
Image

Luften i kabinen er blitt mindre bensinpreget etter å ha tettet bensinlekkasjen fra forgasseren. Men fortsatt kommer det ganske mye eksos inn. Eksosen vil liksom ikke ut eksosrøret bak, men siver ut under panseret. Man ser det best ved oppstart. Har dere noen gode tips til hvordan man best kan lokalisere lekkasjene? Skal gå over skjøter og etterstramme litt skruer - men hvis ikke det hjelper, hva kan man gjøre da? Finnes det noen ålreite tettemidler for denslags?


Sent from my iPhone using Tapatalk

User avatar
Ekorn
Posts: 62
Joined: 02 Jun 2015, 07:48
Contact:

Re: 1969 saab 99

Postby Ekorn » 25 Apr 2016, 16:51

Tilslutt fant jeg eksosens rømningsvei under panseret. Bakom eksosmanifolden så det slik ut.

Image
Image

Vet ikke om det synes så godt, men de mørke flekkene med eksosrester tegner to fine stier til friluft på to av fire grenrør hvor nokså mye eksos fikk slippe ut.

Tar gjerne imot tips til videre behandling. Tenkte å skjære nye pakninger og smøre utover litt tettemasse i tillegg. Ifølge Triumph-manualen skal det ikke være noen pakninger her, men det viste seg å være én pakning på hver side og dobbelt lag i midten.

Image

Skjønner ikke helt hvorfor tidligere mekaniker har lagt på dobbelt pakningssett, men sånn er det nå. Får sikkert svar når jeg prøver å lappe sammen igjen.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest